Tjenare, har lite planer på att gjuta en grill nu under semestern och skulle behöva lite tips och råd. Har aldrig gjutit eller jobbat med varken gjutning eller murning innan men det verkar inte vara så himla svårt, speciellt i ett lågrisk bygge som detta kommer bli.

Min plan är att gjuta ett betong fundament och sedan mura in detta i kullersten som jag har liggandes hemma. I princip kommer det bli ett block på 80cm hög, 70 cm djup och 120cm lång, utöver detta kommer kullersten som sagt som bygger på ytterligare 10cm på alla sidor, samt ovanpå.

Jag börjar nu misstänka att det kommer bli en jävla massa säckar för att blanda den mängden betong som krävs, någon som kan ge uppskattning på ca åtgång av 25 kilos säckar?

Vilken typ av betong borde jag använda? jag kommer armera med 6mm armeringsnät på var 10cmi höjdled hade jag tänkt, samt några pinnar ståendes i hörnen och ner i marken en bit. Har detta liggandes så varför inte använda tänker jag.

Betongen kommer utsättas för direkt värme från det som bränns, det kommer alltså inte vara kullersten där grillytan är, behöver jag speciell betong för detta? Blir inte så jättevarmt i en grill men vad klarar betong egentligen?

Och som sista fråga just nu, vad för bruk ska jag använda för att mura kullersten? Ett par stenar som går runt grillytan kommer bli utsatta för direkt värme från grillytan, behöver jag något speciellt bruk till detta? Armeringsnäten kommer sticka ut under kullerstenen inifrån betongen så också dessa kommer ha lite armering kring sig.

Tack på förhand.
 
Nu har det gått 5 dagar sedan ditt inlägg. Du är väl klar o har massa sjyssta bilder att lägga upp va?! :D Blir spännande att få se resultatet!
 
Tjo, nja inte klar ännu men jag började igår lite smått med att bygga formen och lägga lite armering, hade dock inget att klippa med så det har jag gjort idag.

DSC02271.jpg

Jag har bara grävt ut tio cm och sedan armerat som ni ser, kör allting på frihand och ögonmått eftersom jag är komplett värdelös med tumstock och annat sådant hokus pokus. Använde iofs vattenpass på dom längsgående formbrädorna för att få en rak avskrapningsyta för skrapbrädan senare.

Idag köpte jag 20st 20kg säckar med grovbetong, det gick åt 17stycken, Det var ganska segt att blanda för hand måste jag säga, men en stor bask och en skyffel så gick det i alla fall.

Så här ser det ut nu vilket också blir slutresultatet för dagen, har vattnat lite då och då när det torkat upp under dagen, hoppas jag slipper sprickor i plattan nu. Kommer lägga plast över under natten.

DSC02272.jpg

Armeringsjärnen som sticker upp ska förlängas hela vägen upp i väggarna som ska gjutas senare. Men imorgon ska jag mura kullersten runt hela skiten, kommer nog gå runt 5-600 hundra stenar totalt. Efter murningen ska jag gjuta insidan av grillen.

Funderar på att bygga ett block i frigolit, ställa i mitten av plattan och se till att det är 20cm till alla kanter, vilket jag sedan gjuter med betong. Kommer gå typ 100 säckar betong. Ett rent helvete att blanda alltså, samt ganska dyrt runt 3500lkr.

Alternativ två är att ringa betongbilen och be dom fylla hela skiten, blir bara 0.7 m3 så det borde inte vara så fasligt dyrt om dom har nån bli som ska passera här ändå. Extremt mycket smidigare och lättare och antagligen inte dyrare.

Vad tycker ni?

Natti natt.
 
Så här blev dagens resultat, tar lång tid att köpa bruk och mura osv. Så det blev bara tre lager idag. Jag kör allt med ögonmått även här, inget fogsnöre eller annat sådant. Försöker se till att stenarna hamnar på ungefär samma höjd bara så kan jag jämna ut det i toppen sedan. Har ingen stenkap så stenarna ligger omlott så gott det går att variera med dom olika storlekarna jag råkar få tag på.

Betong försäljningen är stängd för semestern här omkring just nu så det verkar som att jag får gjuta för hand när det väl är dags.

På bilden har jag ännu inte putsat av det bruk som hamnat utanför fogarna så förhoppningsvis kommer det se bättre ut imorgon när jag testat det. För att vara första gången som jag gör något sånt här så är jag faktiskt ganska nöjd hitintills.

IMG_0306.jpg
 
  • Gilla
EiSiLiJo
  • Laddar…
Den där ser ju riktigt stor ut och kan bli riktigt bra. Ska bli intressant att se resultatet.
 
Jäkligt intressant! Som förre skribent skrev, den ser ut att bli redigt stor! Kanske är detta något som man själv skulle ge sig på! :) Hoppas du lägger upp fler bilder, för detta börjar bli riktigt intressant :D

/Christian
 
Tack för visat intresse :) fler bilder lägger jag gärna upp men det är ute så mycket me att visa än det ni ser.

