specrep skrev:
Jag håller på och målar innedörrar. Får problem med luftbubblor i ytskiktet. Det blir en alldeles knottrig yta. Har provat med att späda färgen på olika sätt, haft olika flöde samt sprutavstånd. Någon som upplevt samma sak? Jag använder Beckers snickerifärg vattenbaserad.
Generellt brukar det vara så att om slutresultatet blir "knottrigt/gropigt" så har man för tjock färg i sprutan. Rådet blir då att späda ännu mer, färgen skall vara blaskig, nägonstans i regionen mellan lättfil-kaffegrädde.

Beckers har massvis med olika sorters snickerifärger, med olika viskositet. Du kanske fick tag i en "tjock" färg som "Scotte Snickerifinish" t.ex. Den måste man späda väldigt mycket.
 
Tack för svaret Raceman.

Färgen jag använder är Beckers "elegant" lackfärg.
Jag upplever att det blir färre luftbubblor när jag späder färgen
mycket. Men jag förstår ändå inte varför jag får dessa bubblor...
Det blir inte knottrigt p.g.a att färgen inte flyter ut ordentligt utan
det blir luftbubblor i sprutytan.

Blir till att slipa ikväll igen:(
 
Hmm, luftbubblor i ytskiktet säger du. Jag kan här se två orsaker.

1) Färgsprutans munstycke fördelar ju färgen till en "dimma" av mycket små färgdroppar. Dessa droppar har nästan hunnt torka när de når arbetsstycket på grund av att sprutan driver färgen med varmluft. Något utrymme för att det ska kunna bildas luftbubblor finns alltså inte i normalfallet.
Vad jag kan tänka mig här är att:
a) munstycket inte är riktigt rengjort, b) du kanske har petat med ett vasst föremål i hålen vid rengöringen och på så sätt fått större munstyckshål. c) sprutan sluter inte tätt mot behållaren. d) för mycket färg trycks ut

2) Du använder Beckers Elegant och skall måla dörrar (frågan är om det är "aqua" eller "V"). Hur som, Eleganten är en bra färg, men frågan är om du har lagt på någon grundfärg innan du lägger på Eleganten och i så fall vilken?

Jag gjorde misstaget en gång att med Eleganten måla direkt på en väl förberedd gammal yta (tvättad och grundligt slipad). Jag läste på hemsidan att Eleganten kunde användas direkt på ett bra underlag. Resultatet blev att ytan, när den torkade, fick små blåsor i sig som sedan krackelerade och ändrade färg. Färgen ingick någon sorts förening med underlaget och gasutveckling uppstod vilket ledde till blåsor och färgsläpp från underlaget. Det hela avhjälptes med att ta bort Elegant-skiktet, måla med en grundfärg, och därefter på med Eleganten igen.
Efter detta slutmålar jag aldrig utan att först ha grundat, hur bra ytan än må vara. Ringde och pratade med Beckers om detta och de lovade att ändra informationen om grundning på hemsidan.
 
Jag har aldrig heller lyckats med Elegant Aqua av någon anledning. Har testat ett otal varianter men det blir knottrigt ändå, dock inte p.g.a. luftbubblor. Kör numera med Alcro Servalac Aqua spädd med ca. 30% vatten och med godkänt resultat.
 
Om jag skall måla panel för utomhus bruk, vad rekommenderar ni då, samt utspädning? har mellansprutan.
 
Tack för era kommentarer om mina luftbubblor.

Igår slipade och grundade jag igen...Grundfärgen är också Beckers Elegant. Jag fick en mycket bättre yta igår. faktiskt inga luftbubblor alls! Tror att jag kan ha fuskat med rengöringen av munstycket precis som racemen skriver.
Har målat ett varv till nu på förmiddagen med samma resultat som igår. Hoppas på samma fina resultat
när jag sprutar på "färdigfärgen".
 
K
Tips: KRAUTA har PFS65 för 999 kr för tillfället, vilket betyder att man får den på Bauhaus för ca 880 kr. Köpte en idag och laserade 8 meter altanstaket. Gick på max halva tiden jämfört med pensel!
 
Va i veckan å köpte mig en PFS 65, har sett den på nätet och vart sugen på den en tid, så nu har jag gjort slag i saken och köpt en spruta.
Idag skulle jag prova sprutan för har lite måleri arbeten att göra, men dessvärre fick jag inte till det.
Har en vattenbaserad lackfärg som jag började med att späda 10% men har ökat på det många gånger om . Problemet jag får är att det inte blir någon fin dimma utan mer lite dimma och "spott" kommer ut klumpar så blir inte speciellt slätt å fint.
Vad kan jag gjort för fel?
Ska man späda färgen mer tro?
Vart kan man se hur mycket man kan späda färgen utan att det är någon "fara" för någon gräns måste det väl ändå finnas?

Hoppas på denna maskin, har väggar, dörrar å tak som ska målas så vore skönt att få till det?
Är det någon färg som är olämplig att använda?

Tack på förhand.
 
