Mikael_L skrev:
OK, det förklarar i så fall färgerna på ledarna.
Ja, däremot är det inte alls säkert att det är rätt kopplat i dosan, det är inte alls självklart att svart är fas och vit nolla, det kan vara tvärt om, sånt behöver man mäta innan det kopplas ihop.

Det fina med biledare som jord är dock att man knappast kan ta fel på vad som är jord, och om det bara är vägguttag (och inget med strömbrytare) som matas efter en eventuell förväxling av fas och nolla så är det inte direkt farligt så länge ingen kompletterar installationen...
 
jag tycker det skulle vara tillåtet att använda biledare som jord åtminstone i EKRK, det skulle göra att kablarna fick en ledare mindre och blev tunnare. norge och USA har kabel med en blank kopparledare som skyddsjord.
 
electrocuted skrev:
jag tycker det skulle vara tillåtet att använda biledare som jord åtminstone i EKRK, det skulle göra att kablarna fick en ledare mindre och blev tunnare. norge och USA har kabel med en blank kopparledare som skyddsjord.
Men den blanka kopparledaren i norge har samma area som övriga ledare, det har inte biledaren.
 
Akzid skrev:
Men den blanka kopparledaren i norge har samma area som övriga ledare, det har inte biledaren.
nej men det är väl inte så svårt för kabeltillverkarna att öka den arean om man samtidigt tar bort den gröngula
 
electrocuted skrev:
nej men det är väl inte så svårt för kabeltillverkarna att öka den arean om man samtidigt tar bort den gröngula
I så fall kan du väl lika gärna försöka få den norska kabeln godkänd i den svenska kabelstandarden... Så behöver man inte uppfinna någon ny kabel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Två "fina" installationer jag stött på
 
  • IMAGE_044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här tråden handlar ju mest om installation. Men jag har ett annat skrämmande exempel på CE-märkt produkt som såldes i en stor butik.
Det är en plasmalampa som jag köpte en var till mina söner. Den yngsta (då 10 år) kom efter en stund och sa att det var obehagligt att ta i den. Visst tänkte jag, det är ju en del urladdningar så den blir väl lite statisk. Men när jag vände upp och ner på den så såg det ut som på bilden.


Observera att dom två svarta sladdarna som är lödda på kortet bär 230v! Ingen trafo mellan alltså.
Jag tänkte att det var en miss i tillverkningen men när jag tittade på den andra så satt det bara en dåligt limmad gummiduk över kretskortet.
Det kunde ha hänt vad som helst...
 
  • DSC_2199.JPG
Redigerat:
Vad jag kan förstå så är det en fast montering av en grenuttagsdosa för 230 V...för det verkar inte vara en kabel av typ ekkj eller liknande...

MathiasS skrev:
Jamen det får nog bli en mikrostor projekttråd av detta. Det vore ju synd om vi hade en nätverksskola men ingen mångfald av installationsexempel.

Detta blir en enkel installation, bara datanät, telefoni får komma senare vid behov.

Komponenter i detta nät är:

8 uttag i huset (inget är monterat ännu men rör ligger i väggarna)
ADSL-modem
FW
Trådlös AP#1 (trådlöst i och kring huset)
Trådlös AP#2+3 (bildar brygga till angränsande fastighet)
10/100 Switch

Rör för nätkabel är draget till alla sovrum (bredvid koaxnät för TV), till vardagsrummet, kontoret, blivande SPA-rum, verkstad.

Elektroniken placeras högst upp i en garderob i hallen. Nu är prylarna panikflyttade pga andra pågående projekt:

[bild]


Antagligen så försvinner hyllan när resten är monterat, den blir nog överflödig när allt monteras i racket. Ett täcklock finns också för VP-rören. På bild syns också första jacket. Den svarta kablen ur röret längst till höger är 240V till en lång fördelare som förhoppningsvis räcker till alla prylar.

