Hehe..

Kanske skall bekänna att jag just putsat in 2 st 5G2.5 EKLK i en hörna i badrummet..

Vad är de värsta som kan hända?

1. I framtiden kommer TM och TT att kräva 20A sjufasig likström?
2. Någon idiot (jag) bränner i en spik i endera kablen och får dra två meter utanpåliggande som ersättning?

Jag tror jag leva med dom riskerna.

Man får en liten känsla av att svenska elektriker lägger lite väl stor vikt vid möjligheten att ändra och komplettera installationer. Det är helt klart utmärkt i många fall, men när det gäller ett vägguttag (som i TS fall) kan man nog chansa på en kabel efter att ha tänkt igenom saken noga. ;)
 
Jag tror sannolikheten för alternativ 2 är högre än 1 :cool:
 
clain skrev:
När vi nu även byter fönster vid tilläggsisoleringen så kommer jag bli tvungen att flytta de utanpåliggande eluttagen (draget med kulo).
Då var nu funderingen om vi kan få infällda uttag genom att nyttja samma princip med VP-rör.

Dvs, utgå från den kulodosa vi har placerad vid taklisten, som kulokabeln idag går ifrån, och dra ut VP-rör från denna mellan plankstommen och den nya isoleringen och sedan gå in igen där vi vill ha uttaget.
Det går troligen alldeles utmärkt. Kan vara lite jobb att få in dosorna i väggarna bara.
 
Redigerat:
mycke_nuVar försiktig när du första gången använde handdukshängaren den kan vara spänningssatt, inget personligt men folk är rädda för att spika i relativt lösa rör med lös tråd, där är risken rätt liten, men att spika/skruva i en inputsad kabel utan att man märker det förrän man blir strömförande är betydligt lättare. Men man slapp ju bila.
 
Rikard Ågren skrev:
Det går troligen alldeles utmärkt. Kan vara lite jobb att få in dosorna i väggarna bara.
Jo det är väl det som blir jobbigt, men finns det inte speciella dosor för sådant?
 
Innebär det att VP-röret kommer att ligga inbäddat i isoleringen, mellan den befintliga och den nya på utsidan? Det är inte helt reservationslöst, men i praktiken ingen fara på taket så länge du inte tänker köra ett elelement på 3349W kontinuerligt...
 
Så kallade ROT-dosor ja. Hur lätt det går beror ju på hur väggen är uppbyggd, isolering, om du träffar på en regel etc.
 
Bo.Siltberg skrev:
Innebär det att VP-röret kommer att ligga inbäddat i isoleringen, mellan den befintliga och den nya på utsidan? Det är inte helt reservationslöst, men i praktiken ingen fara på taket så länge du inte tänker köra ett elelement på 3349W kontinuerligt...
Mja, inte direkt mellan den befintliga och den nya, eftersom det inte finns någon befintlig isolering kommer den i så fall hamna mellan plankstommen och nya isoleringen.

(Troligtvis fräser jag även ut spår för 3st 16mm kabelrör i plankstommen)



Rikard Ågren skrev:
Så kallade ROT-dosor ja. Hur lätt det går beror ju på hur väggen är uppbyggd, isolering, om du träffar på en regel etc.
Uppbyggnaden inifrån sett:

1. Original bröstpanel.
2. Gips ovanför panel.
3. Möjligtvis nån slags skiva bakom panel & gips.
4. Plankstomme (ca: 150-200mm stående, byggt år 1923)
5. vindpapp (om det finns)
6. ytterpanel.

Så det är ju inte helt omöjligt, har dos borrar till förbannelse så nån storlek lär ju passa, men blir nog en del hackande med stämjärn också.
 
För vanliga rotdosor ska fräsen ha en diameter på 74 mm.
 
Vad tror ni om urfräsningen i fasaden då, skall jag göra ett spår på ca: 16x48mm och förlägga alla rör bredvid varandra, eller göra 3st separata urfräsningar med litet mellanrum, har det någon betydelse?
 
clain>Om du inte räknar med större belastningar så kan du nog köra dem bredvid varandra, det hade jag gjort eftersom det är dumt att fräsa för mycket i en fasad.
Har du nån matning till ett garage med en del maskiner etc så bör du kanske dra den separat med tanke på samförläggningsvillkoren, dvs hur varma trådarna kan bli. det där går ju att räkna på och lätt gjort om du berättar lite.

/Kent
 
snickarboden skrev:
clain>Om du inte räknar med större belastningar så kan du nog köra dem bredvid varandra, det hade jag gjort eftersom det är dumt att fräsa för mycket i en fasad.
Har du nån matning till ett garage med en del maskiner etc så bör du kanske dra den separat med tanke på samförläggningsvillkoren, dvs hur varma trådarna kan bli. det där går ju att räkna på och lätt gjort om du berättar lite.

/Kent
I två av rören kommer det att gå antennkabel respektive nätverkskabel.

Det tredje blir ett extrarör (kommer från början vara oanvänt) för eventuell framtida anslutning av extra nätverks- eller el-uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.