Håller på att bygga nytt hus, och känner nu att vi vill ha ett larm installerat.
Har inte gjort någon kabeldragning för det, så ett trådlöst är det som gäller...

Vill inte ha det anslutet till larmcentral nu men uppringt till mobilen.
Har ingen fast telefoni, så GSM är ett måste.
Önskar köpa larmet, då jag känner att månadskostnaden drar iväg snabbt annars...

Har kollat på TH9000 Camera Edition samt TH7000, hos trygga hem, som verkar vara vettiga alternativ.
TH9000 (Lansen) är ju dessutom mycket snyggt estetiskt enligt mig så där är ett plus. Dock är det inte godkänt av SSF.

Har några frågor, som jag hoppas att någon av er har svar på :D

Är det viktigt att larmet är godkänt av SSF?
Någon som har TH7000 eller TH9000? Erfarenhet?
Är det något annat larm som kan vara av intresse för mig?

Har 2 plans sutterängvilla på ca 200m2. 4 ingångar/dörrar och en hel del fönster. Öppen planlösning.

Tacksam för hjälp!!
 
Pratar man trådlöst så är inte SSF-märkning så mycket att hänga i granen. Skulle försäkringsbolagen (Det är just där man har den märkbara nyttan av SSF-märkningen) ställa några krav alls så kommer det trådlösa att falla utanför dirket.

Men vill du ha något snyggt så skall du titta på Siemens senaste.
Trygga hem går bort enligt mig eftersom du kommer att få betala ditt larm flera gånger om under åren. TH har dessutom enligt mig billiga produkter som säljs mycket dyrt, genom att knyta sluga avtal med tex villaägarna mfl
 
Vad har du för Pris tak? Samt, hur många detektorer och liknande är du ute efter ?
 
Jafg har precis flyttat och också kollat runt.
Kollade på att köpa ett larm från tryggahem - alltså inte hyra.
Skulle kostat ca 8500- 9500 med GSM och de extrasaker vi ville ha.

Nu blev det dock så att jag köpte elen av EON och dom hade ett samarbete med Securitas - så för 249/mån i 24 mån får jag ett larm + väktartjänst i 24 mån - med GSM module kostar det då mig 8100 kr - och som sagt då får jag väktartjänsten i 24 mån också.
Jag äger larmet och kan själv sätta upp det, byta batterier etc - vilket var ett krav.

Det är ett trådlöst larm, godkänt, vilket jag tycker är bra då trådade larm ger en mkt klurigare och fulare installation.
Den minimala riske natt ngn stör ut larmet lever jag mer än gärna med - det är den godkända larmfrekvensen (inte kinafrekvenserna) och larmet kommer gå om det inte får kontakt med sensorerna (det är ju främst det dom som köper billigare larm på känsliga frekvenser klagar på - falsklarm pga störningar)

Att gå runt, eller helt enkelt skita i, larmet är ngt som proffesionella inbrottstjuvar inte har några problem med (där spelar det inte ngn roll vad du har - dom är in och ute på 5 min så dom skiter i om det tjuter/sms-larma) - så det är inte för den sakens skull - utan för att kunna märka om ngn komemr in när vi är hemma, ha ngn slags bevakning om vi/grannarna inte är hemma, samt avskräcka en del pundare från att ta just vårt hus iaf...dessutom får vi lite rabatt på lösöret i försäkringen

/K
 
Slår trots allt ett slag för Trygga Hem! Vi är mycket nöjda med vårt! Det som känns allra bäst är att även brandlarmet är kopplat direkt till SOS och dom är mycket snabba på att reagera när det går igång!
Vi har trådlöst larm och inget fast telefonabonemang, bara mobil. Visst får vi betala drygt 200 kr/månad men det känns värt det eftersom vi känner oss trygga och allt funkar så bra med service mm.
 
Zuzza.
Vad kostade larmet i startkostnad?

Hyr eller är det köpt?
Hur länge betalar ni månadskostanden?
Vad är det som ingår i larmet?
Vet du att Brandkåren rycker ut ifall larmet går utan någon "mänsklig" bekräftelse?


Köpte larm för några månader sedan, ett powermax complete med inbyggd gsm sändare. Själva enheten är inte direkt vacker samt den trådlösa manöverpanelen är inte heller världens skönhet. Dock tycker jag att ir sensorerna samt brandlarm och innomhus siren är riktigt stilrena.

personligen rekomenderar jag er att inte hyra larm, eller att ha väktartjänst. Det kostar massa pengar i månaden och man får igentligen inget för det. Händer något så kommer en väktare hem till er efter ett tag och lagar kollar runt så att allt ser okay ut. men det är inte snack om att fånga några tjuvar.
Det kan man uppnå genom bra grannar eller liknande istället.

