Vi har köpt en tomt genom Villgruppen och ska nu bygga ett LB-hus. Bygglovet har gått igenom och allt känns bra så långt. Nu blir man ju jätteorolig när man läser det här. Kan jag få mer information?
 
Hej ! vi bygger oxå med lb hus, och startade alltihopa juni 2005. Allt har gått bra hittils med en bra säljare som tog reda på saker som han inte kunde svara på för tillfället. Nu börjar proplemen uppstå, och dessa började på avrops mötet med byggledaren. Vi fick då veta att dom måste ha en grusplan klar inom en snar framtid innan grunden skulle påbörjas. Vi hade självklart tänkt bygga en senare, och att dom var tvungen att ha den så fort, det borde dom ha vetat om i x-antal månader, han gav oss ett pris på nästan 60,000kr för grusplanen, jag och min sambo fick en chock, men som tur var så känner vi en kille med gräv firma, så han fick släppa allt han hade och i panik göra våran grusplan.Om vi inte hade haft honom vad skulle vi ha gjort då? varför inte informera om sådana saker tidigt så man har en chans att ta ställning till hur man vill göra? Sen dök det upp andra kostnader som vi inte blivit informerade om eller som finns med i kalkylen.
Vi anlitade lb-hus på grund av deras Total entrepenad, eftersom varken jag eller min sambo är några byggare, vi ville ha någon som sköter den biten.Men så fel det kunde bli.Vi har fått engagera oss i allt! Vi har fått ta på oss rollen som byggledare.
 
Håller med dej, i vårt område är det egna byggledare, egna snickare m.m
Ta först reda på hur LB hus i ditt område gör innan du dömer ut ( till alla framtida LB hus byggare )

paso skrev:
Kan bara säga att jag känner inte igen igen mig i beskrivningen.
Här har LB egen byggledare och egna snickare, som verkar bry sig.
Det innebär tex att de talar om ifall mitt förslag inte är lämpligt och att de faktisk gör det som de lovat och på rätt tid.

En bland fler orsaker till att vi valde LB var att säljaren inte var av hästhandlartypen samt vilket är viktigast referenserna i närområdet som gav ett bra intryck.
 
Tyvärr måste jag ha avvikande uppfattning. Vi har också LB-Hus själva som bygger huset. (XXXX som arbetsledare och KA). Har varit problem från dag 1 och huset är nu 1½ år försenat. Vi har fått riva all gips och plast på alla ytterväggar i hela huset. Alla innerväggar har fått bytas reglar i p.g.a. av mögel !?!. Det är hål rätt genom ytterväggen som vi kan sticka en tumstock genom. Bakfall i badrummen. All (och då menar jag verkligen alltihopa) plasten i ytterväggarna är sönderskuren av elektrikern och har fått bytas. Vid en inspektion av elsäkerhetsverket så fick elinstallationen allvarliga anmärkningar, t.ex. felaktig installation av el vid häll/ugn och vatten i elrören vid yttervägg (!!!!!). Isoleringen blåser bort på vinden p.g.a. felaktig/otillräcklig vindavvisare, felaktiga och otäta plåtarbeten, bakfall plåttakt på balkong m.m., m.m. Så här kan jag hålla på ett tag. ca 100 punkter idag och huset är inte slutbesiktigat ännu. Vad värre är är att LBHus skiter fullständigt i oss och vi måste nu betala en annan byggfirma för att iordningställa enligt förbesiktningarna för att sedan driva fallet i domstol mot LB. Så ett STORT varningens finger för LB och XXXX.

 
Jag undrar om det var därför jag inte valde LB-hus :-/ Jag tycker att man läser mer negativt än possitivt om LB-Hus. Nu vet jag att det skiljer på olika län och kontor. Men jag tycker att i det stora hela så är det ändå själva LB-Hus som har huvudansvaret.Eller?? :-? Dom måste kunna ta ansvar och rätta till sina fel och brister. Kan inte vara så kul för dom heller att få ett dåligt rykte. Och framförallt inte kul får dom som blir drabbade. Det handlar trots allt om mycket pengar när man bygger ett nytt hus.
 
