Hejsan.
Nu är det så att det är dax att köpa en extra bil.
Det skall bli en Seat Toledo som gått 12000 mil så det är ju inte så dåligt.
JAg frågade självklart om kamremsbytet efter som den precis passerat 12000 och han sa att själva servicen är gjord men
bilmecken hade inte tid att byta själv kamremmen just då. Det var ju ett ypperligt tillfälle att pruta så 8000kr får han om jag gör det själv.
Kamremmen har han liggandes hemma så den får jag med.

Jag tänkte bara höra hur svårt är det att byta själv? OM någon bytt på en toledo själv så skulle jag gärna ta en beskrivning på hur man lättast utför bytet.
Jag är händig och har meckat en del, bland annat byte av AC-kompressor på en V70 av årsmodell 01.

Klarar jag av detta själv?
 
Lite erfarenhet från att medverkat i ett kamremsbyte på en S40. Visst klarar du av det själv, men det är ju en del att kolla alt. byta. Dvs inte bara själva remmen.
Oftast är det mycket bra att byta spännrullar samtidigt samt fundera på att ta vattenpumpen samtidigt. Surt om den går ett par tusen mil till innan den havererar. Då är det samma jobb igen.
Sen vill jag minnas att man måste kunna låsa kammarna också, där är det också surt om de hamnar i fel kuggar.
Trångt? Ja. Trångt som fan? Ja. I vissa fall har jag hört att man får lyfta motorn lite på kamremssidan får att ens komma åt. Dock har jag ingen aning om Seat...

Men kostar det så mycket som 8000 att byta den på verkstad?
 
www.garaget.org.
Där finns kunnigt folk.
Jag kan tyvärr inget om Seat.
 
Om du berättar vad det är för årsmodell och motorstorlek, så kan jag ge dig utförlig instruktion hur du ska gå till väga för att byta kamremmen.
 
Det är väl samma motor som i VW och mig veterligen är det inga större problem med dem iaf.
 
Tackar för alla snabba svar. Detta forum går alltid att lita på. Sjukt vilken kunskap som finns samlat på ett och samma ställe.

Har ingen aning om vad de kostar på verkstad att byta. Med sånt är ju dyrt. Men skulle de vara så billigt som 1000kr så skulle jag byta den själv iaf. Gillar att ha gjort de själv.
Nej hela bilen kostar 8000kr, han ville ha 11000kr men jag sa att de kan han glömma om det var ett kamremsbyte kvar att göra. Tyckte det var ett mycket bra pris för en bil som gått 12000mil. Vad tycker ni?

tompas11: Det är en Seat Toledo 2.0 motor års 96. Gud vad bra om du kommer med utförliga instruktioner.

Tror inte heller det är några större problem. Viktigaste är väl att man ställer motorn i noll så ventilerna inte slår i kolvarna.

Har även tänkt byta spännrullarna och vattenpumpen.

Tack än en gång för alla svar.
 
Svårt är det inte om du har lite erfarenhet och går metodiskt tillväga samt låter det ta den tid det kräver. Bytet kostar på verkstad i runda slängar 6 tkr gissar jag, varav delarna ungefär 2 tkr. Personligen betalar jag hellre 4 tkr med surt förvärvade slantar än att få ett par-tre vansinnesutbrott pga dumma konstruktioner, rostiga skruvar och workarounder som tar ännu mera tid eftersom man inte har riktigt rätt verktyg. På köpter slipper jag få blodiga knogar och andra skråmor.

Men det är jag det.
 
Bytet av AC-kompressorn på V70n gjorde jag i lugn och ro. Det tog ungefär 12 öl och en jävla massa blod. Men det är ok, det är manligt med använda händer. :D

En fråga till bara inför bytet. Någon som vet om de behövs några specialverktyg?
 
Gör tvärtom på seaten då; 12 skråmor och en jävla massa öl :D. Är inte säker på specialverktygen mer än du att mest troligt kommer behöva kraftiga torx. Hade en del såna i min A4 från 97 iaf.
 
