Hej jag har köpt ett 116 årigt trä hus på gotland med torpargrund (sommar hus). Plattan mot mark är genomsur och även fritt strömmande vatten, nu då det är högt grundvatten. Det tänkte jag lösa med en dränering 1 meter från huset. Därefter lecakulor i torpargrunden samt en trygghetsvakt. Nu till mitt bekymmer Bjälklaget är rötskadat ca två centimeter in i bjälkarna en bjälke ännu mer. Jag kan inte hitta skador på den delen av bjälklaget som vilar på grunden under cyllarna. Vågar jag låta bjälklaget sitta kvar eller måste jag riva ut det. Min tanke är att hugga bort det värsta byta blind botten sätta dit tunnare isolering och sedan asfabord.  Det verkar som om rötskadan har tagit lång tid på sig att utvecklas och det finns ingen svamp eller dyligt. Men som sagt vågar jag låta bjälkarna sitta kvar. Jag vill ju inte behöva riva ut golv och bjälkar om fem år då jag har renoverat klart invändigt

Tacksam för tips från någon som kan detta.


:-?
 
Har du så blött kanske du skulle fundera på att gräva diken för att leda bort vattnet från tomten.
Sen hade jag avvaktat innan jag fortsatt med nåt annat.
 
Tomten är platt så det är svårt med diken. Kommer troligen att pumpa bort vatten med en grundvatten pump från dräneringen.
 
Själva tomte behöver inte luta för att du ska kunna dränera bra. Du kan gräva drän-dikena så att de har tillräckligt fall för vattnet. Även om det inte skadar att nyttja markens naturliga avrinning.
 
Jag hade tagit bort allt som var dåligt.
Då slipper du tänka på det.
 
Hej och tack för råden jag har pratat med en besiktningsman och snickare. Vi har bestämt att hugga bort det dåliga och förstärka en balk. Men i övrigt inte riva ur det gamla. Orsak är att virket i övrigt är bra och i riktigt kärnvirke. Denna lösning tycker dom skall vara utan risk. Viktigt är i och för sig att bli av med fukten. Men det skall jag lösa.
 
Ett tips kan vara att kolla om det finns några dräneringar eller täckdiken på eller runt tomten som är igensatta. En kamrat hade problem med att det under snösmältning rann vatten genom grunden, hittade en täckdikning som var igensatt. Grävde om denna och vattnet valde denna väg istället för genom källaren.

Tompa
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Tack för rådet jag skall kolla det.
 
Naturdiken är klar bäst och har säkerligen funnits. Annars hade ditt hus inte blivit 116 år gammalt.

Vi har ett liknande problem i ett torp med ytvatten från en närliggande berg. Huset är ditflyttat i början av 1900-talet och jag kan inte gräva runt huset eftersom det står på ett berg.

När man gjorde torpargrunden så sattes "ventiler" in i form av rörstumpar mellan stenarna på de lägsta punkterna. Men denna fria genomrinning under huset har nog inte varit så bra nu när man inte eldar i huset och inte värmer upp skorstensstocken. Därför har vi haft röta och svamp. Sägas kanske skall att huset dessutom varit helt obebott sedan 1913.

Jag tänker prova nu med att lägga lite mackadam i botten under huset samt att gjuta en liten vinklad uppfångningränna strax innanför grundmuren (så den inte syns) och sedan ansluta tegeldräningeringssrör (som placeras nere i mackadamen) genom huset och ut på lägsta punkten.  På berget ovan skall jag försöka att öka beståndet av fuktsugande växter.

Hängrännor har också införskaffats med utkast långt från huset.

Detta är ett sommartorp och jag tror inte på fukt-vakter, avfuktare (finns ingen el) eller annat modernt.

Vi har bytt syllen och hoppas nu på att kunna lägga ett nytt trägolv i huset i sommar. Och att det skall hålla i hundra år till.
Vad tror ni?
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Ja det är ju lite samma problem som jag har hela iden måste ju vara att få ner fukthalten i källaren. Jag tror ju inte på fuktsugande växter på senvintern våren är det inte mycket som växer men det är väldigt blött. Kan du inte gjuta en platta ovanför singlet jag har det som reserv plan om inte leca kulorna räcker. Annars kanske du borde gjuta en kant på utsidan längs med grunden för att styra undan vattnet jag gjorde det på brorsans hus vi dränerade för ett par år sedan. Om det står på berget finns det väll ingen risk för sätt skador i grunden om ni gräver runt huset.
 