En liten fråga. Jag kommer bli tvungen att blanda all betog själv till väggarna, som jag sa kommer det bli en jävla massa att blanda. Vad tror ni om att dryga ut det med krossade betong o tegelpannor? Borde väl fungera.
 
Jag förstår inte det med betongen till väggarna? Kan du inte använda leca??
 
Väggarna blir gatsten som det ser ut på bilden, det är innandömet som ska gjutas i betong.

Där armering sitter är mittpunkten på de betong väggar jag ska gjuta, så från gatstenens insida och 150-200mm inåt kommer jag gjuta en vägg av betong. Jag tänker bygga en låda av frigolit i mitten som jag sedan kommer gjuta runt och över för att slippa fylla hela grillen med betong.

Förstår du hur jag menar nu? Annars kan jag kanske rita upp något i paint o försöka göra en bättre förklaring därigenom.

Jag gör allt direkt ur huvudet så jag vet själv inte riktigt hur jag ska göra, allting får komma som det kommer helt enkelt.

Här är i alla fall en bild på dagens jobb. Jag är nu förbi den nivån där eldytan ska vara med en sten. En omgång till med sten ska på och där ska den färdiga ytan bli. Måste leta mycket plana stenar nu.

IMG_0309.jpg

Jag vet hur det ser ut, snett och vågigt. Min plan är att börja från den högsta stenen och mura upp till den punkten, för att på så sätt få till en hyfsat jämn nivå på sista planet.

Imorgon ska jag förhoppningsvis börja gjuta väggarna om allt går som planerat. Skickar en update när det är klart. Tack och hej.
 
Det ser jättefint ut! Att det är lite snett och så har du tydligen räknat med och har en plan, så det bryr jag mig inte det minsta i :)

Däremot förstår jag inte riktigt tanken med innandömet? Hur har du tänkt att själva grillningen ska ta plats? Detta är bara nyfikna och inte skeptiska frågor på något vis :)

Kan man inte bara fylla upp med grus? och sedan bygga det sista med lättbetong eller leca? Bara idéer.. dock så vet jag ju inte hur du tänkt dig avslutningen.


Kör så det ryker!! Ser skitspännande ut! d^_^b

/Christian
 
Jag vill gjuta för att betongen då greppar stenarna från insidan, risken för att stenarna släpper pga dåliga fogar minimeras då. Jag hade som sagt inte tänkt fylla upp hålet i mitten utan bara gjuta runt ett frigolit block och sedan gjuta ovanpå detta. Den gjutningen ska bli själva ytan där elden ska ligga på. Sedan ska jag mura ytterligare stenar runt om för att få ett eldningshål på drygt 20 cm.

Så här ska det se ut

Namnls-1.png

Fyllnaden i mitten spelar inte mycket roll, när plattan som blir ovanpå väl är armerad och härdad så kommer den bära sig själv. Det enda som jag blir lite trött på är alla säckar med betong jag måste införskaffa för att kunna göra mina väggar. Det blir lite väl många.

Grillningen kommer ske i det där hålet som du ser, jag kommer sätta piggar i stenen i grillhålet så jag kan välja vilken nivå det ska grillas på. Det kommer också borras dräneringshål baktill genom stenen så den inte blir vattenfylld.
 
Men fogarna är väl lika starka som stenen i sig? Det känns ju väldigt överväldigande att mura en till vägg på insidan :) Kändes ut att bli lite kaka på kaka. Borde ju räcka med en väääääldigt tunn vägg i sådana fall på låt säga; 1,5-2cm?

Går det inte att murbruka upp alla insidor, trycka dit någon form av platta (metall eller tryckträ) och sedan fylla upp med kanske frigolit i botten och de sista 50cm med grus?

Kan du dessutom armera bruket lite så lär det bli hållfast nog. Kontrollera dock detta med någon väldigt kunnig.. jag vill inte leda in dig på ett spår som går åt pipan :) Det var bara ett förslag åt dig så du skulle slippa göra all betong :rolleyes:

Jag försöker förklara det med en bild.

Se det som brainstorming, vill verkligen inte komma och peka! Är ju själv sugen på en murad grill och du har ju kommit mycket längre än mig! :wow: Jag tar verkligen vara på din erfarenhet kan jag lova!

/Christian
 
  • Grill.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas59
Snyggt bygge! Att mura med smågatsten blev skitsnyggt. Att gjuta "innerväggar" verkar dock som lite over-kill men ser inget egentligt problem med det, bara extra jobb.

Förstår dock inte riktigt hur du tänkt dig själva "Grillhålet" ska det bara vara en grund öppning med 20 cm i diameter? Du får gärna skriva och berätta lite hur du tänkt dig denna del.

