CarMan skrev:
det är helt fel.

Frikyla har inget med husets värmesystema att göra alls. Det är ett helt separat system.
Du andvändir dig av bergvärmens borrade brun & den kolektorslang som ligger i brunnen & går till värmepumpen.
man kopplar insig på denna kolektorslang med en T-koppling & rdar rör via en cirkulationspump till en fläcktkonvektor, som alltså bara är ansluten till dett system.
sen tillbaka till kolektorslangen via ett nytt T-kost (på kolektorslangen mellan dessa T-kost monteras en backventil, gör men inte detta så kommer inte attnet att rotera ner i borrhålet)

så det kvittar alltså helt om huset har golv värme eller radiatorer. du kan lika gärna sakna uppvärmning eller elda med ved, allt du behöver är ju ett borrhål o en fläckt konvertor.
Om jag har ett system med jordvärmepump och golvvärme skulle jag kunna ha frikyla då?
Jag vill ju ha mitt system glykolfyllt ifall det skulle bli strömavbrott någon gång. Jag kan ju inte pumpa ur detta för att sedan använda kallt vatten ifrån jordslingan när jag vill kyla huset sommartid.
 
Suhagg skrev:
Om jag har ett system med jordvärmepump och golvvärme skulle jag kunna ha frikyla då?
Jag vill ju ha mitt system glykolfyllt ifall det skulle bli strömavbrott någon gång. Jag kan ju inte pumpa ur detta för att sedan använda kallt vatten ifrån jordslingan när jag vill kyla huset sommartid.
Med en fläktkonvektor bör det väl funka?
Kanske inte kyler lika bra som med bergvärmen:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25977.0;all
 
FredrikR skrev:
Med en fläktkonvektor bör det väl funka?
Kanske inte kyler lika bra som med bergvärmen:
[länk]
Detta lät inte så bra.
När jag tänker efter har upptäckte detta själv i ett garage med kallt betonggolv.
Det var varmt i luften men mattan på golvet var fuktig och möglig.

Kyla i golv är ingen höjdare, golven blir kalla och över knähöjd blir det varmt. Kall luft är mycket tyngre än varm luft och den varma och kalla blandar sig inte utan ordentlig "omrörning". Det kan även bli kondensutfällning under tex. mattor. Kyla från ett konvektorelement som med hjälp av en fläkt blandar luften fungerar bra, eller kyl element som "hängs" i tak så att kylan får falla ned och på vägen blandas med den varma rumslufen
 
Sätt dit en fläktkonvektor då?
 
Suhagg skrev:
Detta lät inte så bra.
När jag tänker efter har upptäckte detta själv i ett garage med kallt betonggolv.
Det var varmt i luften men mattan på golvet var fuktig och möglig.
Vad menar du egentligen?
Självklar kör man inte kyla i golv utan bara i fläktkonvektorer.
 
Fick nästa offert, den va på 189000.- dock ink. grävning in, men inte grävning av kulvert, samt räknat på 4pipig kulvert istället för den 2pipiga som ingick i 179000:- ex grävning.
Men, rotavdraget på den sista var beräknat till nånstans runt 17000:- ...?
Medans avdraget på den första var 27000:- ?
Räknas inte ROT på bergvärmeinst. på schablon om jag minns rätt?

Hur som, det känns mest dumt att inte slå till, för på en 10års period och förmodligen kortare tid så är det en besparing.
 
Suhagg skrev:
Om jag har ett system med jordvärmepump och golvvärme skulle jag kunna ha frikyla då?
Jag vill ju ha mitt system glykolfyllt ifall det skulle bli strömavbrott någon gång. Jag kan ju inte pumpa ur detta för att sedan använda kallt vatten ifrån jordslingan när jag vill kyla huset sommartid.
Jordvärmen är för varm för att kyla bra.

man har normalt sprit i kolektorslangen oavsett om det är jordvärme, sjöveärme eller bergvärme. spriten har amn för att det inte ska frysa, då delar av systemet garanterat har minusgrader på vintern.

frikyla ska köras mot en fläcktkonvektor, som bara är ansluten kot kolektorslangen. Så det spelar ingen roll om du har golvvärme eller radiatorer för att värma huset med, då detta sker i radiatorkretsen som är helt frånskild från kolektorkretsen (inte samma "vatten" i dessa system)
 
Ville_Vessla skrev:
Vad menar du egentligen?
Självklar kör man inte kyla i golv utan bara i fläktkonvektorer.
Inte självklart för någon som inte kan dvs mig :x Men nu har jag lärt mig.

