H
ranchero skrev:
Standardvarianten när DHL ska leverera e att de ligger en lapp i postlådan att ingen var hemma.Sen får jag välja om jag ska betala frakt ut vid ett annat tillfälle eller hämta på deras terminal.
Tacka vet jag Schenker och Posten.Dom har chafförer som innehar telefon å kan använda dem.
På del orter är DHL bäst och på en del andra orter är Scenker bäst, sedan varierar det från en tid till en annan. Har anlitat de flesta fraktbolagen i 21 år. Scenker i Göteborgs omnejd är bedrövligt, DHL fungerar utmärkt, Schenker sägs det fungera bra i Dalarna.
 
I jobbet har jag med stor framgång lyckats undvika DHL i typ. 10 år. Då senast höll de på att kosta firman jag jobbade på ett 2 siffrigt antal miljarder när ett litet paket försvann. Vi löste det till en extrakostnad på ca 20 miljoner. Använder mest UPS, de lyckas i ca 95% av fallen. När de misslyckas så gör det det å andra sidan alltid med besked.

Om UPS inte har levererat senast 5 minuter efter angiven tid så vet man att den försändelsen är förlorad. I bästa fall kommer den om 3 veckor. Detta händer som sagt ganska sällan.

Jag tror att det handlar om deras garanti, missar de leveranstiden så får de inte betalt, då kan man lika gärna dumpa paketet i närmsta papperskorg.

Är ändå ganska nöjd med UPS.
 
Rinkaby skickade grejer till mig i sommar via DHL, 3 dagar till Luleå, anlände fredag 10-11 tiden, sedan skulle de köras ut fredagen efter(7 dagar senare)
Jag lyckades få dem att lämna en kille på övertid där så jag kunde köra ner 24 mil å hämta rören själv! stämningen hos mig var HATA!
 
hempularen skrev:
I jobbet har jag med stor framgång lyckats undvika DHL i typ. 10 år. Då senast höll de på att kosta firman jag jobbade på ett 2 siffrigt antal miljarder när ett litet paket försvann. Vi löste det till en extrakostnad på ca 20 miljoner. Använder mest UPS, de lyckas i ca 95% av fallen. När de misslyckas så gör det det å andra sidan alltid med besked.

Om UPS inte har levererat senast 5 minuter efter angiven tid så vet man att den försändelsen är förlorad. I bästa fall kommer den om 3 veckor. Detta händer som sagt ganska sällan.

Jag tror att det handlar om deras garanti, missar de leveranstiden så får de inte betalt, då kan man lika gärna dumpa paketet i närmsta papperskorg.

Är ändå ganska nöjd med UPS.
;)

Nästa gång ni vill ha något skickat inom sverige så säg till mig. Fast pris 5 mille. Dvs 75% rabatt jämfört med ditt exempel.
 
Det var inte transportkostnaden som var dyr utan stilleståndet, kostade ca 0,5 milj i timmen. Och vi hade en deadline som skulle varit oerhört dyr att missa.
 
Jo det förstår jag. Men man måste se till totalkostnaden. Jag är aldrig sen. ;)
 
Har själv inte haft problem alls med RRs leveranser till mig, enda abret är att gubben som levererar verkar vara bland de suraste som finns men det är nog mer hans problem än mitt.
 
Jag beställde (på en onsdag) ganska nyligen från Rinkaby Rör och grejerna var i stan redan dagen efter på morgonen (kollade på nätet) vilket gjorde mig positivt överraskad . Men ingen ringde mig sen från DHL så jag ringde dem innan lunch och då sa de att de skulle köra ut först på tisdagen. Jag blev negativt överraskad eftersom jag inte alls bor långt från stan (15 min).

Jag rapporterade till Rinkaby Rör om det hela mest för att ge dem ett underlag eftersom jag inte visste hur deras bild av leveranserna var.
 
H
Kan det vara så att Ringabys avtal är att DHL har vissa dagar på sig att leverera?
Kan ju betyda ett bättre fraktpris, eller ev. möjligt att Stockhom terminalen fungerar dåligt?
För att få telefonavisering kostar extra för RR, möjligt att de inte beställer den tjänsten i samband med transporten?
Tycker att samtliga som är missnöjda skriver ett mail till RR och Transportansvarig chef på DHL, eller VD på DHL.
För det lär inte hända något om det "bara" gnälls här på forumet.
RR Kanske kan få tummen ur och prata med DHL?
Så pass stora är RR att det är en idé för dem att klaga eller byta leverantör.
 
Redigerat:
Tillskillnad från tidigare inspel i denna tråd så har jag nu precis haft en BRA upplevelse av DHL och Rinkaby rör.

Beställde element i söndags, DHL aviserade via telefon igår och idag har jag fått leveransen.

Detta via Rosersbergscentralen (bor i Täby).

Så att varna för Rinkaby rör tycker jag är direkt felaktigt pga leveransförmåga..!
 