Det var en bra idé. :D Tack mexitegel. Då undrar jag vad som räknas som massa öl?
 
När du vaknar på morgonen och inte minns om du bytt kamremmen eller inte? Du kan ju ta en öl för varje skråma, avsaknat specialverktyg och irritationsmoment :p. Visa gärna lite bilder här sen...
 
Hehe. Det var en bra definition på mycket öl. :D
Hur kan trådar spåra ur såhär?? Nu är det tom trådskaparen som spårar. :p

Haha. Bilder skall det bli. Får åka till Tyskland innan och fylla bilen med öl. :D
 
DEMONTERING:
Börja med att lyfta och palla upp bilens framparti.
Lossa även luftintaget för bättre åtkomlighet.
Tag bort följande detaljer:
Övre kamremskåpa.
Extra drivremmar.
Extra drivremmens spännare.
Vevaxelremskivans skruvar.
Vevaxelremskiva.
Vattenpumpens remskiva.
Nedre kamremskåpa.
Montera därefter tillfälligt vevaxelremskivan, sätt fast den
med två skruvar som dras åt lätt.
Vrid vevaxeln medurs tills inställningsmärkena på kamdrevet
respektive vevaxelremskivan stämmer överrens.
Lossa spännarens mutter.
Vrid så spännaren moturs bort från kamremmen. Man kan använda en låsringstång som passar i spännhjulets två hål för detta moment.
Drag åt spännarens mutter lätt.
Tag därefter bort vevaxelremskivan och kamremmen.
Lämpligt är att byta spännaren i samband med kamremsbytet.

MONTERING:
Kolla så att inställningsmärkena stämmer överrens.
Placera därefter kamremmen över vevaxeldrevet och mellanaxelns drev.
Sätt tillfälligt tillbaka vevaxelremskivan med två skruvar lätt åtdragna.
Kolla att inställningsmärket på vevaxelremskivan stämmer överrens med märket på mellanaxelns drev.
Placera därefter kamremmen över kamaxelhjulet och spännrullen.
Kolla att samtliga inställningsmärkena på kamdrevet och vevaxelremskivan stämmer överrens.
Vrid därfeter spännaren medurs tills kamremmen kan vridas 90 grader med tummen och pekfingret mitt på den den högra raka delen av kamremmen.
Om det är ok så drag åt spännarens mutter med 45Nm.
Vrid därefter vevaxeln två hela varv medurs och kolla därefter att inställningsmärkena stämmer överrens.
Bra är även att kolla remspänningen ytterligare en gång och justera om nödvändigt.
Ja, sedan är det bara att återmontera delarna i omvänd ordningsföljd.
Dra slutligen åt vevaxelremskivans skruvar med 20 Nm.
Starta motorn och kör en sväng och gläds över ditt väl utförda arbete.:)
 
Redigerat:
En bild är ju alltid bra att ha till hands.
 
  • toledo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompas11. Du är bara för bra.
Du är bilarnas "imported byggaren".( om du känner till honom)
Otroligt bra och utförlig instruktion.

Du underlättade väldigt mycket för mig nu. Ännu tacksammare kommer jag nog bli när jag öppnar huven och skall börja.
Skall jag kunna läsa under tiden och provköra efter så får jag nog hoppa över delar av mexitegels förslag.
Vad jag kunde förstå så var det inga specialverktyg och det var ju väldigt bra. Annat är ju med nya bilar.
Har en V70 09 oxå som knappt går att göra något själv på.
Då är ändå volvo väldigt bra på att "underlätta" för hemmamekare till skillnad från andra märken.
Men grejen är väl den att det vill väl inget hellre än att försvåra för hemmamekare.


Jag återkommer med bilder på bytet för de som vill se.

Skall försöka ta mig tid till det inom kort.

Ha det så bra alla och tack för all hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.