Hejsan,

Håller på att renovera fasaden på vår 20-tals kåk och skall nu byta ut merparten av våra fula och felmonterade 2-lufts fönster utan spröjs till gamla (renoverade) med vädringsfönster mm.

Men har stött på patrull,, i och med att vi har 4st små fönster (enbart ytterbåge) i våra "kattvindar" som inte haft riktiga karmar, utan vars gångjärn mer ell mindre varit skruvade direkt i fasaden.

Nu hade min lokala fönstersnickare dessvärre inte tid med mer än att renovera ett fönster åt mig under sommaren, så jag lär försöka bygga karmarna (och eventuellt en innerbåge) själv.

Har försökt hitta ritningar ell instruktioner men inte hittat någonting, mer än några korta trådar som avhandlat snarlika ämnen här på byggahus.

Dessvärre ingenting som gjort mig klokare om detaljerna kring vad som krävs, t.ex om om det verkligen behöver limmas två bitar där årsringarna motarbetar varandra, för att karmen skall hålla.

Eller om det funkar ändå om man får tag på kärnvirke av furu..

Alla bidrag som kan vara av hjälp mottages.
 
Du skall använda två eller tre bitar som du limmar ihop till ett stycke.
Ett karmstycke som är från en hel furubit slår sig och blir skevt.
Limträ görs ju av flera ihoplimmade delar för att få de starkare och rakare.
LImmar man ihop delar så kan man göra en karm utan fräs.
En bred del och en smalare del som du limmar ihop så har du automatiskt en fals för bågen.
 
Du behöver (skall) inte limma karmstycken. Jag har aldrig sett en limmad karm under min yrkesverksamma tid som snickare, och ytterst få skeva karmar. Dessutom så finns det så många vackra gamla fönster som aldrig har haft limmade karmar.
Du skall se till att virket är torrt före fräsning så går det bra. Du behöver inte ens kärnvirke. Någorlunda rakvuxet är däremot att föredra.
 
Alla moderna fönster är limmade.
 
verktygsgurun skrev:
Du skall använda två eller tre bitar som du limmar ihop till ett stycke.
Ett karmstycke som är från en hel furubit slår sig och blir skevt.
Limträ görs ju av flera ihoplimmade delar för att få de starkare och rakare.
LImmar man ihop delar så kan man göra en karm utan fräs.
En bred del och en smalare del som du limmar ihop så har du automatiskt en fals för bågen.
Förstår principen, och att det blir relativt enkelt då det bara behövs att limma ihop två eller tre bitar efter måttagning och tillsågning.

Men i sådana fall ett par frågor:

1. Vad för trä är att rekommendera? Skulle helst behöva införskaffa virke redan imorgon (fredag) för att tillverka karmen snarast möjligast..

2. Hur skall styckena limmas, har det någon betydelse och hur beter man sig om 3 stycken limmas ihop, dvs vilka sidor skall jag då välja att "para" med varandra?


Snickar-Urban skrev:
Du behöver (skall) inte limma karmstycken. Jag har aldrig sett en limmad karm under min yrkesverksamma tid som snickare, och ytterst få skeva karmar. Dessutom så finns det så många vackra gamla fönster som aldrig har haft limmade karmar.
Du skall se till att virket är torrt före fräsning så går det bra. Du behöver inte ens kärnvirke. Någorlunda rakvuxet är däremot att föredra.
Precis så tänkte jag faktiskt också när jag först läste om limmade stycken för en rejäl karm. Gissar att det är olika skolor det där helt enkelt.
Mina restaurerade fönster som nu skall monteras in har f.ö, vad jag kan se, karm av endast ett stycke trä så det måste ju som sagt funnits någon teknik sedan långt tillbaks för att lösa det.

Nu ska väl nämnas att fönsterbågarna jag behöver karm till är av måtten 1000x500mm och ca: 40mm tjocka, så det blir inte några jättekarmar, men vill ändå ha en pålitlig konstruktion som jag inte behöver skämmas för.

Fråga till Snickar-Urban:

Vilket slags virke bör väljas för ditt förslag?
Har inte riktigt möjligheterna att vänta på att virket skall torka så det är ju en fördel om det är någonting som lokala byggmarknaden har hemma. Gissar på att K-rauta, Beijer & Karl Hedin sällan har "sådant" virke hemma, men att någon av de mindre privata handlarna har mer specialutbud om det behövs.