Det låpter intressant, det var Rosersbergs terminalen som strulade i mitt fall. Jag har dock haft ganska exakt samma erfarenhet av DHL leveranser vid varje tillfälle som jag drabbats av dem, även när terminalen inte fanns. Därför kändes det som en dålig undanflyckt när de skyller på inkörningsproblem av de nya terminalen.

Men din upplevelse nu i dagarna indikerar ju att de kanske äntligen börjar få ordning på verksamheten här i Stockholm (jag har som sagt 25 års dåliga erfarenheter av DHL, de har aldrig levererat något till rätt plats på rätt tid). Troligen lite överdriven reflektion från mig, i jobbet har de troligen varit inblandad i någon bra leverans utan att jag varit medveten om att det var dom som lyckades.
 
Mikael_L
Nu med egen erfarenhet av kombinationen Rinkaby rör och DHL så kan jag säga att det fungerade helt utmärkt.
Dagen innan hörde dom av sig; ifall det gick att köra ut mellan kl 12 och 15.

Den aktuella dagen, på fm, hörde jag av mig och frågade ifall det gick att se till att det kom före 14:30 då jag var tvungen att vara på en annan sak kl 15. Då blev det lite gnissel, hon jag pratade med var lite seg och rätt lite kundorienterad och var inte speciellt tillmötesgående. Men till sist hade hon i alla fall lovat att be chauffören försöka komma lite tidigare om han kunde...

Men grejerna hade jag i vilket fall hemma så snabbt som der förväntades kunna gå.

Däremot hade rinkaby levererat lite fel, men ett telefonsamtal och sen hade jag det som felades i brevlådan dagen efter, det som jag fått fel fick jag behålla.

DHL skötte sig också helt utmärkt med de två golvvärmeleveranserna.
Jag tror därmed att ev DHL-problem är terminalberoende.
Kanske skulle vara verksamt att försöka klaga lite högre upp i organisationen så terminaler som inte sköter sig får skärpa sig.
 
Har handlat på Rinkabyrör flertalet gånger, tidigare oftast mindre sändningar. Nu senast var det några större rullar rör. Transportör var Schenker, inte DHL som tidigare. Schenker var en katastrof, men det enda man kan lasta RR för är just valet av transportfirmor utan leveranskvaliteter för privatpersoner. Så här gick det till.

Onsdag kväll - Beställde från RR
Torsdag - Beställningsbekräftelse per mail från RR
Torsdag - Skickas från RR
Måndag - enl tracking-länk framme i Luleå, dock ingen kontakt.
Torsdag - em ca kl 15 meddelande på mobilsvar "ring oss + förnamn + schenker" ingen avisering, inget trackingnr, inget...
Jag ringer upp direkt, får tala med annan person. Säger mitt ärende men de kan inte söka i systemet på annat än kollinummer, de kan inte söka på leveransadressen (jo jag vet faktiskt vart jag bor). Måste således lägga på, konsultera mitt mobilsvar för att ta reda på namnet på den som lämnat meddelande hos mig. Ringer upp schenker igen, hamnar i Umeå (bor utanför Luleå). Inte heller där kan de söka upp mina paket. Två personer med det förnamnet finns på schenker i Luleå, ingen information verkar finnas i något gemensamt system som kan delges mig. De lovar i alla fall att undersöka vem, och ringa tillbaka till mig genast. Ingen ringer på hela torsdagen.
Fredag fm - jag ringer upp, nu får jag tala med någon lite vettigare och de hittar mina fraktsedlar och kan verifiera att paketen ligger kvar hos dem utan åtgärd. Jag beslutar att hämta på em. Väl framme talar jag med första personen i kundtjänstdisken, han mumlar något och går iväg.... En ung kille kommer sedan fram och frågar mig, "kollade han i den här högen?" Nej, det tror jag inte han gjorde. Där, i en hög med fraktsedlar utan index eller system, låg mina handlingar. På dessa hade man skrivit att man sökt mig flertalet gånger utan resultat. Jag hade inte några lämnade meddelanden på mobilsvaret. De hade också skrivit finns inte på hitta.se, vilket är fullständig bullshit då jag själv uppdaterat min info där. Nåja, jag fick mina paket.

Mitt bygge har delvis stått still en vecka extra på grund av en urkass transportfirma.

Många firmor har ju olika val av fraktalternativ. Man kan t.ex få det med posten, men får lägga ngn kr extra i mellanskillnad. Det kan det vara värt om man får tag i grejerna. Ett paket på posten är ju fullständigt sökbart, kan SMS-avsiseras och kan hämtas på lokala matvarubutiken fram till kl 21 eller 22. Som privatperson är detta oslagbart i jämförelse. Så snälla RR ställ högre krav på era transportörer eller bredda utbudet av dessa.
 
Tillägg till mitt ovan ganska negativa yttrande.

Det visade sig att ett kolli saknades, en större rulle PEM-slang. Men schenker ringde upp på mobilen under arbetstid, jag instruerade och rullen låg på uppfarten när jag kom hem. Så även Schenker kan när dom vill (eller när rätt person är på rätt plats).
 
Fattar fortfarande inte hur rr kommer med paa banan. Allt verkar ju handla om olika paketfirmor som presterar ojamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.