Heej
Vi ska med börja bygga vår altan nu på semestern, ett litet roligt tips är att du lägger på trallen i 45 graders vinkel istället för att lägga det traditionellt på rad typ. Hoppas du förstår hur jag menar....Då blir plankorna på snedden istället. Kul detalj för ögat. Lycka till det ser jättebra ut.
 
Tackan Biggan. Jo, tänkte tanken i planeringen men kom fram till att den lite traditionella raka läggningen passade bättre. Hade även lite småambitiösa solfjäderläggningar i planeringsfasen men de fick stryka på foten för vanlig läggning. Det blir lite mer meck med uppsättningen av reglarna och trallsättningen, men ingenting är omöjligt om man vill och lägger grunden bra. Lycka till med ert bygge.
 
Bra jobbat! Följer också ditt bygge med spänning. Kul med bilderna du lägger upp! Kommer bygga till våran altan, och kommer också ha likande längsgående trappsteg ner mot övriga tomten. Men, det hinns nog tyvärr inte med denna sommaren, listan på viktigare saker är lång...
 
Trevligt att det uppskattas. Jag gillar själv att följa byggen med mycket bilder så att man ser utvecklingen. Just nu så är det altanen som är högst upp på listan så det är bara att tacka och ta emot för att det är det roliga projektet som är aktuellt just nu. Jag funderade på staket runt först, men vi har såpass insynsskyddat att steg runt om blev naturligt. Jag gillar öppenheten utan staket också.
 
Då var hörnen omgjorda. Blev jäkligt nöjd till slut. Har lagt ut och sågat till ungefär en fjärdedel av trallen. Det går rätt fort när man kommer in i det. Gjorde klart vid en av altandörrarna också. Får se om regnet håller i sig i eftermiddag när jag kommer hem eller om jag kan fortsätta. Annaras blir det fortsatt utläggning på fredag. Ett par välriktade streck med snörslån och sen börja skruva för glatta livet. Ser ljust ut för att få klart tillräckligt till på onsdag då möblerna kommer. Ska nog inte bli några problem att hinna så klart osm jag tänkt till semestern som börjar nästa fredag. Kanske blir att ta tag i soffan på ändan tidigare än väntat. Håller tummarna för att det har regnat av sig till ikväll.
 
  • DSC00828.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00829.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00830.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00832.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00834.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00835.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00836.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BeernuN skrev:
Ett par välriktade streck med snörslån och sen börja skruva för glatta livet.
För den ovetande, vad innebär ovan?

Skitsnyggt f.ö!!
 
K
En snörslå är ett snöre som ligger i torrpigment som man drar ut och håller i spänn mellan två punkter. Sen lyfter man snöret och släpper. Snöret slår då ner i underlaget som det hålls emot och pigmentet skapar då ett rakt streck mellan de två punkterna. Man slår helt enkelt ett streck med ett snöre. Därav namnet :)
 
Tack ktm250.. :)
 
Tackar gadu^.
 
BeernuN skrev:
Då var hörnen omgjorda. Blev jäkligt nöjd till slut. Har lagt ut och sågat till ungefär en fjärdedel av trallen. Det går rätt fort när man kommer in i det. Gjorde klart vid en av altandörrarna också. Får se om regnet håller i sig i eftermiddag när jag kommer hem eller om jag kan fortsätta. Annaras blir det fortsatt utläggning på fredag. Ett par välriktade streck med snörslån och sen börja skruva för glatta livet. Ser ljust ut för att få klart tillräckligt till på onsdag då möblerna kommer. Ska nog inte bli några problem att hinna så klart osm jag tänkt till semestern som börjar nästa fredag. Kanske blir att ta tag i soffan på ändan tidigare än väntat. Håller tummarna för att det har regnat av sig till ikväll.[/QUtjenare.
kul att du kör på.
jo, bild 7 av 8 i ditt sista inlägg med bilder måste du lägga in en kortling för ändarna som stöter mot din ram om du förstår?
det räcker ej med att skruva ca 20 cm in som du tänkt utan du måste skruva längst ut annars kommer ändarna att skruva sig lr rättare sagt en väldigt stor risk för det.....:cool:

mvh
estwing
 
Estwing: Jo, där har du en poäng. Det är ju inte någon stor sak att få till heller, det är ju bara ut till kanten på väggen så att säga. Tack för tipset. Det blev lite tetigt just vid den ändan iochmed att jag reglade upp cc60 och det inte gick jämnt upp. Får dra dit en till innan jag lägger ut resten och skruvar fast det. Gött att ha lite erfarna ögon som synar bygget ibland ;)
 
Har du någon bild på reglarna i hörnen där du gerat trallen? Det vore intressant att se hur reglarna är planerade. Det är roligt att följa din tråd!
 
ptk skrev:
Har du någon bild på reglarna i hörnen där du gerat trallen? Det vore intressant att se hur reglarna är planerade. Det är roligt att följa din tråd!
hej ptk...
så här kan det se ut i ett hörn...
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/121012-mitt-projekt.html
bläddra till inlägg 57 så har du en bild....
mvh
estwing
 
Det blev ju uppehåll till slut. Fick jobbat på rätt bra idag. Har lagt ut två tredjedelar av trallen, satt dit kortlingarna som stöd för trallen både på biten som Estwing pekade ut och på kortsidan mot gräsmattan. Har även gjort klart vid den andra altandörren. Det börjar arta sig. Bilder kommer imorgon.

Tack alla som läser förresten. Det blir en extra sporre att göra det snyggt och inte dra ut på tiden. Hoppas att ni gillar det.
 
Då kommer lite bilder från gårdagen. Trodde att jag hade jobbat färdigt för dagen vid kort tre, men jag hittade lite lust till och kom runt två tredjedelar till slut. Lägga ut trallen färdigt idag och skruva fast den imorgon. Sen blir det till att lägga trallen för steget och klä in en del. Sen börjar utmaningen med bänken. Hoppas på bra byggväder nu.
 
  • DSC00838.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00839.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00840.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00841.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00842.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.