weed skrev:
okej, men sånt har inte jag för mig... Det enda jag kopplar själv är 12 v och 230 v efter en växelriktare, inga problem än.
Min poäng var att bara för att något funkar innebär inte det automatiskt att det är rätt.

//Patrik
 
En lång kabel skulle iofs kunna funka. Var dra gränsen vid längd?
Bensindriven vattenpump liknar gallimatias.
Vem slantar upp peng för dylikt?
Ett elverk, bensin eller dieseldrivet och ej endast vatten pumpa kunna Ni kan....
 
Bo.Siltberg skrev:
Man kommer som sagt inte undan regeln om utlösningsvillkoret för det. Jag har trott att JFB tillåter 5s i.st.f. 0.4s men jag hittar inte den regeln nu...var står det? Jag hittar heller inte något i reglerna om att kortslutning L-N ska brytas inom en viss tid (5s), inte annat än reglerna om att kabeln inte får skadas av kortslutningsströmmen (som snarare kan ses som en överlastström vid dessa kabellängder).
Bo, jag vet inte vad du har tillgång till i dessa frågor, du verkar mycket intresserad, det är bra.:)

Om du vill fördjupa dig gäller till att börja med SS424 14 02 och SS424 14 05.
Som vi många gånger varit inne på kan JFB användas för att bättra förhållanden som ligger lite på fel sida, men om man närmar sig 5s är det ändå inte praktiskt användbart vad gäller gruppledningar, förlängningssladdar mm.
Att man sätter 5s som bortre gräns beror på att det är längsta acceptabla frånkopplingstid för detta spänningsband och på din sida servisledningssäkringen, detta vid jordfel.

Den andra 5s gränsen vid kortslutningar i övrigt bygger på den generella principen på att fel ska snabbt och automatiskt frånkopplas. Detta parat med att man ska kunna använda förenklade beräkningar för korttidsströmmar (adiabatisk process <5s) ger denna regel.

Bo.Siltberg skrev:
Med en B6A dvärg går det faktiskt att använda 160 meter 1.5mm² (upp till drygt 2 ohms förimpedans) som uppfyller utlösningsvillkoret på 0.4s, men spänningsfallet vid 1400W blir över 30-40V vilken pumpen kanske inte presterar så bra vid... Även med 2.5mm² blir spänningsfallet 20-25V. Ska man ned till tillåtna 4% i spänningsfall så krävs 6-10mm².
Här ser du följden av ovanstående, ska det vara användbart räcker en skattning av spänningsfallet, då är man i princip hemma med det övriga också.

Det är bra att du använder och rekommenderar Krillew:s utmärkta program för de här frågorna.:)
 
Tack. Jo, målet med reglerna är ju både personsäkerhet och funktion (utan att något smälter). Jag har dock svårt med enbart regler...dvs jag vill gärna förstå dem också.

Jag har sneglat på dessa standarder ett par gånger, men SS 424 14 02 + SS 424 14 05 = 2610:- hos SIS!! Så jag får nöja med med en gammal utgåva av HB 421 ett tag till.

Att dimensionera efter spänningsfallet (max 4%) verkar uppfylla utlösningsvillkoret med råge (för måttliga förimpedanser och för alla säkringar utom D-dvärg). Tack för tipset.
Jag ser dock att regeln på 4% gäller i abonnentanläggningen - menar dom anslutningspunkten (mätarskåpet) eller HC? Eldim verkar räkna efter HC. Nätet kan ju lätt bidra med 4% också.
 
Bo.Siltberg skrev:
men SS 424 14 02 + SS 424 14 05 = 2610:- hos SIS!! Så jag får nöja med med en gammal utgåva av HB 421 ett tag till.
Att standardiseringsorgan tar betalt för dokument som ändå finns elektroniskt är ett riktigt otyg.

Kanske en fråga för piratpartiet att ta upp?

Att ta betalt för standarder som gäller för merparten av invånarna i landet tycker jag är lika befängt som att ta betalt för (elektroniska) kopior av lagar/förordningar...
 
Glömde att priser är exkl moms också ... (visserligen bara 6%)
 
Varför har ingen nämnt trefaspump? Med en sådan borde man klara sig på en 6A dvärg och 1.5mm2 och med lägre spänningsfall än enfaspumpen på 2.5mm2.

Drift och underhållskostnader för en bensinpump drar snart iväg.
 
Står att det är en 220 V pump på 1400 W i första inlägget och frågan var vilken dimension på förlängningskabeln som behövdes.. Men man kan säkert investera i ny pump också om det klarar sig med tunnare ledare, men vad skiljer det i pris mellan 160 m 1,5 och 2,5 kvadrats gummikabel?

Pumpmannen borde kunna räkna ut det mest lönsamma alternativet med alla svar han fått nu.
 
mrfrenzy skrev:
Varför har ingen nämnt trefaspump? Med en sådan borde man klara sig på en 6A dvärg och 1.5mm2 och med lägre spänningsfall än enfaspumpen på 2.5mm2.

Drift och underhållskostnader för en bensinpump drar snart iväg.
Vi kom väl ändå fram till att 2.5mm2 räcker för en enfaspump?

Visst, det FINNS säkert 1.5mm2 trefaskabel att köpa, men var hittar man sådan till ett vettigt pris?

(Jag har faktiskt en 25meters-kabel, (ljus)grå plastisolerad 5x1.5mm2, köpt från Clas Ohlson på slutet av 80-talet, men det lär väl vara nån slags undantag...).
 
2.5mm² var på gränsen i detta fall pga spänningsfallet.
Det finns gott om gummikabel 5G1.5mm².
 
Slugge skrev:
Weed, klart det kan funka men frågan var om det var ok och datorn sa NEJ. Har sett exempel på för långa kablar som brunnit av flera meter under mark för att säkringen inte orkar lösa ut.

Eller säkringen orkar ju klart lösa, bara det att strömmen inte kan bli tillräckligt hög.

okej... Hur lång gummikabel får man ha om man ska ska ha en pump på 1500 Watt ?
 
weed skrev:
okej... Hur lång gummikabel får man ha om man ska ska ha en pump på 1500 Watt ?
Beror på:

1) Om utlösingsvillkoret skall vara uppfyllt, bl.a:
Finns jordfelsbrytare i matande central?
Vilken är förimpedansen ?
Vilken är kabelns impedans? (I praktiken : vilken dimension på ledarna i mm2)
Vilken typ och karaktäristik på säkringen i matande central...
Finns jordspett/potentialutjämning vid pumpen ?

2)Vad tolererar du för förluster i ledaren? , och vad tolererar pumpen ?

mao: Har du bara tillräckligt grov ledare i gummikabeln och inte rullat ihop den, så kan du dra den minst lika långt som man normalt gör mellan 10kV/400V transformatorn och
elmätaren...

I praktiken: 1,5mm2 kan du nog dra den 100m utan större problem
2,5mm2 säkert det dubbla....om man får det är en annan sak ..., matar du med JFB är det nog inga problem alls....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.