En första inköpsrunda har gjorts, jag håller mig denna gång till ClaesO och Kjell. Allt detta utom brytskydden är inhandlat på Kjell. CO får leverera rackskenorna.

[bild]

Har även beställt ett par hyllor på Kjell, tänkte använda den understa hyllan för att fixera rackskenorna i väggen, bakåt.



Färgkodningen på patchkablaget blir: Rött innan FW, Gult till trådlösa enheter, grönt till fastnäts patchning. Ev telefoni får bli blå. Hemmasnickrade patchkablar blir gråa med brytskydd i rätt färg.

Så snart jag får tag på rackskenorna och tid över några sena kvällar får jag återkomma med en fortsättning.....
 
Toppy skrev:
Den här tråden handlar ju mest om installation. Men jag har ett annat skrämmande exempel på CE-märkt produkt som såldes i en stor butik.
Det är en plasmalampa som jag köpte en var till mina söner. Den yngsta (då 10 år) kom efter en stund och sa att det var obehagligt att ta i den. Visst tänkte jag, det är ju en del urladdningar så den blir väl lite statisk. Men när jag vände upp och ner på den så såg det ut som på bilden.


Observera att dom två svarta sladdarna som är lödda på kortet bär 230v! Ingen trafo mellan alltså.
Jag tänkte att det var en miss i tillverkningen men när jag tittade på den andra så satt det bara en dåligt limmad gummiduk över kretskortet.
Det kunde ha hänt vad som helst...
usch! säkert made in china..
varför kan inte alla bara sluta köpa chinagrejer så får vi ett lite bättre samhälle här i sverige, och våra soptippar slipper bli överfulla med bromerande flamskyddsmedel och skit från china!
 
pellefant skrev:
Vad jag kan förstå så är det en fast montering av en grenuttagsdosa för 230 V...för det verkar inte vara en kabel av typ ekkj eller liknande...
Råkade du citera "nätverkskola-praktik"-inlägget av misstag, eller är det det du avser?

Om inte, vilket inlägg avser du då?
 
Det som åsyftas är nog detta

"Den svarta kablen ur röret längst till höger är 240V till en lång fördelare som förhoppningsvis räcker till alla prylar."
Det är inte OK att förlägga en apparatkabel från ett grenuttag via ett VP rör.
 
Man skulle nog satt ett vägguttag vid rörmynningen istället, som grendosan anslöts till.
 
Hejsan

Har varit ute och campat lite.

På en camping i Dalarna såg jag direkt vid ingången till diskrummet detta
251324-element1.jpg

en lätt murken gummikabel, så jag påtalade detta och tycke att de skulle genast ta bort kabeln så nästa dag såg det ut på detta viset
251325-element2.jpg
snabbt fixat med lite eltejp, om de då hade försökt att få änden på tejpen att sitta.

Den stuga vi bodde i hade liiiiite annorlunda eldragning, trodde att stickproppen var för kylskåpet.
251326-Stromute.jpg
den grå kabeln är "klammrad/dragavlastad med en stängselkrampa
men på insidan såg det ut på dette vise
251328-strominne.jpg

Ja man säger då det.

Lite annat och det visste personalen om
251329-elbakpa.jpg
Kabeln som är lösryckt gick ner i marken och är troligen matning till den stugan.

Trevlig liten hatt, men är nog inte helt fel iaf
251331-Stromhatt.jpg

Där bor jag aldrig mer.

Protte
 
Och mitt lilla helgfynd var en inomhusskarvsladd som hängde ut genom ett fönster ut till balkongen. Den vara ganska rejält klämd. Fast det fanns JFB i alla fall. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Och mitt lilla helgfynd var en inomhusskarvsladd som hängde ut genom ett fönster ut till balkongen. Den vara ganska rejält klämd. Fast det fanns JFB i alla fall. :)
Synd att det inte finns sånahär för starkström:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152361811
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.