hej alla -jag undrar om det går lika bra att lägga fogskum istället för drevgarn när man byter fönster??? låter som om det skulle va smidigare med fogskum:S upps jag såg nu att det faans lite om det om man sökte......... sorry
 
Redigerat:
Ska också sätta in fönster snart, jag kommer att köra med drevning, hur mycket spel brukar ni lämna för drevningen när ni sätter in fönster. har hört så många olika alternativ. själv brukar jag köra 1,5-2 cm spel.
 
Jag har skummat några källarfönster, fördelen är att det limmar vilket är bra om det e monterat i leca. Annars är det en nackdel o klibbigt me, sen kommer det gärna utanför. Snickarn hos mig tipsa om överbliven isolering - enkelt o billigt.
 
Dom få fönster jag monterade fog skummade jag. Började med tape på båda sidor. Sen gjorde snitt med kniv på ena sidan o sprutade in skummet. Inget hamnade utanför! Sen var det bara att plocka bort tapen och foga på utsidan o list på insidan.
 
smart med tejp :) vad kör ni med för spel då?
 
Jag arbetar inte med detta. Amatör. Spalten bör andra tipsa om. I mitt fall var det ca 15-20mm.
 
Det där med tejp var ju supersmart - att man inte kom på det själv och fick skrapa istället var kanske ett lämpligt straff... :)
 
Dreva med isolering, nu har jag justerat några fönster iefterhand, hade varit svårt med skum som i princip låser karmen. Ser inte alls vinsten med skum framför att dreva, lika mycket jobb egentligen för en som inte är van. Drevar man så vet man hur mycket man petat in och hur hårt, med skum har man inte en aning.
En del fönstertilverkarare kan vara lite kinkiga med garantin om man skummat.
 
Det var så jag började. Med att skrapa! Därför hittade på det med tape.
 
Jag använde fogskum.
Fördelen som jag upplevde var att det blir tätt. Blir inte något strul med skarvar och plastade drevremsor.
Jag satte förvisso in plastfönster så det var lite mer meck med fästbleck o elände som låste karmen och dessa fästbleck var knöliga o få till drevremsor runt.
Jag monterade fodren på utsidan av fönstret innan jag sprutat fogskum.
Det var lite svårt där jag har altandörr och öppningsbara fönster. Där fick jag liksom spänna ut karmen medans fogskummet expanderade så att det gick att öppna fönstret och dörren efter tätningen.

När sedan skummet härdat skar jag rent med mattkniv på insidan.
Hoppas nu bara att det går att få bort fodren för de hade jag tänkt att ta ner för att måla. :)

Anders
 
Fogskum är bra för att det går fort och "limmar" fast karmen.
Fogskum är dåligt pga av flera månaders eftersvällande.
Fogskum är dåligt ur hälsosynpunkt om man jobbar med det dagligen.
Fogskum är svårt på öppningsbara källarfönster då man måste dra en skruv neråt i bottenstycket för att inte botten stycket skall bågna och det är svårt att komma åt och borra ett hål neråt när ett källarfönster oftast bara är 4 eller 5 högt.
Jag använder fogskum där jag vet att det funkar och drevar där jag vet att det blir bäst så. Tråkigt att behöva komma tillbaka och efterjustera...vilket är svårt med fogskum.
 
Om man köper eller lånar en spruta till skum är det hur enkelt som helst....... då väljer man själv hur mycke som kommer då blir de inget utanför! :)
 
nya skum expanderar väldigt lite över tid. tec7:s åretrunt använder vi just nu mycket vid div rehab jobb. dryg och enkel att få rätt mängd då den knappt sväller. med pistol såklart, vem använder engångsbehållarna längre?
 
zsimpey skrev:
nya skum expanderar väldigt lite över tid. tec7:s åretrunt använder vi just nu mycket vid div rehab jobb. dryg och enkel att få rätt mängd då den knappt sväller. med pistol såklart, vem använder engångsbehållarna längre?
Jag! Och alla andra som köper dessa.
 
Håller med zsimpey ! Nästan så att det expanderar lite för lite ibland......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.