Man bygger och bygger och något vill man bjuda på som tack för hjälpen.
Nedan följer ett recept på BBQ ribs som jag brukar köra för att få folk att komma tillbaka och hålla ungarna glada.

Jag anser inte det perfekt, men vill gärna ha feedback på förbättringar.
Har kört det i några år och det är rejält gott.

------------------
Bengtsson BBQ ribs (ca 20 racks)
------------------

2 stora finhackade rödlökar
3-4 vitlöksklyftor (pressas)
3-4 msk rapsolja
3x500g (1,5 kg) passerade tomater
5 dl äppelcidervinäger
500 (1 paket) farinsocker
5 dl vatten
1 dl liquid smoke
0,5 dl limejuice från flaska eller 1 pressad citron
1 dl flytande kalvfond
1-2 msk nymald svartpeppar
1-2 tsk chiliflakes
0,5 dl honung (svensk, fast är bäst, men flytande är helt OK)
1 dl chillisås
en massa (15-20 st) stänk tabasco
2,5 dl Jack Daniels, 0,5 till såsen, resten till kocken.

1) stek lök och vitlök försiktigt i oljan i några minuter (så börjar alla recept)
2) Lägg i resten och koka upp, inget finlir här inte.
3) sänk värmen och sjud allt i ca 3-4h tills det hela känns som lös ketchup, var beredd på att vädra det luktar vinäger ett tag.

Ribs, 30-40 cm längder av kamben(viktigt). (ca 2-3 racks/pers, är man 6 st köp 15 om man har tillbehör till)
1) paketera varje rack enskilt i folie och salta och peppra försiktigt
2) Lägg i ugn ca 125 grader i ca två timmar. (benen skall börja krypa fram)

Dags för grillning
1) tänd grillen med bra glöd, 3/4 värme
2) Smeta sås på en sida av ribbs och lägg på med såssidan nedåt
3) låt grilla under ca 1-2 min, lägg på sås på andra sidan så länge.
4) Vänd ribsen försiktig (har ni kört de ordentligt i ugn så bryts de lätt)
5) Sleva på mer sås på nyligen grillade sidan.
6) Håll på tills ribbsen ser fina ut, ca 2-3 vändningar och 6-8 minuter.

Notera: Såsen innehåller en del socker och vill gärna bränna. Det är karameliseringen man vill åt, så håll koll.

Ät
1) Massa hushållspapper och massa kall lager.
2) Coleslaw och hemmagjord pommes är kanon till.
3) Benen funkar sådär i komposten men ännu sämre direkt i naturen, så kör komposten först.

Överbliven sås kan frysas, den blir som sorbet.

Källa: Diverse kokböker, internet och feedback från de som provat genom åren.

Notera 2: Jag brukar säga att det tar 4h att laga såsen, och 8h att rengöra köket. Så det blir en rejäl test för köket. Se till att ha ett bra kastrull ( 3-4 l) med ett lock tillhands, då det kokar ihop så bubblar det het massa som kan skvätta.

Såsen kan göras klar i god tid innan grillning (även frysas och tas fram vid behov)

Lycka till
 
Trevligt.
Ribs är min stora last.

Jag förespråkar att koka kambenen innan. En timme med smoke,lök,lagerblad, vin, äpple och lite annat man gillar.
Sedan pang på grillen några minuter.
Såsen köper jag färdig och väljer med fördel tex Sweet baby rays (finns på ICA maxi).

Då kan man äta ribs på lunchen med ca en timmes notice. Det är najs!
 
Att koka dem får jag testa, då får jag en anledning till att köpa en stor kastrull.
Skall också experimentera med att köra dem i webern i några timmar.
 
