janwide
Har isolerat mitt tak utifrån med cellplast och har fått en hel del frågor och påståenden angående cellplastens brandfarlighet. Det skulle vara intressant att få fler, helst initierade, synpunkter på detta ämne.

I mitt fall ligger cellplasten direkt på råsponten skyddad under takpannor av betong.
Hur står sig detta i relation till tex invändig isolering med cellplast i tex väggar?

Att cellplasten är mer lättantändlig än andra material är väll oemotsagt? Men hur stora är riskerna? Energin per kg i cellplast är, vad jag förstår, lägre än exempelvis trä. problemet är väll att när den väl tagit eld så är föloppet mycket snabbt?

Kom igen med fler synpunter och infallsvinklar :)
 
Gjort är väl gjort? Om det skulle vara så att det framkommer att det är tokigt brandfarligt - vill du verkligen veta? :)
 
J
Är ju knappast värre än gardiner, sängar,soffor osv..
 
janwide
Ja, hellre rätta till ett eventuellt misstag än att bli en böckling :S
Skulle det visa sig att cellplasttak är rena självmordet så...

Jag tror dock inte att det är på det viset. Om materialet vore SÅ farligt skulle det säkert varit förbjudet för länge sedan. Allt har ju sina risker. Inte slutar vi åka bil trots att det är det farligaste vi gör. Det finns mindre brandfarliga isoleringsalternativ. Cellplast har dock sina fördelar jämfört med dessa, liksom bilen har sina fördelar mot tex tåget. Inte slutar vi med levande ljus på julen trots alla bränder de orsakar. Många hus har sågspån i golvbjälklagen. Den lär kunna antända redan vid 70 grader vid olyckliga förhållanden, vilket är avsevärt lägre än cellplast. Ska vi tvinga alla med sådan isolering att byta till eldsäkrare alternativ? Alla dåliga och gamla elinstallationer, vad gör vi med de?

Men det är inte den filosofiska aspekten som jag är intresserad av, utan mer den tekniska.

Vad händer om ovansidan (cellplasten) av ett tak börjar brinna? Värmen stiger ju upp från huset. Till skillnad från om det börjar brinna i en källare eller undervåning. Hur påverkar detta?
 
janwide
Jag har sett den filmen tidigare. Det känns som ett ganska amatörmässigt sätt att bedömma ett materials farlighet på. Ett försök med cellplast placerad i väggar med ett simulerat verkligt förlopp ställt mot isolering uppe på ett tak skulle vara riktigt intressant. Det finns även en film där man hettar upp ett kylrum isolerat med cellplast. Brandförloppet är givetvis mycket explosionsartat. Liksom det skulle vara i ett vanligt inrett sov eller vardagsrum. När rökgaserna blir tillräckligt heta fullkomligt exploderar även ett vanligt rum. Jag försöker inte förringa riskerna, men efterlyser verklig fakta och kunskap.
"Ursäkta John J det här är inte menat som en sur knäpp på näsan. Tvärtom är jag glad för ditt engagemang. Janne"
 
Mikael_L
I vilket fall ska nog inte cellplasten överhuvudtaget ta eld, då blir det nog lite hårigt ... :O
Oavsett om varma gaser stiger eller inte.

Jag tror det kan vara en god ide att ge skorstensgenomföringar lite extra uppmärksamhet i utförandet. Sen kan jag inte se att antändningsfaran är speciellt mycket större än ordinära trätak.
 
Redigerat:
E
Måste väl vara lungt när man bygger moderna hus med putsad fasad så lägger man ett lager cellplast på husväggen först
 
E
Har varit med och lagt ett verkstads tak där iofs bjälklaget var av lättklinker .där la vi 300mm cellplast som sedan täcktes med ett yttre lager av papp limmat med varmt tak klister.funka bra
 
En liten fråga här från en utlänning :)

Då ni talar om cellplast är det då polystyrenplaster ni syftar på? Det finns ju andra cellplaster, med slutna celler, på marknaden som inte är lika brandbenägna.
 
Det jag betraktar som ett problem med cellplast direkt under takpannorna är att vid t ex majbrasor eller liknande så kan små brinnande träbitar skjutas iväg långa sträckor och med lite otur hamna direkt på cellplasten som då tar eld. Det är enligt min uppfattning själva placeringen av cellplasten som är olämplig och inte att cellplast i tak generellt skulle vara något problem. Råspont brinner ganska bra det men det ligger inte som yttersta lager direkt under pannorna. Och inte är det så stora problem med hus med kutterspån jämfört med mineralull?