BillyBob skrev:
Tyvärr måste jag ha avvikande uppfattning. Vi har också LB-Hus själva som bygger huset. (xxx som arbetsledare och KA). Har varit problem från dag 1 och huset är nu 1½ år försenat. Vi har fått riva all gips och plast på alla ytterväggar i hela huset. Alla innerväggar har fått bytas reglar i p.g.a. av mögel !?!. Det är hål rätt genom ytterväggen som vi kan sticka en tumstock genom. Bakfall i badrummen. All (och då menar jag verkligen alltihopa) plasten i ytterväggarna är sönderskuren av elektrikern och har fått bytas. Vid en inspektion av elsäkerhetsverket så fick elinstallationen allvarliga anmärkningar, t.ex. felaktig installation av el vid häll/ugn och vatten i elrören vid yttervägg (!!!!!). Isoleringen blåser bort på vinden p.g.a. felaktig/otillräcklig vindavvisare, felaktiga och otäta plåtarbeten, bakfall plåttakt på balkong m.m., m.m. Så här kan jag hålla på ett tag. ca 100 punkter idag och huset är inte slutbesiktigat ännu. Vad värre är är att LBHus skiter fullständigt i oss och vi måste nu betala en annan byggfirma för att iordningställa enligt förbesiktningarna för att sedan driva fallet i domstol mot LB. Så ett STORT varningens finger för LB och xxx.
Varför ha arbetsledaren som KA??? Det ska vara en utomstående!!

 
lier skrev:
Jag undrar om det var därför jag inte valde LB-hus :-/ Jag tycker att man läser mer negativt än possitivt om LB-Hus. Nu vet jag att det skiljer på olika län och kontor. Men jag tycker att i det stora hela så är det ändå själva LB-Hus som har huvudansvaret.Eller?? :-? Dom måste kunna ta ansvar och rätta till sina fel och brister. Kan inte vara så kul för dom heller att få ett dåligt rykte. Och framförallt inte kul får dom som blir drabbade. Det handlar trots allt om mycket pengar när man bygger ett nytt hus.
Anledingen tror jag att du hittar mer negativt än postivit är de personer med positiva upplevelser sitter hemma i sitt hus o är helnöjda och har inget behov av att logga in här o gnälla över allt! Ska du ha ärliga råd får du kanske söka upp LB hus ägare i ditt område, med färdiga hus o kolla vad dom tycker!
 
Jag har hört lite negativt även här i trakterna om LB-Hus. Men inget byggföretag e felfritt. Till saken hör det hur man tar hand om felet, och att det blir åtgärdat inom en rimlig tid.

Och det gäller nog inte bara LB-hus.

Nu valde inte jag nått stort företag överhuvudtaget för att bygga vårat hus. Men jag tror att mindre företag är mer rädda om sitt rykte än stora företag. Och förhoppningsvis mer villiga på att rätta till om det nu skulle bli problem.

Men som sagt det återstår juh att se om jag har fel. Kan jag inte svara på förrän vårat hus är klart.
 
@Pritt

Jo jag håller med om att KA ska vara utomstående, men av olika skäl ville LBHus ha det så här och vi var dumma nog att gå med på det. Icke desto mindre har det fuskats kopiöst i vårt hus.

Som en kommentar till ditt försvar av LBHus kan jag bara säga att min erfarenhet är att det finns fyra typer av LBHuskunder:

1. De (som du) som är nöjda för att de bor i ett riktigt byggt hus.
2. De som är nöjda för att de TROR att de bor i ett riktigt hus.
3. De som inte är nöjda men som inte orkar engagera sig.
4. De (som jag) som inte är nöjda och som vill tala om det för att varna andra.

Kategori 2 och 3 är mycket större än du tror. Vi har efter hand pratat med ganska många och kan nog säga att de absolut flesta (om inte alla) hamnar där.

Som exempel kan jag ju nämna att när vi hade elinspektion fick elektirkern bakläxa på att vissa av installationerna var direkt livsfarliga. Hans kommentar var "Men så gör jag på ALLA hus". Han gör alla installationer på alla LBHus här omkring och av det kan man ju enkelt dra slutsatsen att ALLA LBHus som byggts här har samma farliga elinstallationer.

Har också "förmånen" att bo granne med en av snickarna som byggt vårt hus. Han gjorde samma fel där som han gjorde med vårt och lät bl.a virket ligga otäckt i regn och rusk i en lervälling på tomten. Därifrån rätt in i huset för att spikas upp. Vi har bytt ut massvis med virke som varit mögelangripet p.g.a. otillräcklig och felaktig lagring. Han hade helt enkelt inte kunskap om hur fel han gjorde. Därtill hör att hans far OCKSÅ jobbar som "snickare" på LBHus och han gjorde samma misstag (när han hjälpte sonen) och om man inte gör sitt EGET hus rätt, hur ska man då göra med hus man bryr sig mindre om?

