Ska sätta upp en enkel och så underhållsfri lösning som möjligt för ett litet företag.

Så här ser det ut i dag. Ett kontor med två st bärbara datorer. Den enda inkopplad med sladd till inkommande ADSL. Denna jobbar uteslutande en administrativ person på. Dator två har 3G och ägaren samt anställda delar på denna när det behövs.
Ägaren av företaget har en laptop hemma och jobbar även en del på den på kvällar osv.

Här är det en allmän röra utan några som helst backuper. Ingen har direkt koll på vad som ligger var.

Det är ett litet företag så att smacka upp en server för 10.000kr som kräver underhåll och massa lull lull kommer inte ske.

Drömscenariot som jag ser det.
En lokal fillagringsplats på Internet med backup. Finns det billiga lösningar som man ändå vågar lita på? Gärna bara en uppmappad enhet i utforskaren så en simpel användare fattar hur man sparar filerna lätt. Alla tre datorer lagrar alltid sin data på denna plats. Handlar om lite bokförning samt bilder. 5GB i dag. Säkert 10GB om ett år .....

All data finns på en plats går datorer sönder eller försvinner gå det snabbt att lösa och datan finns centralt och går att komma åt var som helst från Internet. Lätt att sköta och kräver ingen tekniker.

Google Apps?
Detta med kalendrar som mer möjligheter kanske inte är dumt att ha i åtanke.
 
Redigerat:
Skydrive för lagring kanske?
Har inte järnkoll på google apps men sist jag kollade så hadde de ingen fillagringstjänst förutom utrymmet i mailboxen
 
Mozy eller varför inte CrashPlan? Båda borde kunna funka för dina behov.

Alternativt så sätter du upp en NAS hemma hos någon och ser till att firman kan nå den...
 
Google apps är ju lockande då det vore smidigt att kunna dela Excel dokument se delade kalendrar och ha planering för hela företaget.

Men som ni säger verkar Google sakna en ren dra och släpp backup av en hel mapp med mp3or eller bilder eller vad det nu kan vara.

Viktigt är ju att det är något att enkelt kunna växa i. Bara att betala en extra slant varje månad när mer utrymme behövs.
 
Redigerat:
agehall skrev:
Mozy eller varför inte CrashPlan? Båda borde kunna funka för dina behov.

Alternativt så sätter du upp en NAS hemma hos någon och ser till att firman kan nå den...
Har du provat Mozy själv?

$5 och så kan jag lagra obegränsat låter för bra för att vara sant. Det måste vara en hake.

Kan jag jobba från 3st olika datorer mot samma lagringsyta?
Tanken med denna verkar ju vara en dator som allt finns lokalt på sedan backas detta upp.

Provat CrashPlan?
Verkade smidigt att backa till både deras webb samt även till en lokal usb disk om man har det. Snabbar ju upp en restore en hel del samt känns tryggt att ha fysisk tillgång till disken. Inge vidare att vänta en vecka att tanka tillbaka 1TB från någon server i USA.
 
Redigerat:
GzO skrev:
Hyr in er på en SharePoint server.

T.ex: [länk]
Tack fint tips. Tyvärr inte prismässigt motiverat.
1000kr i månaden för 1GB.
 
Jag har ett tips som är billigt och superbra! Kör det själv...

Sugarsync heter programet/tjänsten och den är gratis att använda men om man vill ha mer plats på servern så kostar det en slant, jag har 30 gb och betalar 5$ per månad.

Det funkar så att man registrerar sig, man får då 2 gb lagringsplats gratis. Sen installerar man ett litet program på de datorer man tänker använda sig av och anger samma inloggning på alla datorerna. Sen i programmet väljer du vilka mappar och filer du vill ha på servern och sen e det klart! ;)

Låt oss säga att du har mappen "Arbete" på din dator. Sen sparar du t.ex. filen "Viktigt.doc" på din dator i den mappen. Direkt så laddas filen upp på ditt konto och om nån annan sitter vid en dator där du är "syncad" mot samma konto så kommer filen oxå att ändras på deras dator (om den är igång och uppkopplad). Alltså kommer alla alltid att ha uppdaterade filer på sin dator! Man kan oxå välja att det inte automatiskt ska syncas mot andra datorer utan bara läggas på server. Så när du trycker på spara så laddas filen upp, och när nån annan vill ha tillgång till just den filen så öppnar de sitt Sugarsync program (som är som en filhanterare typ) och där kan de dubbelklicka på filen och öppna och redigera den.

