Hej

Jag funderar lite på hur det fungerar om man vill reklamera produkter för att de är av rent ut sagt värdelös kvalité?

Har ett par olika exempel som "drabbat" mig...

1. Köpte badrumsmatta från Jysk för 2,5år sedan, den har orsakat migrering i badrumsgolvet. (Har ej blivit informerad om att detta kan ske vid försäljning, saknar kvitto)

2. Köpte skor på rea som jag inte börjar använda förrän 6mån senare, de går sönder efter en månad i hälen så man får blåsor av att använda dem.

3. Köpte skrivbord/datorbord från Ikea för 2,5år sedan. lamineringen/färgen är så dålig att det har blivit små nålsstora hål i ytan där svett kommer ner och medför att ytan reser sig upp. Och då har jag bara suttit vid bordet och skrivit på tangentbordet.

Skulle jag som konsument kunna klampa in efter ett par år och säga att den här var skit, jag vill ha pengarna tillbaka, eller hur fungerar detta i praktiken, det kanske bara är fånigt...
Skorna köpte jag t.ex. två par för 150:-/st som var nedsatta från 700:-, så då tror man ju att det borde vara någon slags kvalité men icke, nu handlar inte det om direkt mycket pengar i något fall, kanske är mitt eget fel som har för hög förväntan på produkterna...
 
Det man får titta på först Är det fel på varan? Sen hur lång tid har gått sen felet uppstod?

Men vad jag själv tror, så kan du glömma Nr1.
Nr 2, tja kan kanske med lite tur gå att säga att det är ett ursprungsfel
Nr 3, Svårt att komma nu, säljaren kan mycket väl hävda att det är slitage och det är du som skall bevisa att så inte är fallet.

Pris har idag mycket lite med kvalité att göra. Utan man betalar mer och mer för ett namn och ett varumärke.
Jag brukar resonera såhär. Om ett reapris är 5-7 ggr lägre än normalpris ja, då kan man räkna med att det inte är kvalité man har betalt för utan namnet om man köper varan till fullpris. Jag kan nog säga med säkerhet att även fast de sålde skorna för 150 kr/par så gick de inte back på dessa.
 
2/ Det finns reavaror och reapriser som man kan bli lurad på - skorna har kanske aldrig kostat så mycket som det stod på ordinariepris-lappen? Eller man vill bli av med varor med materialfel bara för att få transportkostanden tillbaka och rear en hel parti med inbyggd fel?
3 / jag tror du har en stor chans att få reklamationen godkänt hos IKEA . En bordskiva bör ju klara svett och avtorkning med fuktig trasa, tycker jag :).

Ibland hade jag lust att lämna varor tillbaka till affären med kort beskrivning på upptäckta fel utan några krav på pengarna tillbaka men bara för att dom ska själv ta och kasta skräpet i sin egen soptunna :). Än har jag inte gjort det för irritationen går över för snabbt och jag känner mej bara dum att jag har gått på en nit ... igen.
Det ligger mycket i att man får det man betalar för men det stämmer inte alltid och det blir jag mest förbannat på. Svårt att urskilja om man köper dyrt och kommer hem med kvalitet eller med överreklamerat skräp. Tyvärr är det varken förbjudet eller straffbart att sälja skräp :).
gaia
 
O
För att kunna komma nån vart bör du ha kvittot! men Ikea är ganska generösa vid sina reklameringar, så inget är där omöjligt.
skorna, har du kvar kvittot? så kan det vara värt en chansning.
 
- Man reklamerar inte skor för 150:-
- Man reklamerar inte Julas el-verktyg för 150:- som pajar efter en timme

Lika lite som att reklamera papptallrikar som inte går att diska i 75 graders i diskmaskinen.
 
jan_af_lisoe skrev:
- Man reklamerar inte skor för 150:-
- Man reklamerar inte Julas el-verktyg för 150:- som pajar efter en timme

Lika lite som att reklamera papptallrikar som inte går att diska i 75 graders i diskmaskinen.
Klart man gör - skillnaden mellan t.ex Julas elverktyg mot analogin med papptallrikar är att man då har försäkt använda produkten på ett felaktigt sätt. Har ett elverktyg gått sönder inom reklamationstid så skall dessa reklameras......

Gällande skor är det svårare bevisläge att kunna påvisa att felet fanns från början och inte är ett resultat av slitage men även där finns faktiskt juridiskt en reklamationsrätt

MVH Lorant
 
Staffans2000
jan_af_lisoe skrev:
- Man reklamerar inte skor för 150:-
- Man reklamerar inte Julas el-verktyg för 150:- som pajar efter en timme

Lika lite som att reklamera papptallrikar som inte går att diska i 75 graders i diskmaskinen.
Det här var en ovanligt korkad rekommendation!

Så länge en vara används på det sätt den är ämnad att användas gäller samma reklamationsrätt OBEROENDE av inköpspris.

Nyligen använde jag min treåriga reklamationsrätt på en av biltemas billiga vedklyvar. Garantitiden hade löpt ut, därför reklamerade jag produkten p.g.a. dålig kvalite`, Efter lite muttrande bakom reklamationsdisken och konsulterande med chefen fick jag den trasiga och nästan tre år gamla klyven reparerad gratis! Sparat kvitto är mycket användbart i dessa fall.

Med vänliga hälsningar: Staffan
 
O
Egentligen så ska man utnyttja den garantin man har på de produkter man köper, alltså så borde man reklamera borrmaskinen för 150kr som gick sönder efter 1h. Men oftast gör man inte det... men det är en annan sak...
 
jan_af_lisoe skrev:
- Man reklamerar inte skor för 150:-
- Man reklamerar inte Julas el-verktyg för 150:- som pajar efter en timme

Lika lite som att reklamera papptallrikar som inte går att diska i 75 graders i diskmaskinen.
Jo, men det är väl just det som är problemet. Det går idag utmärkt att tjäna bra med pengar på att sälja skräp bara för att de flesta inte orkar eller har tid att gå tillbaka och reklamera. Hade fler gjort det så hade det blivit för dyrt att sälja varor med undermålig kvalite.