Jag efterlyser ett brandskyddande skikt över cellplasten!
 
GzO skrev:
En liten fråga här från en utlänning :)

Då ni talar om cellplast är det då polystyrenplaster ni syftar på? Det finns ju andra cellplaster, med slutna celler, på marknaden som inte är lika brandbenägna.
Det vanliga är EPS, Expanderad PolyStyren.
XPS förekommer, men inte så mkt i villor/småhus. Brinner dock ganska bra det också.
PUR används nästan inte alls utanför industrin.
 
janwide skrev:
Ja, hellre rätta till ett eventuellt misstag än att bli en böckling :S
Skulle det visa sig att cellplasttak är rena självmordet så...
Det man kan göra att se till att plasten har ett skyddande ytskickt. Försvårar tändning och bromsar brandförloppet något.
janwide skrev:
Jag tror dock inte att det är på det viset. Om materialet vore SÅ farligt skulle det säkert varit förbjudet för länge sedan. Allt har ju sina risker. Inte slutar vi åka bil trots att det är det farligaste vi gör.
Användningen av cellplast i stor skala för isolering är en relativt nytt påfund. Regler och förbud tar som bekant tid på sig. Det finns dock redan idag regler från boverket som reglerar brandkänsligheten hos byggmaterial. Det blir dock väldigt fort en fråga om tolkning.
janwide skrev:
Det finns mindre brandfarliga isoleringsalternativ. Cellplast har dock sina fördelar jämfört med dessa, liksom bilen har sina fördelar mot tex tåget. Inte slutar vi med levande ljus på julen trots alla bränder de orsakar.
Den enda egentliga fördelen med cellplast är priset. Vilket ju förvisso är en stark motivator.
janwide skrev:
Många hus har sågspån i golvbjälklagen. Den lär kunna antända redan vid 70 grader vid olyckliga förhållanden, vilket är avsevärt lägre än cellplast. Ska vi tvinga alla med sådan isolering att byta till eldsäkrare alternativ? Alla dåliga och gamla elinstallationer, vad gör vi med de?
Sågspån och liknade är generellt ej tillåtet att använda idag. Det stora problemet här är att det kan uppstå glödbränder som sakta sprider sig. Kan ligga och pyra i flera dagar innan det bränner igenom bjälklag eller väggbeklädnad och därefter snabbt utvecklar sig.
janwide skrev:
Vad händer om ovansidan (cellplasten) av ett tak börjar brinna? Värmen stiger ju upp från huset. Till skillnad från om det börjar brinna i en källare eller undervåning. Hur påverkar detta?
Gör inte så stor skillnad på grund av de mycket stora effekter som utvecklas. Problemet med röken blir ju dock mindre än inomhus till att börja med.
Det kommer visserligen att försvinna mycket energi uppåt, men detta medför även en stor risk för vidare brandspridning till närliggande byggnader.

Jag tror att isolering av cellplast är något som man kommer att tycka är idioti i framtiden. I likhet med eternit, barracudatak, träreglar ingjutna i betong mm.
 
janwide
Någon som vet hur betongpannor påverkar bränder i tak?
 
janwide
Krawk skrev:
Den enda egentliga fördelen med cellplast är priset. Vilket ju förvisso är en stark motivator.
I mitt fall var fördelarna fler. Jag isolerade utvändigt på befintlig råspont.
1) Den är lätt.
2) Den är "självbärande" och går att gå på. Vilket innebar att jag inte var tvungen att regla upp yttertaket vilket hade varit fallet med andra isoleringsmaterial.
3) Den är fuktokänslig. Ett störtregn direkt på cellplasten är ingen fara. Detta innebär också att det inte krävs någon yttre fuktspärr under pannorna. Ändå är den diffusionsöppen så att fukt i viss mån kan vandra ut från taket.
4) Den möglar eller ruttnar inte.
5) Den är inte hälsovådlig att hantera. Kliar inte och kräver inte några skyddskläder.

När pannor eller läkt om 30, 40, 50 år eller mer måste bytas ut är jag övertygad om att näste ägare behåller cellplasten och förundras över hur framsynt och okenservativ ägaren från 2010 var ;)
Möjligen skulle jag använt tryckt virke till läkt och andra delar i konstruktionen. Men jag avsåg inte att tävla med pyramiderna avseende livslängd. Pyramiderna spöar mig ändå med hästlängder vad det gäller brandsäkerhet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.