Ställer mig denna fråga om och om igen. Hur orkar/hinner folk totalrenovera och bygga ut, fixa trädgård med pool etc. En del kör nonstop all ledig tid i månader i ur och skur med bygglampor till kl.03.00 på natten för att sedan köra till arbetet kl.06.30 på morgonen.

Jag bara tröttnar med jämna mellanrum och allt står stilla, funderar på att söka till Argasnickaren:S.
Skulle varit klar med mitt hus för två år sedan och har inte avklarat en tredjedel ännu.
Tar ett litet litet ryck då och då, sen blir det stop pga. väder eller annat sen orkar jag inte igång igen på ett bra tag.
Hantverkare är inget för mig, dessutom kostar det för mycket. Har blivit omkörd av hela grannskapet så det stinker om det. Jag var först till att börja renovera här och nu är alla andra färdiga med stora ytbyggnader, nya tak, isolerad uterum med pooldäck byggda från grunden snabbare än jag målar/byter ett fönster...

Ja, jag är väl bara seg eller utbrändq(;^;)p
 
Va? Jag vet inte :S hustrun å ja har hållit på sen -84 å är på sluttampen me vårt 3e hus nu. Men vi har faktiskt börjat tröttna lite så det här huset ska vi bo kvar i trots att det blir klart i höst har vi bestämt :p
Jag ska bygga om en bil istället som omväxling :wow:
 
Sitter i samma sits, men mest fastnar jag på att man är ensammen, det går helt enkelt inte att jobba själv... går enligt mig 10 gånger snabbare om man är två..

Just nu sitter jag och funderar på hur jag ska orka bära den nya ytterdörren från garaget till den tilltänkta platsen... Den väger massor...
 
helt klart roligare att vara 2st. Men för mig är det slutresultatet som driver på så man orkar snickra 15h om dagen. Sedan som hantverkare så finns det ju inte på världskartan att hyra in folk dagtid då man själv är på jobbet.
 
el_ias skrev:
helt klart roligare att vara 2st. Men för mig är det slutresultatet som driver på så man orkar snickra 15h om dagen. Sedan som hantverkare så finns det ju inte på världskartan att hyra in folk dagtid då man själv är på jobbet.
Ha ha nej det blir ju lite konstigt att bygga ett hus åt nån annan samtidigt som Du betalar för att nån bygger åt dej :D
Fast jag är mer imponerad av såna som Du, alltså hantverkare som först jobbar hela dan och sen fortsätter att jobba med nästan samma saker fast åt sej själv, än av såna som jag som gör nåt helt annat på jobbet för att sen renovera hus som hobby.
Jag får väldig omväxling och att snickra, blanda bruk, kakla etc ger mej nåt som jag inte får på jobbet :p men Du gör ju ännu mera av samma vilket måste kräva en helt annan karaktär och uthållighet d^_^b
 
Ja, det ligger något i det ni skriver. Jag är också själv nu, inte för att sambon var till någon vidare hjälp med byggandet...men hon jagade på lite och fixade delar av marktjänsten.

Ska man ta hjälp av bekanta så får man vänta i veckor innan någon få kan få en timme över i sitt schema, de håller också på att renovera dygnet runt..alla jobbar olika skift osv.

Bara att smälla upp vindskivorna på hus/garage ensam tog väl 10ggr längre tid än med medhjälpare.

Detta är mitt andra hus som jag renoverar och tycker igentligen att det mesta är kul bara jag får ta det i min takt, nu har jag sagt att en sak ska slutföras helt innan nästa ens funderas på. Taket först..men som vanligt tog skruven slut och får inte tag på mer idag.

Känner dock en liten stress av att banken vill värdera och baka in byggkrediten som kostar mig en del onödiga pengar varje månad sedan 2år tillbaka. Det ligger ju även i mitt intresse....innan huspriserna går ner och räntan upp. Men det känns lite som en värdering med allt halvfärdigt eller inte ens påbörjat t om kan var väl mycket negativt.