Som ett exempel så bor jag i mitt tycke ganska nära det mesta, inte så långt från Malmö. Men det blir ändå 4 mil till Biltema = 8 mil t.o.r. = 160:- för en resa om man räknar 20:-/mil vilket väl kan vara realistiskt. Lägg sedan till tiden det tar som jag annars kunde använt till att jobba/snickra/hämta barnen/laga middag, välj själv. Det blir alltså helt enkelt för dyrt/besvärligt/tidskrävande att utnyttja min lagliga rätt att reklamera saker. (Ni kan byta ut Biltema mot i princip vilken butik som helst.)

Ett annat färskt exempel från igår:
Jag var på K-Rauta och köpte ett verktyg. Jag ville ha ett tillbehör som inte fanns inne. Efter köpet kom jag på att tillbehöret kunde finnas på Bauhaus som ligger nästan vägg-i-väg. Väl där så hittar jag vad jag behöver, så långt allt väl men jag ser att verktyget var ett par hundralappar dyrare på Bauhaus. Jag skulle alltså kunna utnyttja prisgarantin och i detta fallet spara 120:-. Då behöver jag gå tillbaka till K_Rauta och lämna igen varan. (60 dagars öppet köp, skall inte vara några problem.) Sedan skall jag ställa mig i den lååånga kön på Bauhaus för reklamationer och återköp för att fixa med prisgarantin. Jag bedömde att detta totalt skulle ta upp emot en timme extra. NEJ, då fick det vara. Jag får nöja mig med att Bauhaus ivarjefall inte fick mina pengar denna gången och att det trots allt finns ganska många som orkar reklamera, ivarjefall av kön att döma. - Nu gällde detta inte en reklamation men principen blir densamma.

Min poäng med detta är att det idag rent allmänt är alltför tidspressat för att folk skall lägga tid och energi på fullt giltiga reklamationer. Därför går det också bra att tjäna stora pengar på att sälja skit!
 
jac skrev:
Som ett exempel så bor jag i mitt tycke ganska nära det mesta, inte så långt från Malmö. Men det blir ändå 4 mil till Biltema = 8 mil t.o.r. = 160:- för en resa om man räknar 20:-/mil vilket väl kan vara realistiskt
Jag är dock rätt säker på att man har rätt att kräva milersättning. Jag har en kompis som brukar göra det så fort han reklamerar något, vilket alltid retar butiken.

§32 i konsumentköplagen säger att man har rätt till ersättning för utgifter, inkomstförlust etc. Vet dock inte hur det funkar i praktiken.
 
MatCan skrev:
§32 i konsumentköplagen säger att man har rätt till ersättning för utgifter, inkomstförlust etc. Vet dock inte hur det funkar i praktiken.
Det var ju ganska intressant, tror inte att jag någonsin kommer att orka försöka mig på det men det hade varit kul att ta ledigt från jobbet och sedan kräva både milersättning och ersättning för säg 2h arbete. Detta för en 150:- pryl. :D
 
Det är svårt att slå IKEA:s & Biltemas garantier. Handlar ofta på BT och är väl "känd" kund och aldrig några problem med reklamationer! Klart jag reklamerar en vinkelslip för 200:- om den inte håller. Det gör de inte hemma hos oss pga 3 bilintresserade söner, men fräscha maskiner har vi!
 
Jag skulle verkligen skämmas att gå in i en butik och reklamera en borrmaskin för 150:-, hur girig kan man egentligen vara ?

Själv har jag slutat med den sortens verktyg för det är inte så roligt när verktyget går sönder en söndagsförmiddag ute på landet då det är 5 mil till närmst öppna verktygsaffär. COPQ är nog avsevärt högre än förtjänsten.
 
Säg att du använt den 3ggr, och den gått sönder, skulle du skämmas då?

Att inte reklamera är i princip samma sak som att ge företaget 150:- rätt i näven. Vet ingen som gör så utan att förvänta sig någonting tillbaka.

Personligen blir jag mest trött på saker som man köper och använder väldigt sällan, då tror man ju att de ska hålla ett bra tag. Som exempel köpte jag en Ferm dremelkopia för 399:- när det begav sig, den gick sönder fjärde gången jag använde den, men då hade man självklart inte kvar kvittot, för då hade det gått några år. Då ångrar man att man inte "använde skiten" ur den med en gång i stället.
 
Edvuld skrev:
Säg att du använt den 3ggr, och den gått sönder, skulle du skämmas då?

Att inte reklamera är i princip samma sak som att ge företaget 150:- rätt i näven. Vet ingen som gör så utan att förvänta sig någonting tillbaka.
Svar på frågan är JA, för det är ju helt orimlig att det skulle gå att tillverka, transportera ända från Kina, lagerhålla etc en fungerande borrmaskin (t.ex) för 120:- (30:- är faktiskt moms som går till staten, och där förväntar jag mig inte heller att få något tillbaka).

Fast det är numera bara retoriska frågor då jag köper inte sånt längre, B&D maskier håller den kvaliténívån som jag behöver. Har lärt mig att irritation, tisförlust och COPQ är mycket högre än den besparing man gör på att köpa verktyg till orimligt låga priser.

Men om jag t.ex köper en vanlig 'manuel' skruvmejsel för 150:- och den pajar vid 100:e skruven då kommer jag at reklamera, då 150:- för en skruvmejsel är dyrt och då har man rätt att förvänta sig kvalité.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.