Har ett hus med daterat byggår 1938, förmodligen är det bara påbyggt det året, men det är bara en gisning. Nedre plan har timmerstomme och utanpå det vindpapp och stående ytterpanel med lockläkt, på övre plan går timmerstommen upp till undre kant av fönstren och ovanför sitter det enbart en plankvägg med vindpapp och ytterpanel utanpå, tredje vind består enbart av ett enkelt plankgolv, taket är brutet och helt oisolerat. Så nu är det dags för några energibesparande åtgärder, men vilka? Och hur skall dom göras? Fönster och dörrar är beställda, men i övrigt, hur gör vi med isolering?
 
Det är en stor fråga du ställer. Försök att bena ner den i några mindre och konkreta frågor så kan du få bättre svar. Man ska ha mkt tid och ork om man ska börja svara på en så generell fråga som din.
 
cederbusch skrev:
Det är en stor fråga du ställer. Försök att bena ner den i några mindre och konkreta frågor så kan du få bättre svar. Man ska ha mkt tid och ork om man ska börja svara på en så generell fråga som din.
Det var meningen att hålla frågan så öppen som möjligt, då jag ville ha olika svar. Vi hade nämligen bestämt oss för att tillägsisolera väggen på ett modernt sätt med mineralull och difusionsspärr, men nu när vi skulle sätta i gång så fick vi höra (från bygnadsvårdshåll) att en isolering av timmerväggen kan vara helt onödig och att man inte har så mycket att tjäna på det, någon som är insatt i det ämnet? Gärna någon utbildad, tex byggingenjör?
 
U-värdet för timmer ligger väl på ca. 1/5 av ull-isoleringarnas värden...
-Så visst tjänar du på att tilläggsisolera. Om du tex. skall byta fasad
eller göra andra renoveringar, ska du inte det så kan istället det vara
mer lönsamt att se över uppvärmningssystemet och huset ventilation...
(Täta huset, undertryckventilation, FTX kanske?)

Jag bygger med 265mm isolering i mina väggar, motsvarande isolervärde
hos en timmervägg skulle innebära ~1meter tjockt timmer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.