Ad acta skrev:
Mycket intressant inlägg, och lika intressant att ingen kommenterar det.

Akademikerna tystnar sakta och säkert. :D:D:D
Håller med om att inlägget var intressant, och jag är också övertygad om att det alltid finns områden där man kan skära kostnader och effektivisera, sen om det är 5 % eller 50% är en annan fråga. Oavsett hur effektivt en verksamhet är så finns det alltid möjligheter att bli bättre. Men jag har svårt att hålla med om att slutsatsen att byggbranschens effektivitet hålls tillbaka av skuldsatta och låneinstitut som inte vill att branschen ska bli effektivare.

Sen är jag faktiskt nyfiken på kommentaren om akademiker. Där hänger jag inte alls med, men där kan du säkert ge en tydligare förklaring vad du syftar på.
 
som nån va inne på, olika yrkesgrupper krockar hela tiden på byggen. vet inte hur många gånger jag sett byggare vända i dörren för att det inte passar sig o göra jobbet, eller att man nästintill motarbetar varann, "det här får faan han fixa sen vi kör nu".... alla tänker på sitt...det e extremt svårt för ledningen o hålla koll o styra yrkesgrupperna en får backjobbb o det blir som ett domino o förs över till nästa jobb.språkproblem.stress mm.mycket kockar.
det e mycket pengar i sjön....
 
Mikael_L
Mats Lj skrev:
Antag att man kan banta kommunala avgifter,kameral organisation,försäljarprovotion,förmåner i kollektivavtal och
rita och konstruera enkla och lättillverkade småhus.
Priset på ett nytillverkat hus sjunker då med 50%, även värdet på nästan nya och äldre hus halveras.
Skuldsatta och låneinstitut har ett intresse av att så inte sker./MLj
Kan nog ligga lite i det.
Detta problem uppkommer då utvecklingen har tillåtits gå i dålig riktning under lång tid. På samma sätt kommer det inte vara önskvärt att effektiviseringar går för fort fram heller (av dessa grupper och troligen t.o.m politikerna).
Men det är nog ingen risk i vilket fall... :D


Brist på egentlig konkurrens är väl det egentliga skälet till effektivitetsbristen.
Vad har egentligen en nyhusköpare för alternativ? Alla sköter sig ju lika dåligt. Alla har ju lika astronomiska priser.
Bygga själv ??? :S
 
Mats Lj skrev:
Antag att man kan banta kommunala avgifter,kameral organisation,försäljarprovotion,förmåner i kollektivavtal och
rita och konstruera enkla och lättillverkade småhus.
Priset på ett nytillverkat hus sjunker då med 50%, även värdet på nästan nya och äldre hus halveras.
Skuldsatta och låneinstitut har ett intresse av att så inte sker./MLj
Intressant tanke, men - iallafall i min stad ligger den äldre bebyggelsen naturligt nog i mer attraktiva centrala stadsdelar, och håller sitt värde på så sätt. Känner mig inte helt övertygad om att priserna i t.ex. Södermalm i Stockholm skulle halveras, mer än möjligen temporärt, för att man bygger enkla billiga hus en masse i Skärholmen. Men jag kan ha fel.

/A
 
Intressant tanke, men - iallafall i min stad ligger den äldre bebyggelsen naturligt nog i mer attraktiva centrala stadsdelar, och håller sitt värde på så sätt. Känner mig inte helt övertygad om att priserna i t.ex. Södermalm i Stockholm skulle halveras, mer än möjligen temporärt, för att man bygger enkla billiga hus en masse i Skärholmen. Men jag kan ha fel.

/ATomten/Tomträtten håller sitt värde men byggnadens värde kan ju sjunka.Dyr att underhålla ,svårt ändra planlösning,svår och dyr att värma osv./MLj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.