Bara jag vet vad jag behöver.
;)
 
Studsade till på limmade ämnen för fönsterkarm, Bölefönster som gjorde fönster fram till mitten på 90-talet använde bara helvirke, har även sett någon rapport från någon forskningsinstitution där det sas att virket särar på sig om limfogen ligger mot yttervärlden.

Du ska ha relativt torrt virke och det har inte bygghandeln. Leta efter en trähandlare som har torkat virket lite torrare eller till ett snickeri.

Protte
 
Men vad för slags virke bör användas då, furu ell gran?
 
Traryd fönster anser jag vara ett fönster av god kvalitet. de har limmade karmar...se länk
http://www.trarydfonster.se/traryd_optimal_fnster?OpenDocument
Samt i Elitfönsters produktblad står det att karmen är gjord av lamelllimmad och fingerskarvad svensk furu.
Jag vet att gamla fönster är gjorda i hela stycken av kärnfuru och det luktar "riktigt virke" när man sågar bort sådana fönster.
Men nya moderna fönster är konstruerade enligt ovan.
 
prototypen skrev:
Studsade till på limmade ämnen för fönsterkarm, Bölefönster som gjorde fönster fram till mitten på 90-talet använde bara helvirke, har även sett någon rapport från någon forskningsinstitution där det sas att virket särar på sig om limfogen ligger mot yttervärlden.

Du ska ha relativt torrt virke och det har inte bygghandeln. Leta efter en trähandlare som har torkat virket lite torrare eller till ett snickeri.

Protte
Lyckades hitta torkat snickerivirke hos en av våra mer välsorterade bygghandlare här i Gävle, visst kostade det, men så vet man att det bara är att köra igång oxå.

Så nu återstår det att hyvla, måtta och sedan fräsa (alternativt såga) ur för bågarna och dessutom lyckas sammanfoga karmstyckena när jag är klar.

Nån som har bra tips eller saker jag bör tänka på inför snickrandet så är det bara att skrika till...
d^_^b
 
Väcker denna urgamla tråd till liv och försöker lyfta fram grundfrågan. Vet någon vart det finns principritningar för fönsterbågar?

Jag vill bygga egna bågar efter måttbeställda kassetter till vårt uterum..
 
Det finns inga egentliga hemligheter. Enkel fals som är hög nog att gömma smeten och metallisten i glaskassetten. Absoluta minimum 14mm. Troligen ca 17 i karmsidor och karmöverstycke. Tänker du använda aluminiumglaslist i bottenstycket (rekomenderas, tål mer vatten där det behövs som bäst) så är falsdjupet ca 24mm. Klossa upp glaset i botten så att det ser snyggt ut. Aluminiomglaslisten fästs med nylonklotsar och det blir automatiskt en spalt under listen och glaset som är skyddad från regn och insyn. Det ger karmbottenstycket mycket längre liv än med trälist direkt mot.

mvh / Findus
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Det finns standardiserade mått och profiler men ingen snickare har någonsin följt standarden vad jag vet.
Jag brukar snickra så det passar och så vätan hålls ute. Så enkelt är det. Altså i princip det som Findus beskriver.

Här är första delen av en intruktionsfilm om modernt fönstersnickeri:https://www.youtube.com/watch?v=1nFqiqhz834
Resten hittar du på logosols youtubesida om du letar.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Fönstren jag skall bygga är fasta. Vart kan man köpa standard alu profiler? Jag tänkte försöka göra dem så lika våra övriga fasta fönster som möjligt som är "alubeklädda" runt om. Är det samma som glaslisten?

När jag sen klossar upp kasetten så är målet att få kassettens metallist i höjd med överkant fals?

Hur mycket luft behöver jag ha runt glaskassetten i karmen för att få plats med "smet" etc? Eller mäter jag falsens överkant (eg. synlig glasyta) runt om och skickar detta mått till glasmästaren?
 
Ja man brukar försöka få den synliga aluminiumkanten inne i kasetten i plan med öppningen i karmen.

Glaslisten är listen som man spikar i falsen för att hålla kvar glaskasetten.

Falsmåttet (storleken på öppningen mätt mellan falsbottnarna) brukar vara yttermåttet på kasetten plus 8-10mm. Då blir det 4-5mm springa runt glaskasetten. Man ställer glaskasetten på små klossar så springan blir jämn runt hela. Jag tror att 5mm springa är någon sorts standard men jag är dålig på att följa standarder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.