Sorry lovar att förbereda bättre nästa gång, ska ju komma 20cm till i helgen så det blir kke en omgång till iaf innan våren :D

MathiasS skrev:
Ok, det är ju bra att du klarade dig men jag måste ändå säga att jag är lite besviken över att det inte blev någon film.

;)
 
E
För många år sedan jobbade jag på ett bygge söder om Sthlm som utsättare, så lite bloopers har jag ju sett... :rolleyes:

Vad sägs om min arbetsledare som satte ut väggen på fel sida den slagna linjen? Syntes iofs inte när ytterväggen kom upp, men det såg ju lite märkligt när den prydliga raden av lodräta väggar bröts pga att en vägg stod helt fel. :O

En annan gång var det när de gjöt en vägg men glömde sätta dit ursparingen där dörren skulle sitta när de satte formen. Alla var väldigt förvånade när formen sedan revs och det inte fanns ngt dörrhål, men man såg den prydliga utsättningen som färgat av sig på betongen där ursparingen skulle suttit. Alla kunde se att det var utsatt innan, så den kille som skulle satt dörrursparingen fick bila upp väggen där den skulle suttit. Tror att han aldrig gjorde om det misstaget igen. ;)

När balkongerna skulle gjutas hade min arbetsledare återigen missat och markerat fel i en lägenhet, så armeringsjärnen som gjöts in i valven och som sedan skulle gjutas in när balkongen gjöts hamnade fel ca 1 meter... q(;^;)p

Eller vad som sägs om när de ryckte stämpen lite för tidigt så hela valvet hängde sig så de inte fick in köket sen? :wow: När vi kollmätte så var taket på rätt höjd inne vid väggen, men sen hängde taket ner hela 5 cm 1 meter in i rummet, så de fick göra en specialare för att få köksskåpen på plats.

Jag höll mig dock för skratt när en av de yngre killarna hade slagit bort locken till de ursparingar som gjöts in i valven där genomföringarna skulle gå. Jag höll på att mäta och såg inte att locket var borta utan klev ut i tomma luften och höll på att falla en våning. Som tur var så blev jag hängandes då ena benet inte åkte med igenom så jag hängde med ett ben och motstående arm ovanför valvet när jag föll åt sidan. Tur i oturen att jag hade en tjock vinterjacka så jag inte skadade mig på valvet och killen våningen under hade tur som slapp få min skyddsko i skallen. :| Jag blev jäkligt rädd dock då jag ca ett halvår tidigare var med om en incident på ett kraftverk där jag jobbade innan och var med om en liknande olycka. De hade lyft bort golvluckor utan att sätta upp ngn avspärrning. Jag skulle göra avläsningar och gick runt hålet, läste av åt min kollega, vände mig om och gick rakt ut i tomma intet, föll på en balk och slog av revbenen. :S Fy f*n vad det gjorde ont! Har nog aldrig varit så nära att svimma av smärta tidigare, var tvungen att sätta mig flera ggr medan vi jobbade vidare då det svartnade för ögonen så jag inte kunde göra avläsningarna utan flera pausar.

Själv lyckades jag klanta mig rejält när jag skulle plocka ner en laser för dagen. Klättrade som vanligt upp på stegen. lossade lasern och klättrade halvvägs neråt, hade samma tjocka vinterjacka när jag kollade bakom mig och hoppade sedan baklänges ner mot valvet för att det skulle gå snabbare. Det gjorde det, jag landade med ena foten på ett rör som stack upp ur valvet och föll med lasern som jag fortfarande höll i, reste mig snabbt utifall ngt hade sett mig, borstade av mig, kämpade med gråten och smärtan och tog mig väldigt långsamt ner igen till kontoret och omklädningsrummet. Som tur var så var det en fredag kväll och röntgen efter jobbet visade att inget var brutet men jag hade en kraftig stukning. Blev inte mycket gjort den helgen och det gick inte så fort på bygget första tiden heller när jag kunde jobba igen. :(
 
Elektra.... Du har aldrig funderat på att sitta på en kontorsstol istället.....:)

Fast då skulle takarmaturen säkert ramla ner i skallen, hjärnkirurgin nästa! Benen bli klämda i det höj o sänkbara skrivbordet, farbror doktorn igen som amputerar! Fingrarna skulle fastna i hålslagen, handkirurgen får jobb... en penna skulle fara som en projektil in i ögat, Ögonprotesmottagningen...

