Vi är på gång att bygga vår altan på ca 48 kvm.
Det är cirka 2 meter ner till mark, alltså en sluttningstomt.
Vi har en väldigt fin utsikt så vi vill ha det luftigt.
Huset är ett tvåplanshus (LB-hus Hussvalan) i vit stående träpanel.

Vilket räcke skall vi ha tycker du?
 
jag har min altan ca 3m upp i luften..
Valde göra med två liggare 45X70, en 100 mm upp från trallen, samt en som har ovankant på 1000mm

Där i mellan satte jag 45X45 reglar lodrätt ner, med 70 mellanrum(dvs använde mig av bredden på en liggare)

Tyckte de blev helt ok! men de är min åsikt, behöver komplettera med en 170X28 planka ovanpå bara.

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/145867-projekt-uteplats.html
 
Kör på glas, klart värt varje krona om nu utsikten är prio ett
 
PeterJosefin skrev:
Kör på glas, klart värt varje krona om nu utsikten är prio ett
Till LB Hus Hussvalan? Det är ju inget nyfunkisbygge. Kommer se fel ut.

Skulle snarare kört på traditionella ribbor, med mellanrum mellan överliggare och själva ribborna ("dubbla" överliggare alltså, ett som ribborna fäster i, som ett uppochnervänt U, och ett bredare ovanför med luft emellan, att vila händerna på och för bättre barnsäkerhet).
Gör det luftigt, men akta er för att ha för stort mellanrum mellan ribborna i förhållande till deras bredd, det brukar se tacky ut, som att man snålat med virke.

Mina två ören.

/A
 
Redigerat:
Är detta luftigt, kanske kunde vara något?
 
  • DSC01404 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era tips. Det blev ribbor i vågrätt och det blev kanonfint!
Håller verkligen med dig Alko att det ser lite snålt ut om det är för stort mellanrum mellan ribborna.
 
Att ha glas tycker jag passar vilket hus som helst egentligen och inte bara nyfunkis, det smälter ju in så bra att det knappt syns.
 
Neta skrev:
Tack för era tips. Det blev ribbor i vågrätt och det blev kanonfint!
Håller verkligen med dig Alko att det ser lite snålt ut om det är för stort mellanrum mellan ribborna.
Vågrätt? Visst det ser säkert snyggt ut, men du nämner inget om klätterskydd. Med en höjd på 2 meter plus den vanliga räckeshöjden på 1,10 så pratar vi om en fallhöjd på dryga 3 meter.
Glöm INTE att montera klätterskydd på insidan!! Glas eller plexi.
 
Finns det någon lag på att man måste ha klätterskydd?
 
Hemmakatten
Ja, eller åtminstone direktiv från Boverket som alla kommuner skall följa. Det har vi nyligen fått erfara. Jag har nyligen skrivit om det i en annan tråd. Alla byggnader på tomten, inklusive uthus mm, måste ha räcke för fallrisk för alla personer (även vuxna), vilket innebär 110cm högt. Dessutom måste räckena vara barnsäkra som Hejduk..tig skriver. Vågräta spjälor är inte okej om de inte sitter så tätt att barn inte kan klättra på räcket. Ett barn kan få in tårna/foten/händerna på ett väldigt litet utrymme så det kan inte handla om mer än någon centimeters mellanrum.
 
Vi valde att ha vågrätta spjälor i till balkongräcket, och det stämmer som Hemmakatten säger att det inte får vara alltför stora mellanrum mellan spjälorna. Vi byggde det förra sommaren så jag kommer inte ihåg de exakta reglerna, men jag vill minnas att de finns på Boverkets hemsida.
 
vid fallhöjd med 2m eller högre så gäller 1100 mm högt å max 100 mm mellan spjälor, eller slätt matrial som är tätt för att förhindra klättring.
 
Ett förtydligande bara; max 100 mm mellan spjälor som ingemar_o nämner gäller vertikala öppningar, detta för att ett barn inte ska kunna sticka in huvudet. Räckets utformning upp till 0,8 meter ska alltså inte vara klättervänligt, det går att ordna med tidigare nämnt klätterskydd.
 
Vi har 2 cm mellan spjälorna just för att de inte skall kunna klättra på räcket. Höjden är 1.10 cm.
Teoretiskt får kanske de minsta barnen in tårna men det gör ont att klättra. Tycker det är svårt att få fram vad som egentligen gäller, ställde även frågor här men fick inget konkret svar. Men jag känner mig lugn och vi har gjort det säkert tycker vi. :)
 
Herre jösses... Snart får man väl inte ha träd i trädgården för att någon kan klättra upp i dem och ramla?
Visst, jag förstår att man inte vill att ens barn skall slå ihjäl sig men det börjar ju faktiskt bli fånigt. Hur i hela friden överlevde alla vi som är uppväxta utan klätterskydd då? Jo vi fick lära oss att inte klättra på vissa saker och gjorde man det ändå så gjorde det ont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.