Hej
nej sättskador finns det inte problem med men det finns ingen mark att gräva i - det är ren stenhäll! Växterna räcker bara till för mindre vattenflöden. Jag vill inte gjuta utanför huset eftersom det är ett hus i en "kulturhistoriskt intressant"-miljö, om ni förstår vad jag menar.  Kanske kan man göra en klack en bit upp på berget och på den plantera växter som skymmer lite. Att gjuta en platta, eller på annat sätt marktäcka, inne i huset känns inte som en möjlighet eftersom jag endast vill använda traditionella metoder som tillåter ventilation även uppåt.


Vi har på ett annat ställe lagt mackadam och det har varit toppen! Det är därför jag tänker pröva det igen. Då var ett uthus med jordgolv som oftast var rena lervällingen. Utan urgrävning så lade vi på ett lager mackadam innuti. Nu lever den ladan ett helt annat liv. Detta är på Öland som har hög luftfuktighet förutom de ständiga översvämingarna på våren. Denna lada är nu torr och fin inuti och känns helt annorlunda. Helt otroligt vad lite mackadam kunde göra! Måste vara mycket bättre än leka.

Vi har också lagt mackadam i ett annat hus som grävdes ur i botten efter svampangrepp. Då lade vi mackadam därför att vi ville stödja upp den kallmurade grunden så att grundstenarna inte skulle rasa in och för att fylla upp det borttagna. Den delen av huset känns nu varmare faktiskt! OCH INGEN FUKT HAR SYNTS TILL.
 
Hej du kanske har r ätt jag skall nog satsa på grus.
 
Mackadam med dimension 16/32 har vi haft.
Det är kapilärbrytande - fukten vandrar inte rätt upp iden.
 
Vi har liknande problem med ett hus som har en gavel mot bergsidan och därmed utsätts för ganska mycket fukt. Har precis gått ned i bjälklaget och det var ingen vacker syn. De flesta bjälkarna hade baa enstaka centimeter virke fritt från röta. Men nytt bjälklag har ju också fördelar...

Så till saken. Vi har funderat och diskuterat hur man ska hantera fukten under huset. Det första är ju att försöka förhindra att den kommer in (leda ut dagvatten, rensa dräneringen, mm), det andra att se till så att det kan rinna bort och det tredje att bryta kapillärsugningen. Därpå gärna lite isolering. Samtidigt vill vi behålla det gamla konceptet med hus som andas. Vi diskuterar just nu att fylla delar av grunden med leca. Då har det visat sig att det finns olika sorter. Leca på säck som tillverkas i Linköping lär ska vara kapillärbrytande. Jag är inte helt klar på det där med Linköping (har ännu inte handlat), men det verkar ju centralt att få tag på just kapillärbrytande leca. Håll koll på det om du hamnar där.
 
Typiskt att det är en torr sommar när man skall lösa ett fuktighetsproblem.... Ingen testmöjlighet!
Men vi har jobbat på problemet att få bort fukten i huset som ligger på berget. Nu har vi gjort så att vi utanför torpargrunden har frilagt ner till berget (bara ett par centimeters mossa) och där gjutit en liten kant (vagga) med kalkputs för utomhusbruk utefter berget och husgrunden, sedan har vi lagt ett dräneringsrör mot denna kant och över röret  har vi lagt täckande makadam. Ovanpå makadamen har vi lagt några vackra större flata stenar med patina. Det ser ganska bra ut, faktiskt. På insidan av grunden har vi lagt makadam ca 2 dm tjockt ca 5 dm brett utefter grunden. Endast två hällregn har kommit sedan dess men vi har fortfarande inte lagt på golvet inne så vi kunde se att inget vatten trängde in då i alla fall.
Fast man vet aldrig med vatten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.