Jag håller också med andra här på forumet om att alla nog gör fel i större eller mindre omfattning och att det viktigaste är hur man hanterar felen. Det är dock just DÄR som LBHus måste vara sämst i klassen.

Törs man fråga dig (pritt) om ditt hus fick någon anmärkning på att gipsen på ytterväggarna i badrummen inte var dubblad (monterad i två lager)? Det ska de vara enligt LBHus egna instruktioner men det görs aldrig. (orsaken är att det är längre mellan reglarna i ytterväggarna och det behövs en stum vägg att montera kakel på) Där är alltså fel i ALLA LB-Hus. Även ditt. Det får inte vara genomgående gipsskarvar i innerväggarna. Har detta kontrollerats i ditt hus? Över dörrar och fönster ska gipsen skarvas mitt över dörren och fönstret och absolut inte i karmens förlängning (enligt LBHus instruktioner). Trots detta monteras gipsen felaktigt PÅ FABRIKEN. Så även i ditt hus. Följden av detta blir en för svag och rörlig skarv som gör att tapeterna småningom spricker.

Missförstå mig inte. Har du ett hus som är riktigt byggt så är jag jätteglad för din skull, absolut, men du har inte riktigt övertygat mig  ;)

PM:a mig gärna så ska du få lite fler idéer om vad du kan kolla i ditt hus, om du vill.

 
  • Gilla
Tim123
  • Laddar…
BillyBob skrev:
@Pritt

Jo jag håller med om att KA ska vara utomstående, men av olika skäl ville LBHus ha det så här och vi var dumma nog att gå med på det. Icke desto mindre har det fuskats kopiöst i vårt hus.

Som en kommentar till ditt försvar av LBHus kan jag bara säga att min erfarenhet är att det finns fyra typer av LBHuskunder:

1. De (som du) som är nöjda för att de bor i ett riktigt byggt hus.
2. De som är nöjda för att de TROR att de bor i ett riktigt hus.
3. De som inte är nöjda men som inte orkar engagera sig.
4. De (som jag) som inte är nöjda och som vill tala om det för att varna andra.

Kategori 2 och 3 är mycket större än du tror. Vi har efter hand pratat med ganska många och kan nog säga att de absolut flesta (om inte alla) hamnar där.

Som exempel kan jag ju nämna att när vi hade elinspektion fick elektirkern bakläxa på att vissa av installationerna var direkt livsfarliga. Hans kommentar var "Men så gör jag på ALLA hus". Han gör alla installationer på alla LBHus här omkring och av det kan man ju enkelt dra slutsatsen att ALLA LBHus som byggts här har samma farliga elinstallationer.

Har också "förmånen" att bo granne med en av snickarna som byggt vårt hus. Han gjorde samma fel där som han gjorde med vårt och lät bl.a virket ligga otäckt i regn och rusk i en lervälling på tomten. Därifrån rätt in i huset för att spikas upp. Vi har bytt ut massvis med virke som varit mögelangripet p.g.a. otillräcklig och felaktig lagring. Han hade helt enkelt inte kunskap om hur fel han gjorde. Därtill hör att hans far OCKSÅ jobbar som "snickare" på LBHus och han gjorde samma misstag (när han hjälpte sonen) och om man inte gör sitt EGET hus rätt, hur ska man då göra med hus man bryr sig mindre om?

Jag håller också med andra här på forumet om att alla nog gör fel i större eller mindre omfattning och att det viktigaste är hur man hanterar felen. Det är dock just DÄR som LBHus måste vara sämst i klassen.

Törs man fråga dig (pritt) om ditt hus fick någon anmärkning på att gipsen på ytterväggarna i badrummen inte var dubblad (monterad i två lager)? Det ska de vara enligt LBHus egna instruktioner men det görs aldrig. (orsaken är att det är längre mellan reglarna i ytterväggarna och det behövs en stum vägg att montera kakel på) Där är alltså fel i ALLA LB-Hus. Även ditt. Det får inte vara genomgående gipsskarvar i innerväggarna. Har detta kontrollerats i ditt hus? Över dörrar och fönster ska gipsen skarvas mitt över dörren och fönstret och absolut inte i karmens förlängning (enligt LBHus instruktioner). Trots detta monteras gipsen felaktigt PÅ FABRIKEN. Så även i ditt hus. Följden av detta blir en för svag och rörlig skarv som gör att tapeterna småningom spricker.