Falk hade ett erbjudande med väktartjänst för en 60 kr månaden där du betalar mellan 1200-1500 kr tror jag det var ifall väktaren skall åka ut. Det kan vara ett alternativ ifall man verkligen vill ha väktare.

Tryggahem har jag fått för mig är dyra samt att det har en dålig service(allafall när jag var i kontakt med dem).
Jag tror att många väljer ett "hyrabonemang" med väktaruttryckning för att det är smidigt och lätt, man behöver inte ta några direkta beslut och det är en billigare initsial kostand. Skall du dock bygga ut larmet med lite extra sensorer och liknande blir det helt plötsligt mycket dyrare, både initsiala kostnaden och månadskostnaden.
Har du sen larmet i en 10 år så blir det "billiga" hyrlarmet många gånger dyrare än vad ett dyrt köpelarm blir.

Telia har ett mobilabonemang för larmcentraler, tror det heter telematic och hittas under företags sidorna, men det är inga problem att beställa det som privatperson heller. kan rekomenderas istället för ett kontantkort där man måste komma ihåg att ladda med jämna mellanrum så det inte blir inaktiverat :)
 
Felde skrev:
Zuzza.
Vad kostade larmet i startkostnad?

Hyr eller är det köpt?
Hur länge betalar ni månadskostanden?
Vad är det som ingår i larmet?
Vet du att Brandkåren rycker ut ifall larmet går utan någon "mänsklig" bekräftelse?


Köpte larm för några månader sedan, ett powermax complete med inbyggd gsm sändare. Själva enheten är inte direkt vacker samt den trådlösa manöverpanelen är inte heller världens skönhet. Dock tycker jag att ir sensorerna samt brandlarm och innomhus siren är riktigt stilrena.

personligen rekomenderar jag er att inte hyra larm, eller att ha väktartjänst. Det kostar massa pengar i månaden och man får igentligen inget för det. Händer något så kommer en väktare hem till er efter ett tag och lagar kollar runt så att allt ser okay ut. men det är inte snack om att fånga några tjuvar.
Det kan man uppnå genom bra grannar eller liknande istället.

Falk hade ett erbjudande med väktartjänst för en 60 kr månaden där du betalar mellan 1200-1500 kr tror jag det var ifall väktaren skall åka ut. Det kan vara ett alternativ ifall man verkligen vill ha väktare.

Tryggahem har jag fått för mig är dyra samt att det har en dålig service(allafall när jag var i kontakt med dem).
Jag tror att många väljer ett "hyrabonemang" med väktaruttryckning för att det är smidigt och lätt, man behöver inte ta några direkta beslut och det är en billigare initsial kostand. Skall du dock bygga ut larmet med lite extra sensorer och liknande blir det helt plötsligt mycket dyrare, både initsiala kostnaden och månadskostnaden.
Har du sen larmet i en 10 år så blir det "billiga" hyrlarmet många gånger dyrare än vad ett dyrt köpelarm blir.

Telia har ett mobilabonemang för larmcentraler, tror det heter telematic och hittas under företags sidorna, men det är inga problem att beställa det som privatperson heller. kan rekomenderas istället för ett kontantkort där man måste komma ihåg att ladda med jämna mellanrum så det inte blir inaktiverat :)
Jag håller helt med dig om väktartjänsten.
Den är säkert jättebra för vissa, men man måste komma ihåg att den inte har ngt som helst preventivt syfte, utan är till för att se till huset efter ett larm, ev ringa polisen och lappa ihop ett trasigt fönster osv.

Just därför tyckte jag att det var ett ok erbjudande från Eon iom att vi äger larmet - väktartjänsten är bara ett "plus" under två år :)

Bra tips om telia telematic - skall kolla upp det - även om det inte är så jobbigt att lada på ett kontantkort en gg om året...

Edit: Telematik Larm/Telematik Larm Tal heter tjänsten, 100 kr engångsavgift, sedan 20 kr/mån
/K
 
Redigerat:
KlasKarlsson - låter som en bra deal du fick där, 8100 och äga samt administrera larmet. väktartjänsten är som du säger en bonus :)

Just det, Telematik heter det jue :)
Det är inte det minsta jobbigt att ladda ett kontantkort, OM man laddar det. problemet är om man glömmer det. Dock går det ju att lägga in en påminnelse eller liknande i kalendern ;-)

och Zuzza, insåg att jag kanske var lite väl offensiv i mina frågor. Menade inget illa, utan bara nyfiken på vad för deal du fått :)
 
Vad kostade larmet i startkostnad?