Datorn skulle sluta funka, du tänker "Windows" och slänger in den i fönstret, skottsäkert glas, och vips studsar den tillbaka och träffar dig mitt i skallen...

Begravningsentreprenören får jobb...

Vid närmare eftertanke...fortsätt med ditt jobb så vi får läsa mer storys framöver, kontorsjobb är för farligt för dig!
 
E
Tyvärr sitter jag för det mesta på en stol numera och saknar springet och käftandet på byggena. :( Nu tar jag igen det med att käfta i telefon på jobbet de dagar jag har det som syssla, annars så käftar jag med hantverkare och sambo när det gäller renoverandet hemma istället. ;) Jag är för övrigt inblandad i ett par olika datorprojekt och hitills har jag faktiskt inte skadat mig en enda gång, trots det höj- och sänkbara skrivbordet. Att jag och kollegorna däremot höll på att hamna i ett lokstall utanför Paris då ingen av oss kunde franska och förstod vad de sa i högtalarna på tåget är ingen byggbloop så det lämnar jag utanför tråden. :D

När det gäller husrenoveringen har vi inte lyckats göra några större blunders ännu, men de kommer nog, om inte annat så nu när jag vill göra i ordning badrummet och ny toalett i sommar. Tidigare ägare till huset, en snickare, har haft en del kreativa lösningar dock, likaså när kåken renoverades senast på 60-talet. :S

Närmaste jag varit hemma är väl när jag välte med minigrävaren, fast som tur var så välte jag åt rätt håll och kunde lätt putta upp oss på rätt köl igen mha skopan. :wow: Problemet med att hyra minigrävare är att jag insett att jag ska göra det vardagar och inte helger, annars vill min sambo också leka med min hyrda leksak! :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
E
Kom faktiskt på en sak som hände för inte så länge sedan som faktiskt hör till tråden! :wow:

Hösten var överjävlig pga för mkt jobb, övertid och mycket resor pga detta, så jag lejde bort en del arbeten hemma för att förhoppningsvis hinna få saker gjorda även när jag själv inte hade tid eller ork, nu blir det ju aldrig som man tänkt så ibland stod jag och slet med tapetseringen vid 22 på kvällen eller kluddade färg, handlade material osv. :S När julen närmade sig satte jag ner foten och förklarade att det som inte var gjort skulle öht inte bli gjort i år utan då skulle de få packa ihop sina verktyg och bära bort allt som inte hörde hemma hos oss. Sista veckan före jul var det likt förbannat inte klart och inte hämtades verktygen heller, så jag plockade ihop allt, fick hjälp att bära bort "skiten" och sen försökte jag färdigställa och röja undan vad som gick samt städa hjälpligt innan julfirarna skulle dyka upp.

Julledigheten var välförtjänt och julefrid rådde tack och lov. Orken att fortsätta renoverandet har inte infunnit sig förrän nu när ljuset återvänder och fingrarna börjar klia igen. För att all färg inte skulle frysa men ändå var hyfsat ur vägen så staplade vi tre stora färghinkar i hallen...

För ett par veckor sedan skulle jag ut på ett par nattskift så jag skulle ta sovmorgon och försöka sova så länge som möjligt. När min sambos klocka ringde exploderade hundarna som vanligt, full fart ut i hallen och delvis över min säng under vilda vrål som kan väcka både döda och levande. Tyvärr så rök även två av dem ihop och min sambo kommer förtvivlat in och ber och hjälp. Hundj*vlarna hade vält färgburkarna, den översta föll i golvet och locket flög av! :x Ca 9 liter färg hamnade på golvet, mattan, hundarna, vantar, mössor, väggen och min sambo som försökte få ut dem innan det blev ännu värre.