Själv har jag inget emot att bo i röran och pengar till resten kan jag skrapa fram själv, mycket av materialet är redan köpt.
 
Det viktiga är att man tycker det roligt och inte stirrar sig blind på en tidsplan. Det håller aldrig ändå och för dem som strikt håller sig till den blir det både dyrt, dåligt och oändligt jobbigt själsligen.

Vi har hållt på med vårt hus (som vi bor i) sedan -04 och troligen minskat kostnaderna med minst 2 miljoner mot att ha tagit hantverkare på allt. Nu har vi i och för det förspänt med duktiga hantverkare i släkten som rådgivare, men i princip har vi gjort allt själva...och det är fortfarande roligt. :)
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Att ta proffshjälp till vissa moment som tar tid själv är mitt bästa tips, också i de moment där det krävs att det blir bra rekomenderas. Då frigör man mycket tid till de moment som man kan pilla med själv.
Du nämnde att hantverkare inte var aktuellt, varför kan man undra?

Att få hjälp av nära och kära är väl bra, men mer än några dagar tycker jag inte man kan räkna med, du måste utgå ifrån att du själv kommer att göra mesta jobbet och utifrån detta fundera på vad som är realitiskt att hinna med.

Annars är väl grundtipset att göra klart en sak innan man påbörjar nästa det som gör att motivationen kan hållas uppe. Har man fler saker igång så blir det lätt att effektiviteten går ned, och så känner man att det tar för lång tid osv.
 
Du nämnde att hantverkare inte var aktuellt, varför kan man undra?
Fruktansvärt svårt att få tag på bra hanterkare, de som är något att lita på kan kanske komma om 4-6mån typ när man ringer. Det enda jag tar proffshjälp med är el och svåra plåtjobb som mitt komplicerade skorstensbeslag. Den plåtslagaren var riktigt duktig, tyvärr glömde jag en annan plåt mellen garage och hus när jag väl fick hit honom. Nu har han ev. tid framåt November tidigast...jag kan fixa det själv med lite förbockade plåtar från verkstaden men det lär ta en vecka eller så med inskärningar i tegelvägen.

Sen har jag dåliga erfarenheter av hantverkare så det skriker om det, men visst det finns duktiga...som har jobb upp över öronen.

T ex har jag mycket målningsjobb ute, tar jag hit en målare så kan man vara ganska säker på att det målas den dagen han/de kommer oavsett väderlek. Slarvar dom dessutom med förarbetet så får jag ändå göra om det själv om ett år.
 
Men 4-6 månader kanske inte är ett problem, du har ju själv ca 4 år kvar innan du är klar om du gör allt själv.
Håller med dig att hitta bra hantverkare kan vara lurigt, men det går.

Gör en grovplanering över närmsta 12 månaderna, boka in de hantverkare du litar på och förbered så mycket som möjligt för detta moment så att de bara kan komma in och göra sitt jobb, då börjar det hända saker.

Vad många missar i en renovering är att det tar tid att bara få ihop allt och fundera ut hur det skall gå till.
Sedan att städa och hålla undan är A och O om man skall hålla på en längre tid. Städa tillsammans med att hämta material, ta fram hämtat material då det behövs tar mycket tid också.
 
pbengtsson skrev:
...Annars är väl grundtipset att göra klart en sak innan man påbörjar nästa det som gör att motivationen kan hållas uppe. Har man fler saker igång så blir det lätt att effektiviteten går ned, och så känner man att det tar för lång tid osv.
Skulle vilja hävda att det är tvärtom. Det är därför många hemmasnickrare går in i väggen motivationsmässigt. Blir man trött på ett moment, tar man ett annat under tiden tills motivationen är tillbaka.
OBS. Mina observationer.
 
Redigerat:
pbengtsson skrev:
Men 4-6 månader kanske inte är ett problem, du har ju själv ca 4 år kvar innan du är klar om du gör allt själv.
Håller med dig att hitta bra hantverkare kan vara lurigt, men det går.

