Mikael_L
Ja det blev en specialare.
Hyrde en alplift för att lyfta takstolarnas överdel vid montaget, lyfta upp takstolarna på hammarbandet, flytta takstolarna till rätt plats samt lyfta upp limträbalken.
LM_483_325.jpg
Alp%20LM575%20montagelift%20kaal%20afb%20groot.jpg
 
Mikael_L
Sen byggde vi en kort bit vägg pbs.
Vi bar upp takstolarnas underdel på plattan, monterade ihop överdelen och lyfte upp den färdiga takstolen på väggstumparna. Till att alla takstolar stod "lagrade" där.
(som sista bilden i inlägg #27)

Huset är för fyrkantigt för att det skulle gått att bygga alla väggar och sen slå ihop takstolarna innanför ytterväggarna. Som vi gjorde med en kort bit vägg och sen lägga alla takstolar där vill jag knappast rekommendera någon att göra. Vi la alltså upp 1,7 ton takstolar som i sig var 4 meter höga vindfång. Det är ingen underdrift att påstå att vi strävade av åt precis alla håll som det gick, och ändå var jag riktigt orolig för en kollaps. :S

Sen byggde vi resten av väggarna så snabbt vi kunde och började flytta ut takstolarna till rätt plats.
 
  • regelstomme-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • regelstomme-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • regelstomme-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • regelstomme-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Och så ett par bilder med alla takstolar på plats.
 
  • allatakstolar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • allatakstolar-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Limträbalken fick också Alplift'en tampas med.
 
  • limtralyft-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • limtralyft-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • limtralyft-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • limtralyft-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket stort hus! Regelverket ser ut som stickor :D

Hur fet är limträbalken och hur långt är det mellan varje upplägg? Hur brett är huset? Antar att den även ska ta hand om golvbjälklag. Vad använder du för golvbjälkar mellan takstolarna till den bredden?
 
Mikael_L
injonil skrev:
Vilket stort hus! Regelverket ser ut som stickor :D

Hur fet är limträbalken och hur långt är det mellan varje upplägg? Hur brett är huset? Antar att den även ska ta hand om golvbjälklag. Vad använder du för golvbjälkar mellan takstolarna till den bredden?
Limträt är 315x115 och 7,2 meter långt.
Bjälklagets spännvidd vid limträt är 4 meter på bägge sidorna, sen är det längre spännvidd på en del, men där är det två hjärtväggar som hjälps åt.
Golvåsarna är 220 höga, överramen är 170mm.
 
Ok, tack för info! Jag beställde just en limträbalk 90x405, 5m lång, för att ta hand om svensk takstol + golvbjälklag, 7m brett. Borde funka mao :) Dessutom har jag en riktigt fet stålbalk nästan under den bärande vägg som limträbalken ska ligga i...

Kul att det går så fort framåt! Du är i samma fas som min utbyggnad! :)
 
Mikael_L
injonil skrev:
Ok, tack för info! Jag beställde just en limträbalk 90x405, 5m lång, för att ta hand om svensk takstol + golvbjälklag, 7m brett. Borde funka mao :) Dessutom har jag en riktigt fet stålbalk nästan under den bärande vägg som limträbalken ska ligga i...
Jag var in i ett hus häromdan där dom lagt en stålbalk typ HEA HEB eller nåt liknande för typ samma uppgift som din limträ (eller lite skillnad, det är tvåvånings, så stryk det där med svensk takstol :))

Balken var dim ca 220x220 mm, spännvidd på balken ca 4,7 meter och spännvidd bjälklag ca 7-8 meter (bjälklagsspännvidden är en grov gissning, de andra måtten lite hastigt och småslarvigt mätta).
 
Mikael_L
Någon liten bilduppdatering borde jag väl kunna prestera nu.

Taket är numera råspontat och väv lagd.
 
  • raspont-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • raspont-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Jag var in i ett hus häromdan där dom lagt en stålbalk typ HEA HEB eller nåt liknande för typ samma uppgift som din limträ (eller lite skillnad, det är tvåvånings, så stryk det där med svensk takstol :))

Balken var dim ca 220x220 mm, spännvidd på balken ca 4,7 meter och spännvidd bjälklag ca 7-8 meter (bjälklagsspännvidden är en grov gissning, de andra måtten lite hastigt och småslarvigt mätta).
Jo, jag ska be takstolstillverkaren att räkna på om balken är tillräcklig eller ej. Om inte så får jag låta hela väggen bli bärande ner i nästa plan som sagt...

Kul att se att det går framåt! Lägligt med tak nu med detta dåliga väder :) Själv får jag nog vänta några veckor på takstolarna tyvärr.
 
Mikael_L
Ja det går inte sådär jättesnabbt direkt nu.
Dels är det avbrott för långa resor till systrar som ska hålla på och gifta sig vilket medför 4 tappade dagar.
Sen när man är ensam igen så blir ju tempot efter det.
Men vindväv med bakomliggande korsregling + 45 mm isolering har kommit upp på 3 väggar av 4 , men endast undervåningen än så länge. En gavelspets har även blivit uppreglad och fått sina fönsteröppningar.
 
  • gavelspets+iso.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100806-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så pjåkigt alls! Jag ska precis smälla upp takstolarna på min utbyggnad så du ligger helt klart steget före! Regla upp för fönster och sånt tar betydligt längre tid än man kan tro...
 
Vad bra det blir!
Personligen så tycker jag såhär i efterhand att det var som roligast att bygga när man höll på med reglar och sånt, fast då hade man ju så bråttom att komma vidare så man tänkte ju inte på det då. :)
 
Ser kanon ut Mikael. Vad ska ni ha för tapeter? ;)
 
Mikael_L skrev:
Det händer faktiskt inte så mycket här ... :|

Mest har det väntats på olika leveranser.

Men igår levererade kärnan sitt största träpussel ... ;)
Och idag kom äntligen armeringen. :)

Gjutning bokad till torsdag, stress och lite gjutfrossa börjar redan infinna sig.
EDIT: Tog bort ett par frågor som redan besvarats i tråden.
Det är bra om man läser tråden INNAN man frågar.
Blev bara så ivrig när jag såg den stora fina limträbalken ;)
Får man fråga vad den gick på?

Håller på att planera ett framtida bygge men är än så länge bara i ritningsstadiet.
Ska bli trevligt att följa din tråd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.