Hemmakatten
Spännande recept som jag definitivt skall prova! :)

Brukar göra BBQ-sås men den är det mer tomatpuré och ketchup i - men ingen whisky. Och Jack Daniels vete katten om jag köper bara för att ha i sås, drickbar är den ju knappt... ;) Kanske annan whisky kan duga lika bra.:)
 
Jag provade att göra Best Ribs In The Universe härom helgen. Har ingen smoker utan vanlig klotgrill. Det var lite utmaning att hålla temperaturen nere. Blev totalt 4.5h grillning. Sök på recept på BRITU så hittar ni recept och info. Det kanske kan vara något att prova och inkorporera. De blir jäkligt goda! Det är lite samma koncept antar jag, fast med rub på revbenen under grillningen. Är nog inga problem att köra på den ruben och köra i ugnen också så sparar man ett par timmar, men blir utan röksmaken från grillningen.
 
Hemmakatten skrev:
Spännande recept som jag definitivt skall prova! :)

Brukar göra BBQ-sås men den är det mer tomatpuré och ketchup i - men ingen whisky. Och Jack Daniels vete katten om jag köper bara för att ha i sås, drickbar är den ju knappt... ;) Kanske annan whisky kan duga lika bra.:)
Har haft tomatpuré tidigare, men det kan bli lite skarp smak (ersätt passerade tomater med tomatpure + vatten).
Jim Beam funkar också, men man kan hoppa över det helt.

Andra trix är att minska mängden socker, köra andra sockertyper, lagga i chili m.m. Det går att modifiera mycket.
Något jag funderat på är ananasjuice. Det verkar ingå i många av köpesåserna.
 
BeernuN skrev:
Jag provade att göra Best Ribs In The Universe härom helgen. Har ingen smoker utan vanlig klotgrill. Det var lite utmaning att hålla temperaturen nere. Blev totalt 4.5h grillning. Sök på recept på BRITU så hittar ni recept och info. Det kanske kan vara något att prova och inkorporera. De blir jäkligt goda! Det är lite samma koncept antar jag, fast med rub på revbenen under grillningen. Är nog inga problem att köra på den ruben och köra i ugnen också så sparar man ett par timmar, men blir utan röksmaken från grillningen.
Hittade en sida som detaljerat beskrev BRITU, och det verkar himla gott.
Skillnaden är att de kör kryddning under tillagningen och sedan på med sås innan servering. Jag kör på sås innan jag lägger ribsen på grillen.

Men såg att de rullat ihop ribsen och ställt dem på högkant då de tillagade dem, jag som tänkte köpa ett ribsställ, då sparar jag in det.

Oavsett är det viktigaste att tillaga dem först på låg temeperatur under lång tid så att de blir rejält möra.
 
Alltså jag beundrar ert tålamod. 4,5 h rökning/grillning.
Allt finns ju på flaska. :)

Kokningen sist med glögg i koket var meget gott. Testa det.
 
Jo, lite tålamod har man ju. Men det är ju rätt lätt fixat när man bygger altan. Bara att tända upp grillen och lägga på revbenen. Det är bara att hålla koll på temperaturen lite då och då, sen har man något att se fram emot när man är färdigbyggd för dagen. Att revbenen nästan är klara är ett bra sätt att hålla modet uppe den sista timman. Har inget emot liquid smoke, men någon gång då och då får man gå tillbaka till rötterna och göra det på "hantverkssättet".
 
Hemmakatten
Hur kollar ni och reglerar värmen med en klotgrill. Och vilken värme (hurmånga grader) är det man eftersträvar? Min har ingen inbyggd termometer. Ställer man bara en ugnstermometer på gallret, eller? De grillar jag sett som har inbyggd termometer har den inbyggd i locket.

Hur reglerar ni temperaturen om det är för varmt. Tar bort locket en stund? Eller måste man försöka ta bort lite briketter/kol?
 
Hemmakatten skrev:
Hur kollar ni och reglerar värmen med en klotgrill. Och vilken värme (hurmånga grader) är det man eftersträvar? Min har ingen inbyggd termometer. Ställer man bara en ugnstermometer på gallret, eller? De grillar jag sett som har inbyggd termometer har den inbyggd i locket.

