Troberg skrev:
När vi ändå är inne på åkgräsklippare, någon som vet var man kan hitta billiga begagnade "parkgräsklippare" (Vad heter den klassen av klippare egentligen, så att man kan googla dem?), det vill säga såna där med utriggare så att man får kanske 3-4 m klippbredd?
kolla här
 
Rider 111B är ganska vek i chassit om man jämför med Rider 11 och 13. Den sviktar faktiskt lite i midjan när man sitter på den t.ex.

En lite halvofficiell rekommendation från HVA är max 1500 kvm.

Åk in till en handlare och kolla närmare på 111 och 11/13 så kommer du se varför de senare kostar såpass mycket mer.
 
Jonsereds och Husqvarna är i stort sett samma maskin, det som kan skilja är att nyheterna brukar komma ett år tidigare på Husqvarna och kanske nån mer liten detalj. Min upptattning är att Husqvarna/Jonsereds är lite mer gedigen än Stigas maskiner, själv har jag en Jonsereds FR 2213 Hydrostatmaskin som jag är helnöjd med.
 
Jonas-F skrev:
Jonsereds och Husqvarna är i stort sett samma maskin, det som kan skilja är att nyheterna brukar komma ett år tidigare på Husqvarna och kanske nån mer liten detalj. Min upptattning är att Husqvarna/Jonsereds är lite mer gedigen än Stigas maskiner, själv har jag en Jonsereds FR 2213 Hydrostatmaskin som jag är helnöjd med.
Ja, jag har väl också uppfattat det som om Husqvarna/Jonsered är i princip samma maskin. Intressant att höra att du har en Jonsered FR2213, det var ju en av mina ursprungliga kandidater. Har du upptäckt några nackdelar eller problem med den? Eller är det den, enligt dig, som jag ska satsa på? Är den värd sina pengar?
 
Har inte upptäckt några fel på min än, var nåt litet oljesull under den i början men det verkar ha lagat sig självt så jag brydde mig aldrig om att lämna in den på garantilagning för det. Hydrostatdriften är guldvärd tycker jag, väldigt smidigt o köra runt buskar o träd på gården utan att behöva stanna o växla ner som det är på den billigare modellen med vanlig växellåda.

Min var en fjolårsmaskin som var kvar i affären så jag fick den ca 10.000:- billigare än förra årets modell och det priset tycker jag alla gånger att den är värd :)
 
Kan slå ett slag för Stiga Park Comfort, finns tydligen bara hos högt rankade Stiga återförsäljare, 34900:- 15hk Briggs motor och deras sk. mekaniska servo, ingen wire utan bara kedjor till styrningen, fick hem min igår och känns fantastiskt bra. Dessutom vill jag nog påstå att Husqvarna får megapisk av Stiga när det gäller klippresultat...
 
Hobber skrev:
[...]Dessutom vill jag nog påstå att Husqvarna får megapisk av Stiga när det gäller klippresultat...
I mina ögon får Stiga 'megapisk' när det gäller kvalité. Har en äldre HQ (modell 1200, 14hp) som även fungerar ok under vintern att ploga snö med (gårdsplan), vilket ingen Stiga jag har sett skulle klara av med ok resultat - för små och smäckra.
 
Stiga verkar ha ganska mycket kvalitétsproblem.
Husqvarna och Jonsered är, som sagt, nästan samma maskin.
Jonsered har väl plåtkåpor medan Husqvarna har plast.

Den lilla Husqvarnan verkar mer vara ett substitut för en handjagare.
Dessutom tror jag den är helt slutsåld.

Har själv en Husqvarna Rider 13 som jag är nöjd med.
 
Milkshaken
Köper man dom billigare Stiga typ Primo. så är det en del kvalitetsproblem ja, men i den prisklassen som är aktuell så är kvaliteten hög. jag var själv intresserad av Ridern/Jonsered. men köpte en beg, Villa president 12,5hk med HST. hade en vanlig Villa utan HST, och det var ingen rolig historia. med HST har dom även gjort övriga delar i bättre kvalitet.

Denne klippare jag har är för mig helt otrolig, jag har haft den till allt möjlig utom att röja snö...
 
Rider 111 från Husqvarna är bra för lite mindre gräsmattor. Den har dock lång leveranstid just nu, så en större Rider kan du nog få på en gång och dessutom passar den bättre till din storlek av gräsmatta. Jag har en Rider 15 på landet - perfekt för mina 3.000 kvadrat - den tar ävgen högt gräs.

Stiga har inte lika vassa tekniska lösningar och det verkar mera strul med dem - se forumet. Dessutom lär Stigas italienska moderbolag vara i konkurs - hur länge håller det?
 
Jag köpte en Husqvarna Rider 13 RS den 18/8 2005. Hann väl klippa 3-4 gånger den säsongen. När jag på hösten gjorde rent klippbordet var det fullt med gravrost. Det verkade saknas grundfärg o täckfärgen lossnade i stora sjok. Efter mycket tjat fick jag ett nytt klippbord året därpå. Tyvärr är rostskyddet/lackeringen lika totalt undermålig på det nya. Ny reklamation till åf o HVA men nu utan resultat. Så om de inte har förbättrat rostskyddet avråder jag å det bestämdaste att skaffa en Husqvarna.
 
Vi hade en gammal Husqvarna åkgräsklippare, och med lite mindre service höll den i de 15-18år som vi hade den, sedan sålde vi av den begagnad. Vet dock inte om kvalitén är densamma nuförtiden.

Nu kanske alla dina alternativ är det, men en midjestyrd är ju så mycket bättre runt träd och rent allmänt.
 
Milkshaken skrev:
Köper man dom billigare Stiga typ Primo. så är det en del kvalitetsproblem ja, men i den prisklassen som är aktuell så är kvaliteten hög. jag var själv intresserad av Ridern/Jonsered. men köpte en beg, Villa president 12,5hk med HST. hade en vanlig Villa utan HST, och det var ingen rolig historia. med HST har dom även gjort övriga delar i bättre kvalitet.

Denne klippare jag har är för mig helt otrolig, jag har haft den till allt möjlig utom att röja snö...
Var inne och tittade på riders för några dagar sedan (inne i annat ärende) och vad jag kunde se är fästpunkterna för alla frontaggregatet på främje hjulaxeln (utanpå framhjulen) för Stiga oavsett prisklass och modell. På HQs modeller sitter fästet i ramen, rakt under föraren, vilket ju givetvis ger ökad stabilitet och hållbarhet när man fäster in något som trycks bakåt vid användning, som t ex en snöplog eller liknande. Spelar givetvis mindre roll for klippaggregatet eftersom det inte genererar samma (eller likriktade) krafter vid användning.
 
Det är alltid intressant vad folk har för åsikter och uppfattningar om olika märken och klippare....men man blir nästan bara mer förvirrad, men det kanske ska vara så. :)

Jag har fortfarande inte lyckats köpa någon ny åkgräsklippare och nu har även förutsättningarna förändrats något... Frun tyckte inte det passade sig att lägga ut över 30 000 på en en gräsklippare...:( Så den nya pengagräsnsen går (enligt henne) vid 20 000 kr. Därmed har fått säga adjö till alla frontklippare och nu istället rikta blicken mot traktorer. Jag har hittat fyra alternativ:

- Husqvarna LTH151
- Stiga Estate Tornado HST 17
- Jonsered LT 2217 A
- Partner P145 107HP

Vilken ska jag välja?
Synpunkter, tips med mera tas gärna emot!
 
Husqvarnan, Jonsereden eller Stigan. Partnern går bort för den har för svag motor till den klippbredden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.