CarMan skrev:
Jordvärmen är för varm för att kyla bra.

man har normalt sprit i kolektorslangen oavsett om det är jordvärme, sjöveärme eller bergvärme. spriten har amn för att det inte ska frysa, då delar av systemet garanterat har minusgrader på vintern.

frikyla ska köras mot en fläcktkonvektor, som bara är ansluten kot kolektorslangen. Så det spelar ingen roll om du har golvvärme eller radiatorer för att värma huset med, då detta sker i radiatorkretsen som är helt frånskild från kolektorkretsen (inte samma "vatten" i dessa system)
Att man bara kör kylan i fläktkonvektorn vad innebär det för min innetemperatur? Hur får jag sedan ut kylan i mitt hus med FTX samt golvvärme?
 
Fläktkonvektorn funkar typ som en AC-innedel, den blåser ut kalluft.
 
i de rum du vill ha kalt monterar du in en fläcktkonvektor (finsa såna man fäller in i taket & sånna man hänger på väggen.)

den komer sedan att blåsa kal luft i det rum den sitter i.

du ska nog inte bygga in det ihop med ventilations systemet, då kan man få problem med kondens i systemet (systemet måste byggas för att klara av at haera kodens som bildas i rörena) Sen blir nog effekten dålig om inte et monster agrigat monteras o kanske en jätte djup borra (det blir ju en del värmeförluser i dit ventilations system som är draget på vinden)
 
FredrikR skrev:
179000:- (-27000:- i ROT) för:
IVT Greenline HT Plus C9
180m hål
20m kulvert
fördelare för 2 slingor övervåning
cirkpump för övervåning
inkoppling av garage
cirkpump till ovan
inkoppling av slinga i kök
inkoppling av slinga i källare

Ingen grävning ingår.
Rimligt pris?
Jag fick betala liknande siffror för vårt hus, tror det var 168k. Men då var det
Bosch EHP LW 11kw pump
Frånluftsmodul
200m hål (~180 aktivt).
<allt> som behövdes för att ansluta.

Tycker priset verkar vara i paritet? Inte billigt men...

edit: Eftersom det var nybygge passade jag också på att montera frikyla. Låt en duktig kylkille dimensionera fläktkonvektorerna, nu på sommaren har jag typ 9 gradigt brine i framledningen till mina. Tror vi dimensionerade för 5-6... Det tappar man effekt på => behövs större coils.
 
Redigerat:
Trillade in en till offert, eller ja 2 till, men den ena var nästan 40000:- högre än den första.
Nu ligger vi på 162000:- efter ROT
Samma som ovan fast 190m hål, IVT HE E9 (300/160l) samt grävning på kallsidan.

Funderar på att ligga lågt me4d frikyla, men ändå förbereda med t-kopplingar på brinen.
 
Frikyla är det bästa jag någonsin köpt. Nu när det är tokvarmt ute så sitter vi med stängda fönster och har det hur bra som helst. Övervåningen är riktigt svalt. Grannarna börjar se riktigt svettiga ut :p.Jag skulle absolut ta med det vid bergvärme. Min installation kostade 12000 med en kraftfull fläktkonvektor.
 
Jag betvivlar inte dess suveränitet :)
Dock är jag inte helt 100 på hur det skulle monteras för bästa resultat på övervåningen.
En öppen hall/mindre rum när man kommer upp för trappen, stora sovrummet på ena sidan huset och 2 små sovrum på andra sidan.
Det är som sagt småljummet på övervåningen. :)
 
Jag har et frikyleagrigat i vårt stora sovrum, det går för fult. Vi har dörren öppen till halen, där uten i hallen är det också svalt. hallen angränsar sen till 2 små sovrum, till desa står dörrarna öpna o dem får lite kallare, men inte som i det stora sovrumet. dock så är det markant skilnad när man går ner till undervåningen, där är det flera grader varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.