Gör en grovplanering över närmsta 12 månaderna, boka in de hantverkare du litar på och förbered så mycket som möjligt för detta moment så att de bara kan komma in och göra sitt jobb, då börjar det hända saker.

Vad många missar i en renovering är att det tar tid att bara få ihop allt och fundera ut hur det skall gå till.
Sedan att städa och hålla undan är A och O om man skall hålla på en längre tid. Städa tillsammans med att hämta material, ta fram hämtat material då det behövs tar mycket tid också.
Jo, jag håller med i mycket. Men 4-6mån är ett problem med de saker som ska göras nu, kan inte måla ute i December (normalt) och målningen måste göras innan jag kan färdigställa taket. Plåten behöver dit innan höstrusket kommer om man inte vill täcka gaveln med en press.
Men visst kunde kanske försökt planera det tidigare men det är inte alltid så lätt, dels försvann hela våren pga. det mystiska vädret, sen en fotskada och nu blev det bara tre dagars semester istället för fyra veckor pga. arbetsbyte.
 
Jan-Å skrev:
Ha ha nej det blir ju lite konstigt att bygga ett hus åt nån annan samtidigt som Du betalar för att nån bygger åt dej :D
Fast jag är mer imponerad av såna som Du, alltså hantverkare som först jobbar hela dan och sen fortsätter att jobba med nästan samma saker fast åt sej själv, än av såna som jag som gör nåt helt annat på jobbet för att sen renovera hus som hobby.
Jag får väldig omväxling och att snickra, blanda bruk, kakla etc ger mej nåt som jag inte får på jobbet :p men Du gör ju ännu mera av samma vilket måste kräva en helt annan karaktär och uthållighet d^_^b
Håller helt med. Själv som kontorsråtta tycker man ju det är nästan meditativt (ok visst är man less ibland men ändå) att hålla med huset eller hobbybil men att jobba som hantverkare och sen fortsätta hemma eller jobba med bilar och fortsätta bygga på sin egen på all ledig tid....njae vet inte om jag hade orkat då?

Jag håller med dock att det kan vara segt speciellt om man inte har vänner/släkt som kan hjälpa till eller åtminstone pusha på en. Det som lite hindrar är ju också att man har småbarn så man är väl inte så populär om man alltid dumpar allt ansvar på frun.

Sitt ner, meditera och tänk på slutresultatet, låt dig själv köra fast och ge det sin tid men pusha dig själv med någon rolig morot vid olika delmål. Ibland har jag fuskat med att helt enkelt köpa något som har med slutresultatet att göra. Gör man ett gästrum kan man köpa nån inredningspryl eller liknande. Nu när man bygger uteplats skaffade man en ny fin grill så fick man en morot att bygga på för att få ställa den på finplatsen. Man mutar sig själv så som man mutar barn ;)

MVH Lorant
 
Hur gör ni med barn/en (ni som har)? Jag har en vild 2åring o sambo som oxå vill göra andra saker än att bara vara barnvakt (jaja, det sägs att man inte kan vara barnvakt åt sina egna barn:p) Hinner alltså inte renovera särskilt mycket. Att dra igång 2h en kväll känns inte så motiverat alltid heller då en timme går åt till att plocka fram och sedan städa upp.
 
Hawkai skrev:
Hur gör ni med barn/en (ni som har)? Jag har en vild 2åring o sambo som oxå vill göra andra saker än att bara vara barnvakt (jaja, det sägs att man inte kan vara barnvakt åt sina egna barn:p) Hinner alltså inte renovera särskilt mycket. Att dra igång 2h en kväll känns inte så motiverat alltid heller då en timme går åt till att plocka fram och sedan städa upp.
Man bygger en bur...
Skämt å sido, det att bara göra något i 2h håller jag med om är helt värdelöst, men det funkar om man bara kan släppa grejerna rakt ned och plocka upp dem nästa dag igen, kan man få till det så man kan renovera med sådan logistik, då funkar det.
Det är därför de sista 2% tar sån tid för mig.
 
  • Gilla
NalleSW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.