hen_rik79 skrev:
Det gäller att ha is i magen om man ska pyssla med ovanstående dragning. Verkar helt livsfarligt. Jag antar att bild 6 ska föreställa ett jordat vägguttag? Vad i helsikotta är det för olika färger på sladdar samt vad är det för sorts kablar, lakritssnören eller? Är det svart, vit, blå kabel? Ser ut som lite gott och blandat... jag tycker mig se lite silvertejp också på fasen eller vad det nu är, den vänstra skruven.
Förr i tiden så använde man kablar där biledaren ("skärmen") var grov nog att användas som skyddsjord, därav svart+blå+"blank" nedtill. Ännu längre bakåt i tiden hade man svart och vit istället för svart/brun och blå (och dessutom kunde man inte lita på vad som var fas och nolla av svart och vit), därav kabel med svart+vit+"blank" upptill.

Det som är jättefel på bilden är dels att den övre kabeln är brännskadad och att någon försökt skarva skyddsjorden från nedre kabeln med telefonkabel...
 
Vad sägs om de här:

dsc01180qu.th.jpg

dsc01179f.th.jpg

dsc01178.th.jpg

dsc01177h.th.jpg

dsc01182h.th.jpg

Knoppledning i full drift och i gott skick! Installationen är från slutet på 1890-talet och återfinns i Aschanska gården i Eksjö. Fick bara lite halvdåliga kort med telefonen. Måste ses live då stora delar av huset har dessa underbara installationer...
 
den bilden hör ju inte hemma i värsta elinstallation-tråden, det där är ju ett stycke elkultur!
men vart tar HVG'n vägen? ser ju ut som den är klippt direkt efter knoppen.
 
Fint med knoppledning!
Men modernisering har skett även här, brytaren på bild 1 är en "Original Bulla" från 30-talet.
 
nu hittade jag de andra bilderna! dom syntes inte i inlägget.
men mycket riktigt är den svarta strömbrytaren en "bulla" och även den vita är nyare än knoppledningens tid.

skulle det vara korrekt så skall brytaren sitta på en träplatta och vara av blanksvart porslin, med 2st u-formade urgröpningar för knoppledningen, som på denna bild, tagen från elhistoriska: vridbrytare_17.jpg
 
Jo, det mesta av uttag och brytare verkar vara utbytt, såg dock ett uttag i brun porslin men det var inte inkopplat.
uttag.jpg
uttag.jpg
uttag.jpg
 
electrocuted skrev:
den bilden hör ju inte hemma i värsta elinstallation-tråden, det där är ju ett stycke elkultur!
men vart tar HVG'n vägen? ser ju ut som den är klippt direkt efter knoppen.
Den fortsätter bakom tavlan
 
Hej!

Besökte en bekant på sin arbetsplats igår, han jobbar på en resturang. Gick ner i deras förråd i källarplan. Skadad som man är börjar jag granska eldragningarna. Hittar en hel del att anmärka på, ni får själva avgöra vad som är skadligast/värst:


* I trappen ner till källaren (som har en massa hyllor, frysboxar etc) satt det 3 apparatdosor i väggen av modell äldre, såg ut att vara gjorda i plåt, utan doslock. Helt i brösthöjd. Ur den som satt längst ner gick det 2 st EKK eller liknande ut som man skarvat ihop med torix.

* I taket satt nytt och gammalt utanpåliggande i en salig blandning. Huset är byggt på 60-talet så det satt en hel del porslinsarmaturer, kulodosor (de där runda) och en massa metallkabel av den näst in till oförstörbara sorten. Tror inte det är EKPK utan en gammal sorts kabel man använde för utanpåliggande montering.

* trasig kulodosa i taket, osäkert om den är strömförande eller inte.

* lyrör på vägg i axelhöjd, fasnollajord inkopplat men man har skarvat på en lampkontakt och klippt bort jorden som ligger böjd utanför lampkontakten. Verkar vara vanlig lampsladd man har använt.

* Trasig porslinsarmatur som hänger så att fk är synlig.

* vp-rör med EKK draget inuti på vissa sträckor, både på väggar och tak. På väggarna kanske man gjort så för att skydda mot möss då kabeln går ner till golvet, men i taket??

fanns säkert mera me detta var vad jag såg på 10 minuter.

/H
 
Skulle tro att hälsovårdsnämnden har invändningar mot att du som besökare släptes in in restaurangens förråd.

PROTTE
 
hen_rik79 skrev:
* vp-rör med EKK draget inuti på vissa sträckor, både på väggar och tak. På väggarna kanske man gjort så för att skydda mot möss då kabeln går ner till golvet, men i taket??


/H

Inget konstigt med det, det går ju fortare att lägga rör än klammra. I utrymmen där det estetiska inte är prio så lägger jag ofta rör ( Ser helt ok ut ).
 
Hittade detta när jag skulle installera grena in elkabeln till vedbon och upptäckte att detta vägguttag hade ett litet hål upptill.. Som sagt, fel fel fel!
1: Fel kabel(2-fas utan jord)
2: Svart används inte ens som jord utan endast trådarna som går genom höljet vilka inte räcker till som jord ALLS..
3: "jorden" går oisolerad rakt över kopplingsplinten 2mm från fasen...
Tur att jag upptäckte detta innan vintern iom att jag kör mok på detta uttag!

farligt.jpg

PS. Upptäckte även något nästan lika fasansfullt när jag skruvade loss uttaget från väggen... Huset har tydligen varit CHOCKROSA! :D
 
Hittade även denna.. Haha... Undrar hur det gick med det poolpartyt.. Illa om någon skvalpar eller om foppatofflorna sjunker.. :p
electrical%20outlet%20in%20pool.jpg
 
prototypen skrev:
Skulle tro att hälsovårdsnämnden har invändningar mot att du som besökare släptes in in restaurangens förråd.

PROTTE
Varför då? Vi skulle hämta lite mat och dylikt till en "friluftsdag" för resturangens anställda. Jag kan nada om resturangverksamhet, men på vilket sätt utgjorde jag en fara? Jag nös ju inte ens, och jag hade duschat på morgonen d^_^b

/H
 
elsapeitää skrev:
Inget konstigt med det, det går ju fortare att lägga rör än klammra. I utrymmen där det estetiska inte är prio så lägger jag ofta rör ( Ser helt ok ut ).
Hej, tack för infon, det visste jag inte att man gjorde. Det kan tyckte var konstigt var att det endast är vissa delar av dragningen som låg i vprör. Ungefär som om jag skulle lägga 50 % av installationen i kabelränna och klamra de andra 50 %. Lite huller om buller också. Ser inte så snyggt ut tycker jag.

/H
 
Preed skrev:
Hittade även denna.. Haha... Undrar hur det gick med det poolpartyt.. Illa om någon skvalpar eller om foppatofflorna sjunker.. :p
[bild]
"Friskt kopplat är hälften..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.