Hur reglerar ni temperaturen om det är för varmt. Tar bort locket en stund? Eller måste man försöka ta bort lite briketter/kol?
Då det är ribs är det lång tid som gäller och då är det runt 100 grader man eftersträvar.
En digitaltermomenter som man hänger in genom lufthålen i locket funkar utmärkt.

kolla http://www.grillguiden.se/grillakademi/grunder/grillens-temperatur/

Hur man regelerar värmen är jag amatör på, håller på att lära mig, men inte allt för mycket briketter i början, man kan ju fylla på efter hand.
 
Hemmakatten
Lägger upp det recept på BBQ-sås jag brukar använda. Det är inte mitt eget, utan ursprungligen kommer det från en granne. Vi använder både som glaze som sås till kött o korv.

2,4 dl tomtatpuré
1,2 dl farinsocker
1,2 dl ljus sirap
1,2 dl neutral olja (raps, solros, majs)
0,6 dl vitvinsvinäger
1 ½ tsk rökt grillsalt (annars vanligt salt)
0,5 tsk vanlig, svensk senap
vitlökspulver (jag brukar pressa en stor vitlöksklyfta)
lökpulver (brukar jag hoppa över)
vitpeppar

Blanda allt utom tomtapurén. Sjud i 5 minuter. Häll i tomatpurén o koka under lock i minst 30minuter.
 
Regleringen av temperaturen är lite knivig. Man måste ha en ventil i botten. På min så funkar asknerknökaren även som bottenventil. Man ser inte hur mycket den är stängd eller öppen från utsidan, man får "torr-reglera" lite innan man tänder grillen så att man ser hur öppet det är. Toppventilen reglerar också en del, men jag tycker att det är lättast och ger bäst resultat om man reglerar med bottenventilen. På riktiga barbeque-rökar så har man riktiga spjäll, sådana som man har på locket och de är lättare att reglera exakt. Akta så att du inte råkar släcka grillen helt bara. I mitt lock så har jag typ en stektermometer (med sticka i metall och rund visartavla, klassisk analog variant) instucken under handtaget. Den kom levererad med grillen (delvis därför jag valde just den) men det kan inte vara så svårt att eftermontera om man vill. Går nog att få snyggt med lite ansträngning.
Tog rejält med briketter så att jag slapp fylla på när jag gjorde långgrillen, bottenventilen reglerar mängden syre som kommer in och begränsar hur mycket det glöder. Hälde i en pilsner och lite vatten i en form som jag satte i botten mellan kolhögarna under köttet, inbillar mig att det hjälper till att hålla nere temperaturen en smula också.
 
Mr kortgrillning ger er "Ribs till lunch"!

ca 1,5 kg kamben (jag delar upp dom i bitar om 4 ben)
En flaska "smoke"
0,5 l glögg (går bra med rödvin och en kanelstång, även röd/vitvins vinäger går i mindre mängder)
1 st äpple
1-2 gul/röd lök
2-3 klyftor vitlök
3 st lagerblad
4-5 korn kryddpeppar
3 st piri piri frukter

Koka allt lugnt och fint i ca 1 h (beroende på hur "fasta" ni gillar era ribs)

Ta upp kambenen och pensla med valfri färdig grillsås.
Jag gillar Sweet baby rays, som jag förfinar med Tigersås, det ger bra sting i grejorna.

Grilla kambenen efter tycke och smak (dom är redan klara pga kokningen) Tar ca 5 minuter för en fin yta.

Servera med coleslaw på spetskål och mer grillsås sidan om.

Allt klart på 1,5 timme, under kokningen dricker du öl eller badar. :)

Nu blev jag hungrig, det får bli ribs i afton.
 
Hemmakatten
Nu blir jag jättesugen på ribs. Men det lilla problemet är att det inte finns revbensspjäll än mindre kamben i vår frys.

Däremot finns det flera LAMMrevbensspjäll. Vad kan man tänkas göra med dem i morgon eller på söndag? Har tidigare tillagat dem i ugnen på låg värme tills de är riktigt möra och köttet nästan faller av. Men att grilla borde ju kunna gå minst lika bra. Dock känns inte BBQ-sås helt rätt. Några förslag?

BeeMun: Tack för tipsen. Vi har en stor Webergrill med bottenventil/asklåda men ingen termometer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.