Idag har jag inhandlat 105:an,,, hutlöst mycket dyrare än 65:an, så jag hoppas att den är värd det högre priset. K-Rauta var det enda stället jag hittade den på i min region, så det blev lite färg samtidigt.

Ska testa den imorgon eller på fredag. Pensel-/rollermålning är bland det tråkigaste jag vet,,, så jag hoppas verkligen på denna maskin nu.
 
schenjon skrev:
Idag har jag inhandlat 105:an,,, hutlöst mycket dyrare än 65:an, så jag hoppas att den är värd det högre priset. K-Rauta var det enda stället jag hittade den på i min region, så det blev lite färg samtidigt.

Ska testa den imorgon eller på fredag. Pensel-/rollermålning är bland det tråkigaste jag vet,,, så jag hoppas verkligen på denna maskin nu.
Skoj ! Berätta gärna hur det gick... har själv inte fått tillfälle än att testa min 65á....
 
Jag funderar på att införskaffa en PFS 65 för att måla ett antal hundra meter lister, foder och socklar. Jag är inte jättepigg på att pensla eländet tre-fyra gånger nämligen. Min tanke är att måla listerna ett par gånger innan jag skjuter upp dem och sen färdigstryka en gång med pensel efter att de monterats för att gömma märken efter dykertpickan, tummar, sågning, glipor mm. Är det värt tusenlappen för färgsprutan? Jag är fullt införstådd i att den cleana finishen som sprutan ger försvinner när man penslar ett sista lager men jag gillar den penselstrukna ytan på lister och liknande, det ger liksom ett mer genuint intryck enligt mig.
 
henkepenka skrev:
Hej,

Var på K-Rauta idag för att kika in PFS 65. Anledningen är att vi ska måla taket i vårt nya hus. Men jämte sprutan så stod det en lapp att sprutan inte ska användas till vatten/latext-baserad vägg eller takfärg. Är det så?



//Henrik

Läser man bruksanvisningen så står det vad som är lämpligt att använda mm.

Har själv sprutat mitt paneltak med både häftgrund(vattenbaserad) och innova takfärg dock så får man späda ut mer än vad som anges i anvisningar för att få ett jämt och rent flöde genom munstycket på sprutan.

Kan tänka mig att många som använt sprutan kanske har spätt ut färgen för lite och fått ett dåligt resultat och sedan återvänt till butiken och berättat.

Viktigt att tänka på är ju att inte ställa ifrån sig sprutan mitt i ett jobb då det lätt torkar ihop vid luft/sprutmunstycket.
 
Veritas skrev:
Skoj ! Berätta gärna hur det gick... har själv inte fått tillfälle än att testa min 65á....
Idag har jag kört en tredjedel av taket jag ska måla. Mest för att testa och trimma in sprutan.

Lite kort:
- Jag körde vattenbaserad vit takfärg,,, fick späda ungefär 20%
- Smidig att ställa in lufttrycket,,, fast jag körde mest på full fart
- Jag målade taket och inte en droppe kom ner,,, jag blev inte ens vit i håret
- Hade näst intill ingen maskering,,, inget på golvet,,, inte ett stänk
- Överlag så "dammade" den näst intill ingenting,,, väldigt positivt överraskad
- Mycket lätt och smidig att rengöra

Kontentan av min påbörjade målning blev att jag spacklade väggarna och kommer måla dessa efter taken,,, nu när man ändå håller på.

Det var 105:an iaf,,, vet inte om det är så mycket skillnad mot 65:an. Men för en annan som i vanliga fall verkligen hatar att måla, så var detta ett insteg för att få lite mer målat i huset :)

Mvh / Henrik
 
schenjon skrev:
Idag har jag kört en tredjedel av taket jag ska måla. Mest för att testa och trimma in sprutan.

Lite kort:
- Jag körde vattenbaserad vit takfärg,,, fick späda ungefär 20%
- Smidig att ställa in lufttrycket,,, fast jag körde mest på full fart
- Jag målade taket och inte en droppe kom ner,,, jag blev inte ens vit i håret
- Hade näst intill ingen maskering,,, inget på golvet,,, inte ett stänk
- Överlag så "dammade" den näst intill ingenting,,, väldigt positivt överraskad
- Mycket lätt och smidig att rengöra

Kontentan av min påbörjade målning blev att jag spacklade väggarna och kommer måla dessa efter taken,,, nu när man ändå håller på.