Missförstå mig inte. Har du ett hus som är riktigt byggt så är jag jätteglad för din skull, absolut, men du har inte riktigt övertygat mig  ;)

PM:a mig gärna så ska du få lite fler idéer om vad du kan kolla i ditt hus, om du vill.
Fråga på .... det törs du
Vi håller faktiskt på att bygga och vi har haft problem, fast det är med vår säljare, hon var ingen ärlig sak det!
Vårt ska stå klart till sommaren! Läser ofta de negativa inläggen och känner inte igen det än ...! ;)
Saken är den, jag tror alla fabrikanter tyvärr bygger hus som ditt, bara en massa fel, men sen bygger de oxå bra hus på rätt sätt, och dom kunderna är nog få här på forumet!
 
pritt

Visst är det så att de missnöjda syns mest - och om man tänker efter är det inte så konstigt. Vi har ju hamnat i ett sånt elände så att vi inte vill ens att vår värsta "fiende" inte ska behöva hamna där! Följdaktligen så vill vi tala om för alla - som vill och orkar lyssna - på vad som är fel så att inte ytterligare en person råkar ut för samma sak (om möjligt). :-/

Själva har vi inte byggt med LB-hus och till dig BillyBob kan jag säga - nja, jag vet inte om LB-hus är värst eller som vi upplever det - att Trivselhus med rekomenderade "snickare" är värst. Din story BillyBob liknar vår så att det är rent ruggigt. Fick tips idag om att kolla dräneringen under huset - det har tydligen blivit fel på ett av grannhusen (också ett TH) och vi har något hitills oklart problem med vatten på tomten. Förutom allt annat...

När jag har berättat om vårt case för vänner och bekanta så har de ibland bara skrattat och sagt - det verkar som en fars! Kan de verkligen vara så djäkla klantiga? Svaret på det är - ja, tyvärr kan de det.
 
Gips vid dörrar och fönster får skaras som lbhus gör det är bara att läsa Hus AMA. ::)
 
Hejsan
Denna tråden stämmer dåligt med min uppfattning av LB hus. Jag kanske till hör nummer två i BillyBobs lista.

"De som är nöjda för att de TROR att de bor i ett riktigt hus. "

Vi har ännu inte haft mycket att klaga på. Jag är mycket nöjd! Men det skall sägas att jag inte kan kontrollera det byggtekniska. Här behövs det lite tips.

Eftersom det är stora regionala skillnader är det bra om man skriver i vilket område inlägget gäller.

Jag skall försöka samla så många kontrollpunkter som möjligt och presentera dem här.


Linköping
 
@Sune

LBhus hänvisar i sina anvisningar inte till AMA utan till leverantörens anvisningar. D.v.s. Danogips i mitt fall (vet inte om de bytt sedan dess (2004)). Där står uttryckligen att man INTE får skarva i karmens förlängning. Där står också att man inte får ha genomgående skarvar. Det sista har dock LBHus skrivit bort med ett tillägg i sina instruktioner.

I.o.f.s. spelar det mindre roll över fönstren för där blir inte påfrestningarna så stora men i dörröppningar i innerväggar (som bara är 68mm) så är det såklart viktigare.

@Cathy

Tråkigt att höra att även du har problem. Håller annars med dig. Man ska väl också säga att det är OK att göra fel. Det händer alla. Det som inte är OK är när man inte vill göra rätt för sig. Och det vill inte LBhus (och kanske inte Trivselhhus heller enligt dig). :-/

 
BillyBob - kan bara instämma i vad du precis skrev - fel kan man göra! Det som inte är OK är när man inte vill göra rätt för sig. I Trivselhus fall även att de fortsätter att rekommendera en huvudentreprenör som gör bort sig (och Trivselhus) i hus efter hus efter hus!

LB-hus och Trivselhus = lika taskig marknadsförningsfilosofi? Dvs kortsiktig + att husköpare oftast är engångskunder - då kan man tydligen "ta" att en och annan kund inte är nöjd. >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.