ciia skrev:
Gaia - Det som du ser på golvet är bara en tunn papp/spånskiva som ska slängas.
Har spånskivan legat där några månader så får du bättre svar än vid utgrävningar :). Lyft på den och kolla baksidan.

Det är kanske bara markfukt som spökar i områden där golv möter väggar - inget onormalt i ett gammalt hus. Jorden under huset är aldrig snustorrt och sulan/väggar har ju kontakt med denna jord och kapilärkraften står för långsam fukttransport uppåt.
Det går inte att dränera bort markfukten hur än du försöker. Det är ju omöjligt att lyfta hela huset och lägga grus och fuktspärr under sulan.

Du klagar också på mögelangrep men det är inte putsen som möglar. Det är damm och smuts som fastnat på putsen som ger näring för mögel. Om man ställer saker tätt mot källarvägg och det blir dålig eller ingen luftcirkulation under/bakom resulterar det ofta i mögel.
Färgen på väggar verkar ramla av i flagg - det var kanske en olämplig färg att måla källare med ? För tätt?

Jag tycker trots allt att det inte ser så farligt ut för att vara en gammal källare :). Bara ni väljer rätt material till renovering så blir det hållbart och bra.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle vilja rekommendera Tråd Skaparen att studera tyska byggsidor och byggforum. Där har dom mycket stor erfarenhet av murade konstruktioner. Varför chansa och prova sig fram? I Tyskland har man murat i evigheter. Och har teknik som krävs för att åtgärda diverse fukt problem.

Lycka till!
 
kamilenski, vad syftar du på med tysk expertis mot fukt, har det kommit nåt nytt som inte finns här???
 
Jag menar bara en sak. Att Tyskarna kan mer om "betonghus" än vi. Hade jag vetat mer, hade jag delat den infon med Er!
 
håller me om att tyskarna e grymma på bruk/fix o såna grejer men är ganska säker på att det inte finns bättre produkter o mer tekniker mot fukt som skulle hjälpa i det här fallet där än här ............ de e sant e det fukt underifrån så hjälper ingen dränering såvida det inte e kapillärbrytande under o för "hög" dränering. tycker ändå ni borde märka om det e markfukt, det borde synas på innerväggar också dessutom kryper det inte hur högt som helst på vägg.
om det va i hushörnorna problemen va det e inte så att de stuprören som leder ner takvatten intill grundmur, det känns som det e problemet......
 
Okej, tack för svaren.

Jag kan ju börja med att antingen idag eller imorgon ska vi ta oss en kik på vad det är för dränering som ligger intill grunden.
Steg två är att öppna en igensatt och övermålad ventil som vi hittade IGÅR. Och den satt givetvis på den utsatta väggen.
Nej, stuprören är i otroligt dåligt skick och sitter på tok för långt ut från taket. (ska åtgärdas det också!)
Golven är svinkalla och tendens till fuktiga. Men mest utsatt är ju garaget.
 
Missade en sak. Stuprören går rätt ner i marken intill grunden (20 cm ifrån husväggen) Alltså ingen lutning.
Men jag vet ju inte om de viker sig i marken, men det har jag svårt att tro då det sticker upp ett väldigt grovt rör ca 50 cm uppåt som stupröret sedan går ner i.
 
Hej! Befinner mig i liknande situation och hade fuktutredare på plats igår... Var det fukt i källaren när ni köpte huset? mvh Lena
 
LenaLu - Ja det var fukt när vi köpte huset förra året. Men kvoterna var godkända och inte mikrobaktriella.. Nu vet jag dock inte!

Vad kostar nya stuprör och fästen? Huset är 11,75 meter på båda långsidorna där de befintliga rören sitter nu.
 
det e inga stora pengar i allafall, men såvida det inte läcker el dylikt utan bara e estetiskt tycker jag du ska lugna dej me byta hängrännor och stuprör, o ta det när du e klar med fuktproblemen.....
 
Vi har diagnostiserat att just vatten från våra stuprör rinner rätt in under huset p g a bristande dagvattensystem och dränering. För vår del var det okänt vid köpet och ingen fukt uppmättes vid köpet, så vi är mitt uppe i reklamationsprocess just nu. Jag tänker att om ert hus har marknadsfört som nydränerat men ni upptäcker att dräneringen inte är fackmannamässigt gjord bör ni kunna reklamera köpet och ev få ersättning - om ni orkar diskutera och strida? För vår del är det så mycket brister i vårt hus som uppdagats så vi måste strida, helt enkelt...
 
Jag var nere och petade och hade mig på det innan. Det är torrt på väggarna. Men det är fuktigt på golvet =/
 
Om vi antar att huset är såpass gammalt att man inte lade ner kapillärbrytande skikt och isolering under betonggolvet i källaren, så får du nog tyvärr räkna med ett fuktigt betonggolv nästan oavsett hur bra dränering du har runt huset. Kapillärkraften i materialet under golvet suger nämligen upp markfukten.
 
b8q Nej det är nog bara att inse. Huset är från 64.

Men hur får jag reda på om det på väggarna fortfarande "vandrar i fukt" Eller om det har avstannat pgr dräneringen som gjordes för ett par år sedan?
Vi minns ju inte hur det såg ut när vi flyttade in förra året.
Då handlade det bara om "in med skiten, stäng dörren och gå upp"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.