enligt det jag kan se på din takbild så ser det likadant ut i min timmerkåk. jag håller på att riva ut allt på övervåningen för att regla upp golvet så det inte sviktar, sala på takstolarna för att isolera med cellulosa och bygga och isolera stödbensväggar. vi ska ha öppet upp i nock för att försöka vinna lite höjd. vi har oxå ca 190 upp till hanbjälkarna. men då den längsta av oss bara är ca 175cm över havet så funkar det:)isolera med cellulosa och ha öppet i nock är mitt förslag. ca 80kvm tak med 250mm isolering kostar 12110:- efter rotavdrag. inte mycket tycker jag :)
 
Eventuellt kan du sätta nya hanbjälkar ovanför de gamla och slå bort de gamla. Detta kommer troligen att kräva förstärkningar av de andra bjälkarna eller flytt av "sidobjälkarna" allstå flytta in de lodräta bjälkarna. Så gjorde jag och höjde takhöjden ca 20 cm. Det var inget jätterarbete eller så dyrt. Totalt ca 70 meter K24 145/45 virke för under 2000 kr. Krävs diskussion med byggnadsingenjör om man inte själv har full koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.