Hyr eller är det köpt?
Hur länge betalar ni månadskostanden?
Vad är det som ingår i larmet?
Vet du att Brandkåren rycker ut ifall larmet går utan någon "mänsklig" bekräftelse?
Felde! Tycker du ställer helt relevanta frågor ;-)

- Vi betalade 4 900 kr (drygt 4 år sedan och anpassat för våra behov och vårt hus)
- Vi hyr
- Betalar månadskostnad så länge vi har larmet
- Det som ingår är: Larmat hus med antingen enbart sk. skalskydd eller helt larmat inkl. rörelsedetektorer anpassat för att våra djur rör sig i huset.
Brandlarm direktkopplat till SOS.
Överfallslarm (då ringer inte larmcentralen före utan väktare kör direkt till huset).
All service ingår - larmcentralen ser om något skulle vara fel med anläggningen och kommer och åtgärdar det direkt, gäller även batteribyten etc.
- Om brandlarmet går och ingen svarar när SOS ringer så skickas först väktare som i sin tur ringer brandkåren (tror nog att grannarna hinner ringa innan dess för larmet har så hög volym så det kan nog ingen missa!).
 
Zuzza, bra att du tar det så :)

Det är lite detta jag är inne på i mitt tidigare inlägg.

Den dealen du har med "hyrlarm" är jävligt bekväm och passar många, då man igentligen inte behöver göra så mycket annat än att larma av/på, resten sköts. Samt att du faktiskt får hjälp vid inbrott, från väktare, som städar upp efter och ev täcker söndriga rutor och likande.

Nackdelen är ju att det är en ganska hög initsial kostnad som bara ökar och ökar för varje år som går, eftersom man har sin väktartjänst kopplad.

För folk som vill "hålla" lite mera i pengarna rekomenderar jag att köpa sitt egna larm.
Vårat gick på ca 13 tusen, men då är det med 3 ir detektorer, 3 magnetkontakter, en avanserad manöverpanel, gsm uppringd basenhet samt extra intern siren och en utomhus siren med blixtljus och 2 st fjärrisar.
Är man orolig för programering och så vidare(då det inte är helt enkelt att förstå sig på ett larm om man inte är van). Så finns det flera företag som programerar upp larmet för dig och märker var varje enhet skall sitta.

Är det sen så att man promt vill ha väktartjänst så har tex Falk en tjänst som jag pratade om i mitt förra inlägg.

har hört(obekräftade källor) att det sker i snitt 1 inbrott var 4-6 år per villa. vilket isåfall gör att man kan spara ganska mycket pengar på att ta ett sådant abonemang.

Om intresse finns kan jag posta länken till företaget jag köpte ifrån. Super service och telefon/mail support under hela installationen men även efter. (Postar dock bara på förfrågan då jag inte vill göra "reklam").


Igentligen är det väl som så, har man råd och vill ha problemfritt larmägande så är hyrlarm en bra ide.
Vill man spara pengar, vilket i sin tur kräver lite mera jobb så köper man :)

Zuzza - jag har hört att ofta lämnar de iallafall delar av larmet om man säger upp det. Så har man lite tur så får man ju delar över som man kan bygga vidare på ifall man vill och på så sätt spara lite :)
 
klaskarlsson skrev:
Den minimala riske natt ngn stör ut larmet lever jag mer än gärna med - det är den godkända larmfrekvensen (inte kinafrekvenserna) och larmet kommer gå om det inte får kontakt med sensorerna (det är ju främst det dom som köper billigare larm på känsliga frekvenser klagar på - falsklarm pga störningar)
Hur många minuter måste det vara utan kontakt med sensorerna innan väktare skickas ut?
Kommer det någon väktare när larmet löser för utebliven kontakt tredje gången samma kväll?
 
mrfrenzy skrev:
Hur många minuter måste det vara utan kontakt med sensorerna innan väktare skickas ut?
Kommer det någon väktare när larmet löser för utebliven kontakt tredje gången samma kväll?
Mig veterligenså säger inte larmet "utebliven kontakt" utan att en sensor har triggats.
Huruvida en väktare kommer tredje gången är rätt egalt - dom är som sagt inte där för att förhindra brott och tiden det tar tills dom är framme kan vara rätt lång om huset ligger långt från centralen.

Men jag förutsätter att dom utreder varför larmet har gått, och om det går upprepade gånger - och sen får man åtgärda det (flytta sensorer etc).

Att ngn skulle störa ut det medvetet för att "omärkt" ta sig in låter otroligt långsökt !
Som sagt - då går man nog bara in tar det man skall ha och skiter i om larmet har gått eller ej.

Det är ju inte direkt ett fort knox man vill åt med ett hem-villalarm - då måste man ju se till att bygga rätt kraftigt, ha galler på fönster osv och lite annat också för att få ett bra skydd :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Att ngn skulle störa ut det medvetet för att "omärkt" ta sig in låter otroligt långsökt !
/K
Nja, störsändare är ganska vanligt. En snabb googling och du hittar såna för under femhundringen, levererade i brevlådan innan helgen! Men dom är vanligast nu under sommartid när (oftast) utländska semiproffesionella ligor härjar i Sverige. "Kalle-missbrukare" kör nog inte med störprylar, men annars förekommer det förhållandevis ofta.