Jag använder det själv för att ha mina två privata datorer och min jobbdator syncade mot varandra. Jag har en mapp på vardera dator där jag lägger filer som jag tror att jag kan behöva komma åt oavsett var jag är! T.ex. min ritning över mitt hus. Jag sitter hemma och redigerar ritningen, trycker på spara och går sen o lägger mig! Dagen efter så startar jag min jobbdator och direkt uppdateras den filen med de senaste ändringarna på min jobbdator så jag kan fortsätta att redigera den där... Enkelt och bra!

Dessutom så har programmet stöd för Android och iPhone så jag kan komma åt alla mina filer direkt i min mobil, och dessutom redigera dom där!

Grymt bra program om man vill ha koll på sina filer och dela dem med olika datorer/program!
 
Maveric77 skrev:
Jag har ett tips som är billigt och superbra! Kör det själv...

Sugarsync heter programet/tjänsten och den är gratis att använda men om man vill ha mer plats på servern så kostar det en slant, jag har 30 gb och betalar 5$ per månad.

Det funkar så att man registrerar sig, man får då 2 gb lagringsplats gratis. Sen installerar man ett litet program på de datorer man tänker använda sig av och anger samma inloggning på alla datorerna. Sen i programmet väljer du vilka mappar och filer du vill ha på servern och sen e det klart! ;)

Låt oss säga att du har mappen "Arbete" på din dator. Sen sparar du t.ex. filen "Viktigt.doc" på din dator i den mappen. Direkt så laddas filen upp på ditt konto och om nån annan sitter vid en dator där du är "syncad" mot samma konto så kommer filen oxå att ändras på deras dator (om den är igång och uppkopplad). Alltså kommer alla alltid att ha uppdaterade filer på sin dator! Man kan oxå välja att det inte automatiskt ska syncas mot andra datorer utan bara läggas på server. Så när du trycker på spara så laddas filen upp, och när nån annan vill ha tillgång till just den filen så öppnar de sitt Sugarsync program (som är som en filhanterare typ) och där kan de dubbelklicka på filen och öppna och redigera den.

Jag använder det själv för att ha mina två privata datorer och min jobbdator syncade mot varandra. Jag har en mapp på vardera dator där jag lägger filer som jag tror att jag kan behöva komma åt oavsett var jag är! T.ex. min ritning över mitt hus. Jag sitter hemma och redigerar ritningen, trycker på spara och går sen o lägger mig! Dagen efter så startar jag min jobbdator och direkt uppdateras den filen med de senaste ändringarna på min jobbdator så jag kan fortsätta att redigera den där... Enkelt och bra!

Dessutom så har programmet stöd för Android och iPhone så jag kan komma åt alla mina filer direkt i min mobil, och dessutom redigera dom där!

Grymt bra program om man vill ha koll på sina filer och dela dem med olika datorer/program!
Tack för ditt fina svar.
Bra förklarat.

Låter väldigt lika denna CrashPlan som det tipsades om men denna som du tipsar om låter bättre. Den kostar ju en del om man börjar komma upp i större datamängder tyvärr :(
Men håller man sig under 60GB var det ju vettiga pengar.

Det finns ingen gratisprogramvara eller något med en engångskostnad som kan synca samma data låt säga mellan 3st datorer och aldrig lagra något i ett moln?

Jag skulle kunna nöja mig med en lösning där samma data finns på 2-3st platser hela tiden. Så fort dessa datorer ansluter sig till Internet syncas förändringarna i mellan dessa. Någon specifik data låt säga film från videokameran kanske bara ska syncas till en USB disk och ingen annanstans. Dokumenten jag jobbar med dagligen ska syncas till alla platserna. Allt enkelt konfigurerat så det går över http så man slipper pilla med brandväggar och annat.
 
Redigerat:
Har du sett den tråden vi har här ang Windows Home Server?
Det är fullt tillåtet enligt licensen att använda det för ett small office upp till 10 användare/datorer.
Eftersom du redan har ADSL på kontoret är det inga bekymmer alls att sätta upp en sådan under förutsättning att ni har en router, och den kan då även ta hand om skrivardelning osv när ni är på kontoret.
Alla kan komma åt filerna antingen från sin dator även när de är utanför kontoret, antingen genom ett webbgränssnitt eller webfoldershare. Vid behov kan man logga in på servern från vilken dator som helst med internet om man t.ex. behöver komma åt en specifik fil.
Det finns för och nackdelar med denna lösning också, precis som med allt. En av de klara fördelarna är att om ni bara låter datorerna vara anslutna mot företagets nätverk någon natt i veckan så har ni backup av precis allt på hela datorn och kan enkelt återskapa den om t.ex. en hårddisk går sönder. (brukar ta nån enstaka timme att återskapa en hel dator istället för att behöva spendera någon dag att installera om allt på nytt)
Ni kommer dessutom ha egna mappar som ni kan begränsa åtkomst till, och gemensamma mappar där ni kan dela allt med varandra.
Dessvärre är inte lösningen helt optimal om man ska samarbeta med filer på distans. Iaf inte på de sätt som jag testat ännu, men det är möjligt att jag missat något. Hur som helst, se länken ovan om det kan vara intressant.
 
