Hej,

Ska tilläggsisolera fasaden med 45mm Paroc klimatskiva i sommar och tänkte då passa på ordna med VP-rör för att kunna dölja kablar för tv, nätverk & telefoni.

Tanken är då att ordna med VP-rör från hobbyrummet upp till vinden och sedan via vinden ta ner dem längs med fasaden, till de placeringar vi valt.

Det är en 1920-tals villa med tilläggsisolerad vind (ca 500mm tjock) och med oisolerad stomme av stående plank.
Jag kommer först att ta bort all gammal panel ända in till stommen, för att inte bygga på för mycket när det nu även skall till 45mm isolering.

Isoleringen sker enligt Parocs anvisningar och innebär montering av skivor (270x120mm) direkt mot stommen utan reglar, sedan ev. vindpapp, spikläkt & sist den nya panelen.


Frågorna jag kan komma på nu är:

1. Hur jag ska dra alla VP-rör för att det skall bli rätt och riktigt, har b.la. läst om problem med kondens pga felplacering av rören.

2. Får/kan jag även dra några VP-rör för eventuell framtida dragning av extra eluttag och hur ska den dragningen i så fall se ut.


Kan nån komma på mer saker att tänka på så är det bara att kommentera, jag är tacksam för alla svar jag kan få.
Ska börja riva ner panelen på måndag, sent ute som vanligt...
:blushing:
 
Det är riktigt att VP-rören inte bör passera från varm till kallt och tillbaka. Kondensvattnet kan rinna in i ett uttag och orsaka korrosion. Det går dock om man tätar rören i genomföringarna men då kan det bli svårt att dra nya ledare i framtiden. Så försök håll VP-rören på den varma sidan så nära innerväggen som möjligt. Elrör bör inte läggas mitt inne i isoleringen. Praxis är att lägga dem horizonellt nära taket och vertikalt ned till uttag etc.
VP-rör för el får du fock inte installera - det kräver behörighet :( men följer du dessa riktlinjer och planerar rördragningen bra så kommer det att fungera.
 
Vill ju så klart helst undvika kondens och fuktskador ell korrosion mm.
;-)


Om jag exempelvis:

1. Drar nya VP-rör (3m/st) från hobbyrummet på ö.v. och upp till vinden.

2. Drar VP-rör tvärs över vinden ovanpå befintlig isolering och tar upp hål i väggen för genomföring till utsidan.

3. Drar rören vertikalt längs utmed ytterfasaden ned dit uttagen skall sitta
(kan fräsa ur i stommen för rören om det är att rekomendera)


Det uppstår ju ytterligare några frågor på en gång:

Först är ju hur det blir med kondensen som du sa, när det går från uppvärmda hobbyrummet till kalla vinden.

Sen är ju frågan om det blir tillräckligt nära innerväggen och den varma sidan? De hamnar ju innanför isoleringen, men utanför den oisolerade plankstommen på ca 150-200mm.

Och så var det förstås det där med att täta rören i genomföringarna, menar du t.ex att köra lite fogskum i ändarna på rören efter att kabeln är dragen?
Behöver man då även täta skarvmuffar och rörböjar?
 
Redigerat:
Du skall absolut täta rören om de går från varmt till kallt. Börjar det rinna ner kondensvatten i kopplingsdosorna kan det sluta med brand.

Eftersom du vet var elurtagen skall sitta redan nu, kan du lika gärna dra kabel (EKK) löst i väggarna så slipper du kondensproblemet.
 
Bo.Siltberg, jag undrar sedan när och vart det är praxis att lägga vprör som du beskriver. Nu har inte jag jobbat i hela landet men från Tärnaby i norr till Göteborg i söder och på ett otal platser där emellan och inte sett den praxisen någon gång. Däremot brukar div hempulare påstå att det skulle vara det "normala" förläggningssättet.
 
Nu var jag inne å redigerade o kladdade lite i efterhand, så märkte inte att jag fått fler svar så snabbt inpå varandra.. :)

Nu kommer jag så klart dra rören vertikalt direkt från vinden och ned till undervåning, möjligtvis en sväng och en meterkort horisontell dragning till utvald placering i tv-rummet.

Har tidigare läst att det kan vara ok att hugga ut i t.ex timmerväggar för eldosor och rör, därav min fundering om det är något jag skall överväga.

Med tanke på att isoleringen kommer ligga an direkt mot ytterfasaden så kanske det är det bästa??
Vet annars inte hur det bäst ska utföras för att slippa "bågnande" isolering pga underliggande VP-rör


Ny följdfråga:

Får jag alltså dra VP-rör för framtida eldragning (bara själva rören alltså) eller måste detta göras av elektriker?
 
elmont skrev:
Bo.Siltberg, jag undrar sedan när och vart det är praxis att lägga vprör som du beskriver. Nu har inte jag jobbat i hela landet men från Tärnaby i norr till Göteborg i söder och på ett otal platser där emellan och inte sett den praxisen någon gång. Däremot brukar div hempulare påstå att det skulle vara det "normala" förläggningssättet.
Exakt vad vänder du dig emot, och hur ser din praxis ut?
Du kanske menar att man lägger ett stjärnnät utifrån en takdosa - det är ju vanligt.
 
clain skrev:
Nu var jag inne å redigerade o kladdade lite i efterhand, så märkte inte att jag fått fler svar så snabbt inpå varandra.. :)

Nu kommer jag så klart dra rören vertikalt direkt från vinden och ned till undervåning, möjligtvis en sväng och en meterkort horisontell dragning till utvald placering i tv-rummet.