Slå på mig för att jag säger det, men "Ett trådlöst larm är som wi-fi, det händer att det funkar! ;)
 
en väktare utreder aldrig varför ett falsklarm går. utan de åker ut första och andra gången med 3e är mer troligt att mn spärrar den adressen om orsak ej går att finna. sen får husägaren ett brev, mail eller telefonsamtal om att det har gått falsklarm och om man vill fortsätta ha larmet anslutet så skall åtgärd vidtagas, alt så kommer en tekniker att kontakta husägaren och förklara att man behöver tillträde för att fixa en falsklarmande adress.

det är rätt intressant att läsa många argument för trådlöst. Men det finns ingen larmtekniker som helt seriöst förespråkar annat är trådbundet, trådlöst har man som backup och nödlösningar. Inte ens GSM är tillförlitligt.
Det är ofta som det går ner. Hade en anläggning som pga åska tappade den trådbundna delen, eller rättare sagt det blev fel i gsm-sändaren. Telelinan kändes av men linan släpptes inte igenom. Utåt sett såg allt bra ut. Det var en ren slump att det märktes. Men det roliga i det hela var att under tiden som vi väntade på en nu gsm-sändare så kördes larmet enbart på GSM, på den vecka som vi fick vänta på delar skickade larmet 2-3 st larm om gsm-fel.

Det som görs från företaget som enbart säljer trådlöst är att inställningarna och tröskelvärderna är väl tilltagna så inga falsklarm skickas vid kortare avbrott.
 
frohike skrev:
en väktare utreder aldrig varför ett falsklarm går. utan de åker ut första och andra gången med 3e är mer troligt att mn spärrar den adressen om orsak ej går att finna. sen får husägaren ett brev, mail eller telefonsamtal om att det har gått falsklarm och om man vill fortsätta ha larmet anslutet så skall åtgärd vidtagas, alt så kommer en tekniker att kontakta husägaren och förklara att man behöver tillträde för att fixa en falsklarmande adress.

det är rätt intressant att läsa många argument för trådlöst. Men det finns ingen larmtekniker som helt seriöst förespråkar annat är trådbundet, trådlöst har man som backup och nödlösningar. Inte ens GSM är tillförlitligt.
Det är ofta som det går ner. Hade en anläggning som pga åska tappade den trådbundna delen, eller rättare sagt det blev fel i gsm-sändaren. Telelinan kändes av men linan släpptes inte igenom. Utåt sett såg allt bra ut. Det var en ren slump att det märktes. Men det roliga i det hela var att under tiden som vi väntade på en nu gsm-sändare så kördes larmet enbart på GSM, på den vecka som vi fick vänta på delar skickade larmet 2-3 st larm om gsm-fel.

Det som görs från företaget som enbart säljer trådlöst är att inställningarna och tröskelvärderna är väl tilltagna så inga falsklarm skickas vid kortare avbrott.
Att ingen larmtekniker förespråkar trådlöst förstår jag iof - då skulle dom inte få lika mkt betalt i installation eftersom det är mkt lättare ! ;)

Visst är trådlöst en kompromiss- men som sagt: Om proffsen vill in i ditt hem så skiter dom i om larmet går. Dom går in, tar vad dom skall och går ut igen inom 5 min.
Jag har haft både kompisar och kollegor med olika slags larm som har råkat ut för inbrott - polisen som kommit sedan har alla sagt samma sak: Larm skyddar inte mot den typen av inbrott om man inte har kraftiga sirener som gör det outhärdligt att vara inne, eller smoke guard eller liknande system.
Att ngn - må det vara väktare, polis eller du, larmas struntar dom i helt enkelt därför att dom inte är kvar när väl ngn dyker upp. Skulle ngn granne eller så nyfiket titta dit så är tjuvarna oftast 4-5 st och "ber" grannen att hålla sig borta...

Och om nu kalle-pundare 2.0 (semiproffs) köper en störsändare - so what ? Då går ju larmet. Att dom skulle lösa ut larmet 3ggr på rad och vänta tills väktaren varit där låter rätt osannolikt - då skall dom ligga och trycka i 1-2 h isf...

Möjligen köper jag argumentet om GSM-störare - men då måste också tjuven veta, eller chansa på att det är ett GSM-system (vilket det inte på ngt sätt behöver vara för att det är trådlösa sensorer) - men det kommer ju fortfarande låta - bara det att ägaren/väktaren inte kommer dit lite senare så man kanske fördröjer upptäckten av inbrottet med ett par timmar eller i värsta falla dagar.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.