Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!
Jag undrar om det finns några fördelar med att låta min AM köra 10 timmar i sträck kontra 2x5 timmar (typ 5h morgon och 5h kväll)?
Några åsikter i frågan?

En annan fråga...
jag har en nyanlagd (okt förra hösten) gräsmatta. Weibulls extra green. Växer otroligt långsamt. Otålig och vill se min kära AM jobba hårt.
Nu går klipparen ändå för att gräset växer båttre på vissa ställen. Dock tycker jag det är väldigt ojämnt.
Vet inte om gräset växer ojämnt eller om det är min klippare som inte hinner med (=klipper för lite).
Min gräsyta är gissningsvis 700 kvm och min 220 AC klipper 4 dagar/vecka, 2x5 timmar.
Är det för lite?

Tacksam för synpunkter!
 
  • Gilla
Zx81
  • Laddar…
Rent spontant känns det bättre med att maskinen klipper 1x10 tim istället, prova och se hur resultatet blir.
 
Om inte allt hålls klippt klipper den för sällan, eller så har den svårt att hitta till de områdena...
 
Finns det någon funktion så att man kan se den eller dom senaste söktiderna när klipparen ska tillbaka för att ladda. Skulle vilja kolla hur lång tid det tar för den nu när min installation är klar.


/Lejon
 
Redigerat:
Håll "0" intryckt till det piper till, bläddra bland sakerna som visas med "Yes". Har i vart fall för mig att det var där jag såg det. :)
 
Ska testa med 0'an när jag kommer hem.


/Lejon
 
På min 230ACX hittade jag söktider när jag använde funktionen "Kontrollera slinga" (tror jag den heter...) Om jag inte minns fel ligger den under Trädgård/avancerat. Funktionen är inte omnämnd i manualen vilket jag tycker är lite lustigt.
 
Hej!
Om man håller ned "0"an ett tag kommer man ju till en "faktameny" med allt spännande i. Åtminstone för en 220 AC.
Jag såg att "effektivitet" för min AM endast var på 52%. Låter lågt. Men vad menas med effektivitet i detta fall?

Ingenstans i manualen nämns ju denna "0"-meny...
Tacksam för lite assistans!
 
Skulle kunna vara ett mått på hur lång klipptid man har kontra sök- och laddtid? Dvs. hur mycket av klipparens "aktiva" tid som faktiskt är klippning.

Det står ju också söktid under med en annan procentsats.

Ingegräs har effektivitet på 58% och sökning på 12%, om min teori stämmer betyder det att laddning borde vara 30% av tiden. På tio timmar aktiv tid betyder det 5:48 klippning, 1:12 sökning och 3 h laddning. Det verkar rimligt.

Bläddrar man med Yes i 0-menyn får man även fram bland annat söktiderna, som hos Ingegräs ligger runt 20 minuter i snitt och 35 minuter som mest (har inte gett henne någon guideslinga ännu).
 
Effektiviteten är klipptid dividerad med laddningstid + körtid.

"0"-menyn är egentligen mest användbar vid service och felsökning. Att i manualen berätta om alla egenskaper/inställningar som faktiskt finns skulle bara verka avskräckande för de flesta som köpt AM, för maskinen är avancerad rent mjukvarumässigt.

De flesta som köper AM gör det för att de har antingen tidsbrist eller inte gillar att klippa gräs, och på många tomter går faktiskt AM riktigt bra om man lägger kabeln och kör igång. Ska den däremot fungera optimalt behövs lite fix vid installation och det får man antingen genom att vara engagerad eller köpa tjänsten.

De som går in på en sådan här sida får väl räknas som engagerade ägare/potentiella köpare och här är inte heller "0"-menyn någon hemlighet, vilket det inte heller är om man ringer ÅF eller HVA helpdesk.

Ingegräs har effektivitet på 58% och sökning på 12%, om min teori stämmer betyder det att laddning borde vara 30% av tiden.
Bra söktider med tanke på hur komplicerad din tomt är. :)
 
Blev klar med min solar hybrid (Wall-E) förra veckan och vilken underbar maskin det är:) Min tomt är en hemsk sluttningstomt (ca 1500 kvm) med 4 trånga passager, totalt 6 rum och en asfaltsväg som skär av. Med två guidkablar kommer den till alla delar och klipper till och med i de hemskaste av backar. Fick skära upp asfalten för guiden och slingan men det gick lätt med en vinkelkap och sedan på med kallasfalt. Fick gräva ner hela kabeln runt tomten så det tog lite tid, typ 15 timmar men det var det värt. Är kraftigt impad hur bra den funkar trots att denna tomt verkligen inte är gjort för en robot. Perfekt klippresultat och den är helkul att titta på när den klättrar och och ner och klipper. Klipper förvånansvärt länge på en laddning nu när det är så soligt. När det sedan tar slut så hittar den guiden inom 1 minut och knallar direkt hem till laddaren. Kan inte bli bättre. SMS funktionen var väldigt bra i början då jag hade ett par hål under buskarna där maskinen fastande. Lite ny jord där och så var det löst. Nu fixar den hela trädgården. Satte en svensk flagga på den på midsommar när den knallade runt till grannarnas stora fröjd. Fick sätta procenttal på hur ofta den skulle gå till varje rum men när jag fått den rätt så funkar det underbart och det blir 100% välklippt i alla rummen. Det roligaste var nog annars att köra tidigt på morgonen och se alla mördarsniglar den tar livet av, yack Det går så snabt att det inte ens blir något kladd på maskinen. De 35% lutning den skall klara är inget problem och är det en kortare backe så kan det gå med upp emot 42% med. Testade 45 men då stegrade den baklänges och larmade om att den var lyft. Köpte genom gplshop.se, kan varmt rekomenderas, billigare än andra och snabb leverans samt har alla tillbehör man behöver.
 
Grattis till installationen!

Jag har också överskridit lutningen på några ställen, det ledde till att ena klipparen la sig på rygg igår. :) På sikt ska jag jämna till sluttningarna så de blir mindre branta.
 
Finns tyngre framhjul att köpa till som skall förhindra att den välter.
 
Jo jag vet, men jag behöver iaf fixa till mattan där problemet är.

Asimow har f.ö. effektivitet på 55%, 12% sökning och max 11 minuter sök.

Idag kom mer kabel så snart ska Ingegräs få en guideslinga.
 
Hur fungerar det med att mata in koden med visst interfvall, nollställs intevalllet varje gång man matar in koden för något annat? Bra att veta om man ska bort på semester :)

Förtydligande: Pratar om att man kan ställa in att man måste mata in koden efter säg var 30;e dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.