Har tidigare läst att det kan vara ok att hugga ut i t.ex timmerväggar för eldosor och rör, därav min fundering om det är något jag skall överväga.

Med tanke på att isoleringen kommer ligga an direkt mot ytterfasaden så kanske det är det bästa??
Vet annars inte hur det bäst ska utföras för att slippa "bågnande" isolering pga underliggande VP-rör


Ny följdfråga:

Får jag alltså dra VP-rör för framtida eldragning (bara själva rören alltså) eller måste detta göras av elektriker?
'

Det går bra att spåra in rören i plank-väggen innan du monterar isoleringen.

Och om du pratar med elektrikern som ska koppla anläggningen kan du säkert komma överens med honnom hur och var du ska dra rör.
 
Man lägger rören den kortaste vägen mellan dosorna utan att ta någon hänsyn till takets och väggarnas begränsningslinjer.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Mikael_L
clain skrev:
Ny följdfråga:

Får jag alltså dra VP-rör för framtida eldragning (bara själva rören alltså) eller måste detta göras av elektriker?
Egentligen inte. Men den fåniga bestämmelsen tycker jag du skiter i, i ditt fall.
 
clain, för din egen skull tycker jag du ska ( om du inte tänker göra allt själv) rådfrågar en elektriker innan du börjar dra rör. Det är mycket lätt att göra små misstag som i slutändan kostar både tid och pengar, det är inte alltid så lätt som det ser ut att få allt på rätt sätt och ställe.
 
Mikael_L
Det är antagligen svar som clain söker här, antar jag ... ;)

Jag kan förstå TS lilla klämma här, om det vore VP-rörs-dragning som direkt efter utförandet är tänkt att en elektriker ska ta vid och slutföra installationen så är ju rådet att kontakta denne elektriker redan nu och reda ut vad och hur man ska göra ett gott råd.
Men om jag förstod TS rätt så gäller detta rör för mer framtida dragningar, och då blir det antagligen mycket mer knepigt att erhålla någon hjälp med detta från någon lokal elektriker.
 
Mikael_L skrev:
Det är antagligen svar som clain söker här, antar jag ... ;)

Jag kan förstå TS lilla klämma här, om det vore VP-rörs-dragning som direkt efter utförandet är tänkt att en elektriker ska ta vid och slutföra installationen så är ju rådet att kontakta denne elektriker redan nu och reda ut vad och hur man ska göra ett gott råd.
Men om jag förstod TS rätt så gäller detta rör för mer framtida dragningar, och då blir det antagligen mycket mer knepigt att erhålla någon hjälp med detta från någon lokal elektriker.
Huvudet på spiken!
Har inte ett överhängande behov av uttag just nu, men tänkte att det kunde vara smart att passa på att ta med det nu när jag ändå skall riva ner all gammal panel och dra VP-rör för det övriga.

Kommer ju knappast vilja göra om panelbytet under min livstid, om ingenting förödande händer förstås.

Förstår Elmont's förslag och visst låter det vettigt under andra omständigheter, men jag kommer sannolikt få mycket stora svårigheter att övertyga frugan att vi helt plötsligt måste anlita en elektriker till fasadbytet.

Hon ser inte den självklara fördelen av framtida extra uttag för nätverk & el mm. som jag gör.
;)



Var det förresten någon som hade något förslag på hur man löser problemet med att dra VP-rören tvärsöver vinden ovanpå befintlig isolering.

Samt hur man rent praktiskt tätar rören?!
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Mikael_L
Personligen skulle jag inte alls känna mig förtjust i att dra rör ut i kalla sidan närmast fasaden och sen in igen...

Täta så att luft inte kan strömma i rören. Det kan räcka med en relativt hårt ihoppressad tuss med mineralull. Fogskum, latexfog osv skulle givetvis bli en utmärkt plugg, men det innebär å andra sidan rejäla problem om man vill förändra någon ledningsdragning senare.
 
Mikael_L skrev:
Personligen skulle jag inte alls känna mig förtjust i att dra rör ut i kalla sidan närmast fasaden och sen in igen...

Täta så att luft inte kan strömma i rören. Det kan räcka med en relativt hårt ihoppressad tuss med mineralull. Fogskum, latexfog osv skulle givetvis bli en utmärkt plugg, men det innebär å andra sidan rejäla problem om man vill förändra någon ledningsdragning senare.
Det blir ju förvisso ut på "kalla" sidan, fast innanför den nya isoleringen..

Men jag har väl eg. inte så mycket att välja på om jag inte vill börja slita ner gamla innerväggar och panel och regla upp nytt invändigt.
(vilket jag inte vill)

Det skulle ju vara att skippa rören helt och skjuta fast all kabel (ej el isåf) direkt mot fasaden, men det känns ju inte speciellt vettigt inför framtida kabelbyten pga kabelbrott ell dylikt.

Idén med latexfog kändes ju å andra sidan ganska smart, det är ju relativt lätt att pilla bort med skruvmejsel om det behövs i framtiden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.