Bjurran skrev:
Har du sett den tråden vi har här ang Windows Home Server?
Det är fullt tillåtet enligt licensen att använda det för ett small office upp till 10 användare/datorer.
Eftersom du redan har ADSL på kontoret är det inga bekymmer alls att sätta upp en sådan under förutsättning att ni har en router, och den kan då även ta hand om skrivardelning osv när ni är på kontoret.
Alla kan komma åt filerna antingen från sin dator även när de är utanför kontoret, antingen genom ett webbgränssnitt eller webfoldershare. Vid behov kan man logga in på servern från vilken dator som helst med internet om man t.ex. behöver komma åt en specifik fil.
Det finns för och nackdelar med denna lösning också, precis som med allt. En av de klara fördelarna är att om ni bara låter datorerna vara anslutna mot företagets nätverk någon natt i veckan så har ni backup av precis allt på hela datorn och kan enkelt återskapa den om t.ex. en hårddisk går sönder. (brukar ta nån enstaka timme att återskapa en hel dator istället för att behöva spendera någon dag att installera om allt på nytt)
Ni kommer dessutom ha egna mappar som ni kan begränsa åtkomst till, och gemensamma mappar där ni kan dela allt med varandra.
Dessvärre är inte lösningen helt optimal om man ska samarbeta med filer på distans. Iaf inte på de sätt som jag testat ännu, men det är möjligt att jag missat något. Hur som helst, se länken ovan om det kan vara intressant.
Också fint tips. Till mig själv skulle det kunna vara något men tyvärr tror jag det skulle bli för mycket jobb och kostnader för min företagarvän. En "server" som alltid ska vara på. Den behöver underhåll och annat pyssel. Tror att för någon som inte vill hålla på med den själv är mollösningarna bättre i längden. Både till pris och underhåll sett.

Men helt klart intressant att känna till.
 
MS verkar ju ha en lösning modell enkel sync mellan maskiner.
Ska undersöka lite mer. 2GB fil storleksbegränsning per fel var ju dock inge vidare :(
 
NetOnNet säljer en Netgear NAS (ReadySYNC?) för 2400:-. Det är ett kabinett med plats för två diskar. 1x1 TB disk ingår i priset.

Möjlighet att ssh'a och ftpa in. Är inte ovanligt att man kan skapa användarkonton som kan mappas via ett inloggningsscript på burkarna. Det låter onekligen som det billigaste och enklaste. Det blir en "mini-server", fast utan allt krångel.

Jag har själv beställt hem en sådan, dels för mitt eget privatliv och verksamhet och dels åt dem jag hjälper göra hemsidor. :p
 
claddaren skrev:
NetOnNet säljer en Netgear NAS (ReadySYNC?) för 2400:-. Det är ett kabinett med plats för två diskar. 1x1 TB disk ingår i priset.

Möjlighet att ssh'a och ftpa in. Är inte ovanligt att man kan skapa användarkonton som kan mappas via ett inloggningsscript på burkarna. Det låter onekligen som det billigaste och enklaste. Det blir en "mini-server", fast utan allt krångel.

Jag har själv beställt hem en sådan, dels för mitt eget privatliv och verksamhet och dels åt dem jag hjälper göra hemsidor. :p
En NAS är dock ingen backup. Har man oersättligt material så behöver man ha off-line eller off-site (gärna båda) backup.

För drygt 3000 - 5000 brukar man kunna få loss en färdigbyggd WHS, eftersom den är baserad på SBS 2003 R2 så är det en väl beprövad lösning. Från och med PP2 så finns det en funktion för oof-line backup till t.ex. externa hårdiskar som lämpligen förvaras i en mediaklassad brandbox (använder själv SentrySafe som går att köpa till en rimlig peng). Även om jag inte rekommenderar det så kan man om man väljer hårdvara med grafikkort använda den som arbetsstation om man har skral kassa. För skapande företag (och även privatpersoner) så tycker jag dock att man inte kan säga att man inte har råd med backup.

För det allra viktigaste, såsom viktiga dokument, bokföring etc, rekommenderar jag Storegate (eller Telia Säker Lagring om man har Telia som bredbandsleverantör) deras Autostore programvara fungerar mycket bra. 2gb är gratis eller ganska billigt och har under de tre åren som jag har använt tjänsten fungerat mycket stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.