Va i veckan å köpte mig en PFS 65, har sett den på nätet och vart sugen på den en tid, så nu har jag gjort slag i saken och köpt en spruta.
Idag skulle jag prova sprutan för har lite måleri arbeten att göra, men dessvärre fick jag inte till det.
Har en vattenbaserad lackfärg som jag började med att späda 10% men har ökat på det många gånger om . Problemet jag får är att det inte blir någon fin dimma utan mer lite dimma och "spott" kommer ut klumpar så blir inte speciellt slätt å fint.
Vad kan jag gjort för fel?
Ska man späda färgen mer tro?
Vart kan man se hur mycket man kan späda färgen utan att det är någon "fara" för någon gräns måste det väl ändå finnas?

Hoppas på denna maskin, har väggar, dörrar å tak som ska målas så vore skönt att få till det?
Är det någon färg som är olämplig att använda?

Tack på förhand.
När jag använde PFS 65 första gången hade jag samma problem som du. Lösningen för mig var att späda mer. På grundfärgen hade jag 30% spädning och på täckfärgen 10%.
 
Okej, jag har blandat lackfärgen närmare 30% men ändå hade jag det problemet, men nu är färgen slut så får köpa mer i morgon å fortsätta testandet å se hur mycke man behöver blanda.
Bara rädd att man blandar för mycke.
Men det ska bli en jämn fin dimma är tanken eller, som ur en sprayburk tro?
För kollar man på dvd:n som va me så verkar dom ha en väldigt fint resultat.
 
Hej!

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Har 15st köksluckor att måla. Dem är noggrant slipade, dock inte ner till träet så jag skippade grundfärgen.
Gick lös med min 65:a idag på dem. Har aldrig sprutlackerat ännu, men det roliga var att resultatet blev betydligt bättre än att rolla dem. Det gick även otroligt snabbt att gå över en sida på dessa 15 luckorna.

Nu till det tråkiga.
1) Dels så dammar det otroligt mycket om sprutan. Inte damm ifrån lokalen utan färgdamm. Inget som påverkar resultatet, men munskydd och total maskering av lokalen är ett måste. Tilläggas kan göras att jag inte släpper då jag går utanför ytan (under vändningen). Kan ha med saken att göra.

2) Munstycket satte igen för mig efter hälften av luckorna. Jag fick en dimma som var finfördelad men med inslag av stora klumpar "spott". Detta blev bättre då jag rengjorde munstycket samt spädde färgen några ml till. Då var färgen redan 30% utspädd!

3) På fem luckor så fick jag 1-3 st stora kratrar. Min teori är att det blivit en stor bubbla som spruckigt innan färgen torkade. Kanske var det någon förorening på underlaget som gav mig en gasbubbla?
Finns det någon annan teori till varför det blev stora kratrar?? Diameter ca 5mm!

Planen för när jag nu ska göra framsidan är att köra hälften av luckorna sedan rengöra för att minska riken att resultatet varierar. Har ni också problem med att munstycket sätts igen? När varje lucka är gjord så ställer jag ifrån mig pistolen i 30sek-1min när jag byter lucka. Jag stänger då av maskinen. Ska jag göra det eller ska jag låta den vara på?

Tacksam för tips!

//Glad amatör...:D
 
Mikael_L
Kaliz skrev:
1) Dels så dammar det otroligt mycket om sprutan. Inte damm ifrån lokalen utan färgdamm. Inget som påverkar resultatet, men munskydd och total maskering av lokalen är ett måste. Tilläggas kan göras att jag inte släpper då jag går utanför ytan (under vändningen).
Tja, i vilket fall ska man inte släppa förrän man gått utanför kanten om man eftersträvar bästa resultat. Så är man på väg in igen direkt efter kanske det kvittar att inte släppa alls. :)

Så den biten tror jag inte man kommer ifrån.

3) På fem luckor så fick jag 1-3 st stora kratrar. Min teori är att det blivit en stor bubbla som spruckigt innan färgen torkade. Kanske var det någon förorening på underlaget som gav mig en gasbubbla?
Finns det någon annan teori till varför det blev stora kratrar?? Diameter ca 5mm!
Kratrar beror även då och då på någon förorening som sabbar vidhäftningen eller ytspänningen.
En mikroskopisk silicon-förorening skapar direkt en krater.
Så noggrann rengöring och avtorkning med något bra rengöringsmedel efter slipning kan ge bättre resultat.
 
Mikael_L skrev:
Kratrar beror även då och då på någon förorening som sabbar vidhäftningen eller ytspänningen.
En mikroskopisk silicon-förorening skapar direkt en krater.
Så noggrann rengöring och avtorkning med något bra rengöringsmedel efter slipning kan ge bättre resultat.
Var inne ett tag på att ta någon form av målartvätt på ytan innan, men var osäker på om det skulle bli någon skum reaktion med färgen eller inte.

Nu när jag köra framsidorna på luckorna så får det bli målartvätt + lite grundfärg på dem spacklade ytorna sedan slutmålning.
Jobb jobb jobb....:)
 
Har en fundering...när man kör med vattenlöslig färg.
Rengör ni med endast vatten eller rengör ni sprutan med en vatten+tvål lösning?

//KaliZ
 
Jag har enbart använt vatten, aldrig något annat. En liten borste har hjälpt när sprutan fått stå lite för länge o torkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.