Det var 105:an iaf,,, vet inte om det är så mycket skillnad mot 65:an. Men för en annan som i vanliga fall verkligen hatar att måla, så var detta ett insteg för att få lite mer målat i huset :)

Mvh / Henrik
Coolt, låter ju riktigt bra ju :)... bara att hoppas på att 65án kan leva upp till samma resultat.
 
Conrad säljer 105:an 400:- under vad K-Rauta i Bromma ska ha för sina 105:surprised:r och 100:- lägre än Bauhaus dessutom får jag den fraktfritt dit jag vill ha den så jag chansar och hoppas att Conrads leveranstider är bättre än vad många Pricrunner recensenter säger.
Kan ju vara så att dom som klagar på leveranstiderna vill ha grejorna dagen efter, nu får man vänta 7 - 10 arbetsdagar (enligt Conrads kundtjänst).
Men om Pricerunners köprecensioner har rätt i sin kritik så vet jag en som kommer att bli arg..
Jag lever på hoppet att jag hinner upp till stugan och städa lite och nästa dag ska jag kunna åka till ICA och hämta sprutan.
 
Fuktskadad09 skrev:
Conrad säljer 105:an 400:- under vad K-Rauta i Bromma ska ha för sina 105:surprised:r och 100:- lägre än Bauhaus dessutom får jag den fraktfritt dit jag vill ha den så jag chansar och hoppas att Conrads leveranstider är bättre än vad många Pricrunner recensenter säger.
Kan ju vara så att dom som klagar på leveranstiderna vill ha grejorna dagen efter, nu får man vänta 7 - 10 arbetsdagar (enligt Conrads kundtjänst).
Men om Pricerunners köprecensioner har rätt i sin kritik så vet jag en som kommer att bli arg..
Jag lever på hoppet att jag hinner upp till stugan och städa lite och nästa dag ska jag kunna åka till ICA och hämta sprutan.
Jepp,, jag såg det på deras hemsida,, bra pris,,, men den 21:a när jag kollade så skulle den komma in i lager den 23:e,,, den 23:e så hade de tagit bort den helt. Jag kollade med Bosch och de hade tydligen hyggliga problem att leverera dessa till ÅF just nu. Så hoppas verkligen att du får den i tid.

Lite skumt, för vissa ÅF har inte sålt nåt utav dessa sprutor så tom de gick tillbaka till Bosch. Nu tycker jag att det verkar uppsving för dessa,,,, och nu förstår jag varför. Det är ju riktigt roligt att måla :)
 
Veritas skrev:
Coolt, låter ju riktigt bra ju :)... bara att hoppas på att 65án kan leva upp till samma resultat.
Jepp,,, har målat nästan hela taket nu och är fortfarande mycket nöjd. Det enda jobbiga är att jag står raklång med armen rakt uppsträckt,,, ergonomiskt?! nä :)

Skriv en rad när du testat så jag vet hur du tyckte.

Mvh / Målarkungen :)
 
schenjon skrev:
Jepp,, jag såg det på deras hemsida,, bra pris,,, men den 21:a när jag kollade så skulle den komma in i lager den 23:e,,, den 23:e så hade de tagit bort den helt. Jag kollade med Bosch och de hade tydligen hyggliga problem att leverera dessa till ÅF just nu. Så hoppas verkligen att du får den i tid.

Lite skumt, för vissa ÅF har inte sålt nåt utav dessa sprutor så tom de gick tillbaka till Bosch. Nu tycker jag att det verkar uppsving för dessa,,,, och nu förstår jag varför. Det är ju riktigt roligt att måla :)
När jag började knappa in min beställning den 21:a så stannade jag upp en stund med tanke på leveransbesvikelserna på Pricerunner och tog och ringde Conrads kundtjänst.
För att försäkra mig så gott det nu går om att Conrad inte lever upp till sitt dåliga Pricerunner rykte och att dom verkligen hade sprutan i lager.
Nu kanske tjejen i kundtjänst vet vem som betalar hennes lön och serverade mig en friserad sanning för att jag inte skulle knata in på Bauhaus.
Fast å andra sidan är det ju slutkunderna som betalar lönen syvende och sist så om jag blir ordentligt blåst på leveranstiden så kommer jag nog att avblåsa köpet och betela någon hundring extra för säkrare besked och säkrare leverans.
Men än så länge lever jag på hoppet....
 
