Macke202 skrev:
Det hade inte börjat mögla men man kände en "unken" doft. Påmminer om lukten på de där första uniformerna man fick ut i lumpen.
Ungefär så luktar det om man kör ner näsan under golvskivan (har ett hål i diskbänksskåpet). Klossarna säger du? Jag som gissade på isoleringen. Måste man ha fläkt? Räcker det inte med att isolera trä från betong och hänga upp isoleringen på reglarna?
 
Hej Fredrik (i Trollhättan)
vårt hus har en liknande konstruktion som ert med reglar ovanpå betong. Dock ligger det byggplast ovanpå all betong så inget trä är i direktkontakt med betongen. Huset är 37 år och trät är som nytt på de ställen jag har kunnat se (man bryter inte upp golvet överallt..) Har även sett grannhus som är ok.
Kanske inte så man ska bygga men det tycks fungera!

//Jens
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Ungefär så luktar det om man kör ner näsan under golvskivan (har ett hål i diskbänksskåpet). Klossarna säger du? Jag som gissade på isoleringen. Måste man ha fläkt? Räcker det inte med att isolera trä från betong och hänga upp isoleringen på reglarna?

Jag läste mitt inlägg och jag hade tänkt längre än jag skrivit, klossarna hade en högre fuktighet än gränsvärdet men under isoleringen direkt på plattan låg det även en hel del sågspån och annat skräp som man lämnat och tryckt ner isoleringen på. Vi dammsög hela plattan för att få bort allt organsikt material och detta var nog den största boven när det gällde lukten.

Här är en bild på hur det såg ut, dels ciggpaketet o sedan ser man det lite mörkare spånet nere i alla ojämnheter i plattan, det låg kvar sedan det byggdes. Hittade även en räkkaviar tub från 1973. :p  (man kan skratta åt det nu)

http://jits.se/smecken/hus/bilder/golv/8.jpg

När det gäller vad man måste ha för lösning så är det nog väldigt individuellt från fall till fall så det bästa är nog att ta dit en besiktningsgubbe/gumma.
 
Man får räkna med ca 1000kr/m2 för ett komplett ventilerat Nivell golv inklusive arbete.
Är det rätt uppfattat?
 
svensson skrev:
Man får räkna med ca 1000kr/m2 för ett komplett ventilerat Nivell golv inklusive arbete.
Är det rätt uppfattat?
Komplett och komplett - det beror väl lite på vad det innebär.
Ingår borttagande av gammal golvkonstruktion?
Ingår ytskikt (För oss gick bara det på 550 kr/m2)?
Ingår moms?

Får du allt det för 1000 kr/m2 så är det billigt!!!
 
Anticimex gav ett ca pris på 1500/kvm som vi kunde förvänta oss men det landade på ca 1000/kvm när vi gjorde utrivningen av det gamla och städning av plattan.
 
Macke202, ingick ytskikt i ditt pris?

 
Nej det gjorde det inte... upp tillochmed spånplatta ingick.
 
Hej på Er!!

Har i dagarna rivit ut hela golvkonstruktionen, är precis slut..........
Ska rengöra plattan nu i helgen :-/
Sedan ska nivell installeras.

Mvh//Liiiisa
 
hej liiisa,
hade du ett uppreglat golv med tryckimpregnerade ingjutna spikreglar?

Hur såg syllarna ut på ditt hus? tryckimpregnerade? sylltätning mot fukt fanns det?
 
Liiiisa,

Det värsta är utrivningen, nu går det bara framåt. När man river ut så ser det bara värre ut för varje dag som går. Men nu blir det bara finare och finare :)

Tänk positivt!!
 
Hej Svensson!

Vi hade flytande golv, i badrum och tvättstuga var det reglar ( ej ingjutna).

Yttersyllen är impregnerad, mellanväggarna är uppställda på klossar som är "tryckta" som står direkt mot plattan.

Liiisa
 
Hej Macke 202!!

TACK, TACK ;D ;D

Att riva ut 80 kvm nästan nytt golv var inte roligt, men nu dammsugar vi så svetten lackar.
Kryper på alla fyra och borstar med diskborste samtidigt. :) ( Ni känner igen det)
Ska bli skönt när vi kan bo här igen ;D

"Vi hade i alla fall tur med vädret" ;D ;D

Mvh//Liiisa
 
Liiisa,
tack för ditt svar. några mer frågor
Har ni bytt ytterväggsyllen nu? om ni har det var det krångligt?
Hade ni byggskräp under det flytande golvet efter som ni byter det mot ett nivellgolv.
 
Vi har inte bytt yttersyllarna.

Ja, vi hade "byggskräp" på plattan.

Liiisa ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.