Håller som bäst på att förbereda för att mura en vedeldad stenugn och tänkte då även mura en parrilla http://www.asadoargentina.com/custom-built-parrilla/ men vanligt tegel passar inte riktigt in så jag kanske knycker din ide med smågatstenen. Ritningarna som jag hittat på en Parrilla modifierar jag nog lite för att få bättre avställningsytor (viktigt) och bättre förvaringsutrymmen. Fördelen med parrilla, som jag ser det, är fram för allt den höj och sänkbara grillytan och flexibiliteten. Kolla in länken med roterande grillspett och rökhuv osv.

Några funderingar:
Tänker du elda direkt på betongen?
Hur tänker du reglera värmen?
Vindskydd/väderskydd?
Avställningsytor?
Förvaringsutrymme?
Krokar för grillltänger osv?
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Förstår dock inte riktigt hur du tänkt dig själva "Grillhålet" ska det bara vara en grund öppning med 20 cm i diameter?
Satt också och funderade på detta lite men jag tror han menade att djupet på öppningen kommer att vara 20cm.


/Christian
 
Tack! som sagt vill jag gjuta väggarna för att få lite mer håll på stenarna, litar inte riktigt på murningen. Men jag fick göra en kompromiss, jag stal din ide Chrisofswe och fyllde grillen med sten som ni ser på bilderna längst ner. Dock blev det pga olika anledningar så att jag fyllde den innan jag fick gjutit mina väggar. Så det blev väldigt svårt att få ner den mängd betong jag hade velat, men lite gick allt i så dom sitter nog nu.

Grillhålet blir som Chris säger 20 cm djupt, 53cm brett och 87 cm långt. Bred och längd måtten är dom faktiska måtten som det blev nu efter dagens insats.



Snyggt bygge! Att mura med smågatsten blev skitsnyggt. Att gjuta "innerväggar" verkar dock som lite over-kill men ser inget egentligt problem med det, bara extra jobb.

Eldning kommer ske direkt på betongen i första hand. Jag har lite andra planer om det skulle visa sig att betongen inte håller,

Alternativ

1. Mura med eldfast tegel i grillhålet.
2. Fixa en "balja" i plåt eller liknande som kommer sänkas ner i hålet, extra plus för denna iden är att askan blir lätt att få ut.
3. Hade mer funderingar men glömde bort dom så tjohej.

Värmereglering blir kanske inte så avancerad, olika grillhöjder och olika material att elda med, eftersom det är så lång/bred eldyta så kan jag dela upp den i två delar med olika höjder på galler samt elda med olika material och mängd.

Vindskydd har jag mitt hus som sköter på den sidan som ni inte ser på bilderna. Ni ser framsidan på grillen och huset är i ryggen på fotografen. Jag kommer antagligen bygga upp ett par stenar till på baksidan av grillen som skydd där och utsmyckning. Blir något enkelt som en "trappa" längs med kanterna som sedan håller samma höjd över hela ryggen, kanske svårt att förstå hur jag menar isof säg till så kör vi paint ^^

För tillfälligt regn kommer det fästas ringar i vänster sida på grillen så jag kan föra ner ett sånt där trädgårdsparasoll däri. Kommer nog vara ganska skönt med lite skugga när man grillar också.

Avställningsytor kommer vara som ni ser på bilderna, fyra stenar brett och fyra stenar djupt. Alltså lite mer än 40x40cm på varje sida om grillen. Sen är det två stenrader på framsidan som man kan ställa lite på. Vill man ha något litet på värmning så kan man ställa det på den raden som är näst längst bak på grillen. Den längst bak kommer byggas upp som vindskydd som sagt.

Förvaringsutrymme har varit en diskussion här kan jag säga, dom flesta tycker att jag borde ha ett hål i mitten av grillen för att kunna ha kol osv där men jag kände att mina hjärna började rinna ut ungefär där så det sket jag i. Har byggt ett litet stenskjul mot huset där jag förvarar sånt istället, ska ta ett kort och visa det imorgon.

Antagligen kommer jag sätta lite krokar på framsidan för tänger och kanske några på höger sidan för att hänga gallret på för lätt rengöring med trädgårdsslang och borste.

Parillan verkar väldigt trevligt men som sagt rinner min hjärna iväg snart så jag måste vila lite innan jag kollar nåt sånt på allvar^^


Chris du har säkert rätt att det skulle vara smidigare att fylla nästan hela med frigolit o bara murat lite bättre, men jag är rädd för att frigoliten skulle formförändras antingen genom värme eller med åren och därmed kanske få den övre ytan att sjunka och knäckas.

Jag har också lämpligt nog en granne som säljer grus, sten makadam osv så jag fyllde helt enkelt hela skiten ^^

Tror jag har svarat på alla era frågor nu, om inte så får ni fråga igen, :) Här kommer bilderna på dagens arbete.

IMG_0312.jpg

IMG_0313.jpg

IMG_0315.jpg

Bilderna skalar om för er va? Annars får ni säga till så skalar jag ner dom.

Nu är den som sagt väldigt vågig och sne, imorgon ska jag bre på några centimeter med bruk och försöka jämna ut den med dom översta stenarna. Går det så går det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.