Fuktskadad09 skrev:
När jag började knappa in min beställning den 21:a så stannade jag upp en stund med tanke på leveransbesvikelserna på Pricerunner och tog och ringde Conrads kundtjänst.
För att försäkra mig så gott det nu går om att Conrad inte lever upp till sitt dåliga Pricerunner rykte och att dom verkligen hade sprutan i lager.
Nu kanske tjejen i kundtjänst vet vem som betalar hennes lön och serverade mig en friserad sanning för att jag inte skulle knata in på Bauhaus.
Fast å andra sidan är det ju slutkunderna som betalar lönen syvende och sist så om jag blir ordentligt blåst på leveranstiden så kommer jag nog att avblåsa köpet och betela någon hundring extra för säkrare besked och säkrare leverans.
Men än så länge lever jag på hoppet....
Ringde kundtjänsten idag och paketet är på väg.
Jag kommer att skriva en bra recension om Conrads kundtjänst.
Tur att jag hann lägga min beställning på 105:an precis innan platsen i lagret blev tomt:D
 
Fuktskadad09 skrev:
Ringde kundtjänsten idag och paketet är på väg.
Jag kommer att skriva en bra recension om Conrads kundtjänst.
Tur att jag hann lägga min beställning på 105:an precis innan platsen i lagret blev tomt:D
Perfekt,,, då blir det till att måla nu :)

Själv är jag lite stel idag efter allt takmålande i helgen,,, men jag såg resultatet idag när det var solljus,,, ser grymt bra ut (för att vara målat av mig).

Happy painting
Henrik
 
henkepenka skrev:
Hej,

Var på K-Rauta idag för att kika in PFS 65. Anledningen är att vi ska måla taket i vårt nya hus. Men jämte sprutan så stod det en lapp att sprutan inte ska användas till vatten/latext-baserad vägg eller takfärg. Är det så?


//Henrik
Ja det är märkligt jag var inne på K-Rauta i Bromma någon gång 19 /6 och frågade om 105:an klarade slamfärg.
Tjejen som jag frågade sa att hon inte visste så hon skulle ta reda på måndan när Bosch hade öppet.
Men det gick bara 15 minuter så ringde hon upp och sa att hon hade pratat med en kollega som sagt att det skulle funka med slamfärg.
Jag ångade iväg till Bauhaus för en extra faktakoll och för att jag har ett minne av att Bauhaus skulle ha gjort reklam för en spruta som skulle vara mångsidig och att dom skulle ha en "roadshow" med leverantören i slutet på maj.
Mitt luddiga minne kom ihåg det som om det var Bosch som var leverantör , tyvärr hade jag inte tid att åka och kolla på visningen i slutet på maj.
Men säljaren på Bauhaus i Bromma stod som ett levande frågetecken när jag refererade till reklamutskicket som kom någon gång i början av maj.
Och slamfärg vågade han sig inte på att säga något om.
Så jag mailade Bosch på måndan, svaret jag fick var en fråga om vem som sagt att det skulle funka med slamfärg.
Så jag blev inte klokare av den diskussionen heller utan köpte en Jula-spruta för det faluröda.
Antar att även om Boschen skulle ta slamfärg så tar det nog tid att spruta en stor ladugård
plus att jag blev lite osäker på om det skulle vara bra att spruta ut falurött med uppvärmd luft inbillar mig att det är bra om den är lite kall o blöt så hinner linoljan dra in lite djupare i träet.
Men då jag har en del inomhus måleri att göra så köpte jag 105:an hos Conrad också.
 
Hoppsan nu var mitt minne selektivt och dåligt så här svarade ju Bosch mannen
"Våra färgsprutor kan användas med slamfärger endast i de fall där färgen kan spädas så pass mycket att färgen blir som kaffegrädde i konsistensen. Den använda färgen skall alltså ha hög viskositet.

Det är också viktigt att använda en färg som är anpassad för att användas för sprutmålning Ofta har färgtillverkarna olika färger för sprutmålning resp. handpåstrykning."
 
Jag håller på och målar innedörrar. Får problem med luftbubblor i ytskiktet. Det blir en alldeles knottrig yta. Har provat med att späda färgen på olika sätt, haft olika flöde samt sprutavstånd. Någon som upplevt samma sak? Jag använder Beckers snickerifärg vattenbaserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.