Hundarnas vrål var inget mot mitt avgrundsvrål när jag kom upp och såg förödelsen. :@ Tack och lov så var det vattenlöslig färg och jag hämtade spacklarna som vi öste upp färgen med tillbaka i hinken. Tror vi faktiskt lyckades samla upp 8 liter? Gästerna från julen var här nu med och syrrans lilla jycke hade inte fått ngn färg på sig så henne skulle jag lyfta in och stänga in medan vi skulle sanera resten. Medan jag försöker få in henne så lyckas den mest färgglada av de andra slinka in igen, jag släpper syrrans jycke för att försöka fånga den andra innan vi har färg upp över alla jackor och lyckas slänga ut henne igen, bara för att sedan snabbt fånga in syrrans numera svartvita hund och slänga ut även henne.

Mattan, mössor och handskar hamnade i tvättmaskinen och efter 3 tvättar med extra sköljningar så var det ren. Golvet skurades och marodörerna lyftes in en och en för att skrubbas i duschen med efterföljande torkning och instängning i separat rum. Till slut var det bara vi som inte var helt färglösa, den sista färgen på mig tog det närmare en vecka att få bort. q(;^;)p

Var sak på sin plats, har man stora hundar är staplade färgburkar där de kommer åt att välta dem ingen bra plats. Jag sa många mindre vackra ord den morgonen och aldrig har väl frestelsen varit så stor att göra fällar av marodörerna... :cool:
 
Du "kom på", det där infernot låter som något man aldrig glömmer :-D
 
elektra: HAHAHAHAH... de där med hundar o måleri känner jag igen. :S att man aldrig lääär sig....... mina jyckar har oxå vart väldigt färgglada efter mitt måleri. dom totalt ovetande om va de ställt till med och springer omkring i hela huset med målarfärg under tassarna. jahapps tänker man,,,, bara till o börja om. :)
 
Det var iofs ett tag sen detta hände, men jag delar gärna med mig:

Så där står jag alltså i mitt nya badrum, med den temporära duschblandaren från ÖoB på väggen (Den riktiga vi beställt hade kommit bort på vägen) och vattnet sprutade åt alla håll. Blandaren passade helt enkelt inte på blandarfästet. Well, skuva loss och hänga dit en annan, jättegammal blandare. Tätt... men inget varmvatten. Skumt... Skruva loss, kika om nån packning kommit fel. Hittar inget, skruvar dit igen. Fortfarande inget varmvatten. Luft? Nä.Trasig blandare kanske? Skruvar loss igen och blåser i blandaren, nä den verkar funka som den ska. Märkligt... Skit samma, vi måste ha vatten i resten av huset så jag skruvar dit blandaren igen, så det åtminstone är tätt.
Sen står jag senare på kvällen och rycker i reglagen. Kallt ja, varmt nä, kallt ja, varmt nä JAAAA-NÄ... kommer det vatten i varmvattenläget... och så tar det slut. Vänta nu... hur hade jag kranen egentligen... förvirrad, kommer inget varmvatten. Blir förbannad och skruvar ner blandaren igen.... och vad sticker det ut ur varmvattenröret i väggen om inte en liten gul hörselpropp. Vad som hänt är förmodligen att jag haft stödhylsor och hörselproppar i samma ficka när jag krälat omkring i trånga utrymmen och skarvat. Denna satt nog fast lite grand, men lossnade efter allt ryckande i vattentrycket.
Klantigt? Yep!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Det här var ju en kul liten tråd.

Ska dela med mig av en klantig grej jag gjorde.

