Håller nu på med innerväggar och väntar på att trappan skall bli gjuten så att jag kan komma upp med fönster till övervåningen på ett enkelt sätt, fönster på undervåning är klart.

Bilden på trappan: Det blir ett stor viloplan mellan våningarna, trappan upp till våning två kommer också trappstegen att synas i profil precis som första delen. Från början skulle jag ha en vägg vid trappan men ändrade mig i sista sekund till att ha som bilden visar. Kommer att kapa balken som går från väster till höger in i väggen ovanför trappan. Gör en avlastning med en balk där balkarna möts och ner till plattan. Balken till höger i bild kommer att flyttas samman med bjälklaget till vänster.
 
  • 18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslutningsvis måste jag få visa lite bilder på utsikten från övervåningen och vårt sovrum.

Den sista bilden är hur huset ser ut i dagsläget. Så fort jag får in fönster på övervåningen kommer putsen upp på väggarna.

Huset är 16 meter brett, 7,5 meter djupt och 9 meter högt. Har fått benämningen kyrkan av grannarna. 45 grader lutning på taket.
 
  • 14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär det var en liten uppdatering! Ikväll bär det av till Turkiet (Antalya) på en veckas semester. Sen blir det fullt upp med att snickra i tre fulla veckor medan sambon har semester.
 
Just det, glömde att säga att jag även fick ett 6-pack polsk pilsner i fönsterleveransen :)
 
hehe, trevligt.

Är det en sjö eller havet man skymtar mellan träden på en av bilderna ?


/momin
 
Det är mälaren, stället heter Erikssund.
 
Aha !
Låter som ett mysigt ställe.
Missade helt att det stog Stockholm Län under ditt namn.
Liknade nämligen ett ställe ute på Tjörn några mil Norr om Göteborg där jag har stuga. :)

Sen har jag några frågor angående en del priser som du har skrivit i projekteringstråden.

758 000 kr yttertak, ytterväggar, puts, bjälklag och gjuten trappa, exklusive fönster. Har ni gjort några av dessa moment själva ?
Har du prisuppgifter för varje moment för sig och med/utan entreprenad på dem ?
Är bjälklaget gjutet också eller i trä ?
270 000 kr för grund via ett annat företag. Är det både markarbete samt gjutning av själva plattan?
Om så är fallet hur stor del av summan gick åt till vad ?


Mvh momin
 
momin skrev:
758 000 kr yttertak, ytterväggar, puts, bjälklag och gjuten trappa, exklusive fönster. Har ni gjort några av dessa moment själva ?
Vi har inte gjort några av dessa moment själva, Isorast gör allt.

momin skrev:
Har du prisuppgifter för varje moment för sig och med/utan entreprenad på dem ?
Nej jag har bara en totalsumma

momin skrev:
Är bjälklaget gjutet också eller i trä ?
Det är i trä.

momin skrev:
270 000 kr för grund via ett annat företag. Är det både markarbete samt gjutning av själva plattan?
Jag gick via Isorast som tog in en entreprenör, jag tvivlar på att han tjänade många kr på jobbet. 270 000 kr var för allt arbete, material, bortschaktning, 20 meter uppfart, dränering, ett riktigt bra pris. Jag tog allt på löpande räkning, Birger på Isorast var på plats varje dag och såg till att grävaren grävde och inte fikade och berättade historier. Jag har fått priser på samma arbete på ca 400 000 kr från andra företag.
 
Ok.

Var mest nyfiken för vi är i husbyggar tagen jag o sambon och tycker det verkar vara ett smidigt system.
Dock är våran budget ganska begränsad då tomtpriserna här runt omkring inte är de bästa.
Därför vill vi med hjälp av familj o vänner göra det mesta själv för o hålla nere totalkostnaden på hela bygget.


Mvh momin
 
Hej Fröberg. Jättekul att följa din tråd. Isorast verkar väldigt intressant och det lutar nog åt det när det blir husbyggar dags för oss. Har dock inte hittat nån lämplig tomt ännu...

Hur har arbetet fortskridit? Har du några nyare bilder på lager?
 
Hej,

Efter många om och men börjar det nu bli klart för inflyttning på undervåningen. Dålig planering från leverantören och otur med diverse underentreprenörer börjar det nu ordna upp sig.

Invändigt är tvättstugan klar, all el inkopplad, målaren ska börja slipa och golvet är påbörjat. Inflyttning blir den 30 oktober oavsett färdighetsgrad :)

Återkommer med flera bilder under veckan.
 
Har varit dåligt med uppdateringar från min sida. Vi bor nu i huset sedan 6 veckor tillbaka. Fortfarande lite småfix på undervåningen men detta beräknas vara klart före jul. Sen är det bara övervåningen kvar.... :D

Hyrde en FLIR förra helgen för att kolla efter eventuella läckor, jag tyckte att det drog kallt i huset. Kalldraget visade sig senare bero på att tilluftsventilen hade isat igen så det vara bara frånluften som arbetade. Vid första anblick med FLIR fick jag hjärtat i halsgropen, det var superblåa fält vid varje hörn och vinklar, specielt vid taket. Det visade sig efter några sekunders andhämtning att det kallaste området alltid är blått på skärmen, i detta fall aldrig under 18 grader.

Vredet för justering för värmekurvan är nedskruvad på minimum, -10. Minimalt med golvvärme på ( istort sett endast tvättstuga och badrum). Temperaturen ligger runt 21-23 grader när vi är vakna, och på morgonen ca 20 grader. Utomhustemperatur ca -7 på dag och -10-15 på natten.

Dock gör den tilltäppta tilluftsventilen att pannan får arbeta på tok för mycket. Måste försöka löse problemet i helgen. Återkommer med invändiga bilder lite senare.
 
Hej fröberg, vilka var det som lev fönstren? Märke
Verkar ha fått bra pris.
Mvh johan
 
Fröberg,
kan du inte berätta lite mer om du erfarenheter av Isorast? Hur har kvaliteten på genomförandet varit? Har allt gått smidigt? Skulle du bygga med dem igen?
 
Hej!

Mycket intressant alternativ verkar det som.
Intresserad av det utlovade excel-arket med alla kostnader...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.