Möjligen om ett dagcenter har gjort det skulle jag säga att det var duktigt (för att vara snäll).

Ja det ska vara väggbrickor, manchetter och rören skall vara fixerade.

Det gäller samma med avloppsrör fast då behöver man ingen väggbricka.

Väggbrickan är mest kosmetika men även en funktion såklart.
 
Ja...
Jag ber om ursäkt alla Gör Det Självare.

TS. Jag är inte proffs. Bara en glad amatör. Kosmetika kan man diskutera. Men rekommendationer / Bygg Keramik Rådet måste följas om du vill försäkringen ska gälla!
1. är golvvärmen installerat av en elektriker? Jordat? JFB?
2. är företaget certifierat?
3. Har du fått ett protokoll / intyg på utförd arbete?
4. Godgänner ditt FB det utförande utan genomföringar.....
5. Du kan maila ditt FB och fråga innan du betalar slutfakturan! Maila dina bilder och fråga vad dom tycker.

Lycka till.
 
Våra elementrör pluggas eller kopplas vidare i golvet när vi lägger golvvärme, så har båda rörmokarna gjort så det borde ju funka, finns ingen anledning att bygga den där lådan alls.
I vårt badrum gick det inte att gå upp med avloppet i väggen men vi gjuter en liten klack runt rören så att man kan tätskikta utan att få en genomföring i golvet så hade man kunnat göra hos dej också. Allt hade ju varit bättre än kaklingen under skåpet, bland det sämre jag sett på länge.
 
Ad acta
RobZombie skrev:
Vad menar du med att det ser fel ut (bortsett från det estetiska)?

  • Syns ganska tydligt att det saknas rörmanschetter och ska tydligen ersättas med "täckbricka".
  • Rören kommer snett ut ifrån vägg.
  • Golvavlopp för lågt( borde även ha dragits om och i vägg vid det priset).
Bedömningen är att det inte är fackmannamässigt utfört, har dom behörighet?

Ser det ut så här kan man ju börja fantisera hur det ser ut i övrigt bakom kakel/ klinkers.
Håll inne dom sista pengarna och gör en besiktning.

Till det priset ska det vara hundra procent utfört, även håltagningar i skåp.
 
kamilenski skrev:
Bör man inte ha rörgenomföringar i badrum numera?
Har avlopsmanchetter slopats?
För ett "gör det själv" jobb är det ganska så hyfsat.
Men absolut inte enligt BBV 10:1eller äldre... :S
Avloppsmanschett, är det alltså det som i vanliga fall sticker upp som en "krans" från golvet runt röret och som det brukar var en plastkåpa över?

Jag blev väldigt förvånad när jag såg att röret går rakt ner i golvet - finns det någon ny metod där detta kan vara ok? Röret är ju dessutom vinklat, och känner man med precis vid kanten är det helt mjukt som silikon.

Jag har fått ett kvalitetsintyg (Bilaga A BBV) där de intygar att allt är gjort enligt reglerna. Om det sen skulle visa sig bli problem, är det inte deras problem och går på deras försäkring? De är ett AB
 
Deras försäkring täcker inte om de har utfört ett felaktigt arbete...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Deras försäkring täcker inte om de har utfört ett felaktigt arbete...
Skit. Bra att veta nästa gång vi ska ha hantverkare. Betyder det att man måste stå bakom ryggen på dom och se till att det blir rätt gjort?
Eller anlita bara proffs med referenser?
Hur göra?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Deras försäkring täcker inte om de har utfört ett felaktigt arbete...
Men...? Hur räknas det då? Så om jag har hit en hantverkare som gör ett felaktigt arbete och det blir diverse följdproblem så får jag likväl stå för problemen själv?
 
Jodå har vi tecknat en ansvarsförsäkring och de utför ett arbete som ingår i själva försäkringen (alltså är inom deras företags inriktning) så gäller försäkring även om de gör ett jobb som inte uppfyller kraven.

Däremot är kan vi i sällsynta fall regressa mot hantverkaren på så sätt att vi skadeståndssätter honom för det felaktiga arbetet om det har skett pga hans oaktsamhet eller okunskap. Det vanligare är istället att vi varnar eller beroende på hur grova kostnader han åsamkar försäkringsbolaget tom väljer att säga upp vårat avtal med det företaget.

De fall där försäkring inte gäller är oftast att företaget är registrerad med annan inriktning - t.ex var det inte längesedan jag såg ett skadeståndskrav mot ansvarsförsäkring gällande ett utfört badrum. Problemet var att bolaget är ett företag som har företagsförsäkring för trädgårdsskötsel och allmän service INTE som hantverks eller byggfirma

Har firman f-skattesedel, är behörig enligt den branschorganisation som gäller för det jobb de utför (GVK, MVK, BKR mfl) och har giltig försäkring vilket man bör kolla med deras försäkringsbolag så kommer den ersätta för eventuella skador

MVH Lorant
 
Ad acta
kamilenski skrev:
Skit. Bra att veta nästa gång vi ska ha hantverkare. Betyder det att man måste stå bakom ryggen på dom och se till att det blir rätt gjort?
Eller anlita bara proffs med referenser?
Hur göra?
Anlita bara proffs med referenser!!!
 
Ad acta skrev:
Anlita bara proffs med referenser!!!
Förresten vad jag än skrev att försäkringar gäller så håller jag DEFINITIVT
 
Ad acta skrev:
Anlita bara proffs med referenser!!!
Förresten vad jag än skrev ang att försäkringar gäller så håller jag DEFINITIVT med om detta!

/Lorant
 
Ad acta skrev:
Anlita bara proffs med referenser!!!
Detta är inte heller någon garanti!!
Vi fick fina referenser men vår byggare är ändå en J***a klåpare.
 
Det snyggaste med värmrerören hade ju varit att dra upp dom till en handdukstork. "Gratis" varma handdukar och du hade kunnat gå med kromat rör nästan hela vägen.

Nu ser det ut som att dom tog den enkla vägen genom att inte stänga av stammen utan proppa bort rören på befintliga kopplingar. Skulle man kapat vid golv hade man alltså behövt hitta avstängaren ( troligtvis i källaren).
 
Ad acta
Isabel76 skrev:
Detta är inte heller någon garanti!!
Vi fick fina referenser men vår byggare är ändå en J***a klåpare.
Men då var det inte proffs ni anlitade.

Av vilka fick ni referenserna?
Var det samma typ av arbete dom utförde hos er som hos referenserna?

Att det inte är en garanti vet jag, men chansen att man blir nöjd blir mycket större om man tar referenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.