Skulle plasta ett innertak, när jag kom i hörnet så stack det ut en tre tums spik. Jag stod på stegen med plastrullen i ena handen och stifthammaren i andra. Stoppade stifthammaren mellan knäna, tog vanliga hammaren och skulle lossa spiken, men den satt så dumt så jag kom inte åt att med vridkraft dra ur den så jag tog i rakt neråt en halvmeter framför mig.
Då fastnade klon i plasten som jag höll i och hammaren gjorde en 45 graders kurva som resulterade i att den träffade mig mitt i pannan med full kraft. Gissa om det blödde.:D
 
Kan minnas en incident när jag kände mig riktigt svettig.

Skulle gjuta en källartrapp som jag inte format ordentligt på grund av att dörren var tvungen att kunna öppnas så att familjen skulle kunna komma in/ut ur huset då huvudentren var obefintlig.
När betongbilen sedan kom med 1,5m3 och tippade ned så knakade det lite i fogarna.
När sedan vibratorn fick fart så sade det bara flopp och jag vadade i betong framför den dyra nya fina källardörren.

Bilden jag fick på näthinnan var behovet av ett gäng dynamitgubbar under morgondagen för att kunna börja om.

Fick en lustig känsla av att be min fru dra till pepparn när hon i samma stund ringde och frågade hur det gick :).

Som tur var så kom två av mina grannar och hjälpte till att ösa betong och laga form så till slut blev det en trappa i alla fall.
Även om den ser ut som en hjälmarsnipa med vattkoppor eftersom vi inte vågade vibrera bort bubblorna.
Har dock en plan på hur den skall kunna fixas i framtiden.

Betong är en underbar produkt som kan formas på de mest fantastiska sätt men jag har efter detta förstått vikten av formen.
Det duger inte med lite spillvirke och träskruv.

Kan bara instämma i att de flesta missar beror på tidsbrist och taskig planering men även okunskap i ämnet.

Riktigt skojig tråd, tog mig nog tre timmar att läsa.
Den bloop jag garvade läppen av mig så tårarna sprutade var stackarn som skulle sätta takgips med bandagerad hand innan de skulle på fest. :D
 
Måste få gnälla av mig!

Målat dörrar och dörrposter. Avslutar det hela med en skylt "Nymålat kök" i ansiktshöjd på dörren. Sen gick jag för att byta kläder.

Tro fan att nån kommer in förbi skylten, utan att se den. Ser heller inte att de tidigare skrikblå ytorna nu är blöta med vit färg. Reflekterar inte över skyddspappen på golvet med våt färgspill på. Trampar i spillet, vandrar över det veckogamla kökgolvet ut på parkettgolvet vardagsrummet genom att trampa i färg en andra gång.

Sur som en citron blev jag!
 
Redigerat:
Har du hund?
 
Testade att måla med en Quick brush. Det är en färgspruta man har på ryggen som med högt tryck levererar färg i lagom mängd. Den skulle vara bra när man målar från stege tänkte jag eftersom skyliften inte kunde användas överallt på kåken.

Så jag fyller den med färg, pumpar upp ett högt och klättrar upp på stegen som står på ett tak lutat mot gavelspetsen på ett annat tak när så plötsligt slangen lossnar från penseln. Med ett väsande, gurglande och lätt dödsföraktande läte börjar så färgen likt en brusten aorta att pulsera ut den röda färgen. Så där står man vinglandes högt uppe efter takåsarna och kan bara se hur färgsprutan målar lite var stans.... Inte ens Quentin Tarantino skulle kunna ha regisserat det bättre.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Oj jag kan se paniken när man är villrådig, fumla efter slangen på hög höjd, skynda sig ner eller kanske bara kasta sig ut och hoppas på att man landar mjukt kanske.
 
Mikael_L
eriobe skrev:
...Så där står man vinglandes högt uppe efter takåsarna och kan bara se hur färgsprutan målar lite var stans.... Inte ens Quentin Tarantino skulle kunna ha regisserat det bättre.
Hehe, du gav mig veckans bästa skratt!! :D :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.