småpotatis och småpotatis men för övrigt rätt
 
multiM skrev:
De två syskonen tycker att det mest rättvisa är att vi löser ut dom från tomten för en tredjedel av 325.000 kr var, dvs marknadspris. Ett lägre pris skulle innebära att vi fick en större andel av arvet eftersom tomten är värd mer. Här är vi av en annan åsikt.
Jag är av samma åsikt som syskonen. Det var en bra bud från deras sida, tycker jag.
Om 325 tkr är fortfarande ett gällande marknadspris så är 325 det rätta priset för tomten idag.
Synd att du inte antog deras pris. Kanske är det inte för sent än?

............Har du hört den förut?
två goda vänner fick en guldmynt av kungen.
- vi delar som bröder - sa den ene.
- OOOOOO nej!- sa den andre - hälften är mitt!


gaia
 
Hubbe2 skrev:
Inte heller jag fattar varför du åberopar en köpeskilling som dels är 3år gammal och dels var ett kompispris?
Om ni ersätter syskonen med bara varsin tredjedel av köpeskillingen så är det ju bara ni som drar fördel av kompispriset, dvs ni blir förfördelade i arvet. Ni får en tomt värd 325000kr, för 133000kr. alltså har ni fått 192000kr i arv medans syskonen fått 66000kr. Rättvist? Nej...
Inte heller ngt mellanting är rättvist, ni skall betala syskonen 1/3 var av dagens värde på tomten. Dessutom skall ni skämmas för att vara så giriga och ens föreslog ngt annat.
Hur menar du då, det blir väl i så fall syskonen som blir förfördelade?:O

Det där med arvsfrågor är väl den stora fördelen med att vara enda barnet. Slippa bråk...
Håller med om att ts med sambo ska betala marknadsvärdet, trist med onödigt bråk syskon emellan.
 
När föräldrarna är borta och man delar arvet så lägger man till alla arvsförskott till respektive arvlåt. I fall tomtens värde har ökat under tiden så ska det dras av med 2/3 delar av prisökningen från din frus del av arvet för att kompensera hennes syskon, om jag nu minns arvslagen rätt. Det kan ta tid innan tomten är betalt .

gaia
 
P
Just nu håller jag inte med er som hela tiden drar upp det pris som betalas för tomter runt om.
Om så ska tomten säljas på öppna marknaden vilket vi vet (just nu) att den inte ska.
Sen skulle jag inte betala mina syskon mer än vad jag behöver.
Syskon är inte dom man umgås mest med. Inte jag i alla fall.

Och varför ska TS betala mera till syskonen? kan inte syskonen ge TS lite? Är syskonen inte intresserade av att ha en bra relation till TS? Tycker många har en lite enkelriktad "vänlighet"...

Sen vore det intressant att få veta vem är det som har satt upp denna begränsning syskonen. att tomten bara säljs till syskonen. Föräldrarna? Syskonen? Man kan spekulera och ha hur mycket åsikter som helst men just nu tycker jag att vi saknar lite fakta för att fortsätta.
 
Wagner skrev:
Hur menar du då, det blir väl i så fall syskonen som blir förfördelade?:O

Det där med arvsfrågor är väl den stora fördelen med att vara enda barnet. Slippa bråk...
Håller med om att ts med sambo ska betala marknadsvärdet, trist med onödigt bråk syskon emellan.
Miss av mig, trodde betydelsen var tvärt om i och med för-fördelad... men jaja, tvärtom då?
 
TheStills skrev:
Sen skulle jag inte betala mina syskon mer än vad jag behöver.
Dom två syskonen tycker också som du :). Varför ska dom sponsra sin syster mer än dom behöver?
gaia
 
Man bör sälja skiten och dela allt på 3. Sen köpa en egen tomt.
Och alla kommer känna sig rätt behandlade.
 
Ni skall så klart betala 2/3 av marknadsvärdet med de förutsättningar som verkar vara. Det låter ju som dina syskon vill kräma ut varje öre då är det nog bäst att gå denna väg.

Be dina föräldrar att ordna allt med testamenten snarast möjligt för här har du ett smakprov på vad som komma skall. Låter som dina syskon kommer strida om varje öre i framtiden.

Jag och ett syskon gjorde en liknande deal där mitt syskon skulle "lösa ut" mig. Då gick vi på taxeringsvärde istället då jag anser att både jag och mitt syskon ska göra en bra affär. Har inget intresse att kräma ur varje öre ur min familj det gör inte mig lyckligare.
 
Så ja, nu tar vi och taggar ner lite!! :)

Jag håller med om att rent objektivt är det mest rättvist att betala marknadspris, jag håller även med om att det är småpotatis vi pratar om i sammanhanget. Dock är 83' ganska mycket om man tänker vad man får det.

Argumentet att det är småpengar och varför man ska bråka om det kan ju användas av båda sidor, eller hur? I slutändan är det våra pengar vi pratar om och vill det sig illa står syskonen helt utan pengar.

I Scenariot där vi köper direkt från föräldrarna hade marknadsvärde troligen aldrig kommit på tal, förmodar jag iaf. Vi kan köpa marken bredvid för samma pris...

Att ta in någon som värderar marken förlorar vi stort på, och syskonen vinner. Då kommer troligen priset gå upp än mer och då finns ingen anledning för oss att köpa tomten av familjen när markägaren fortfarande säljer för samma pris någon annan stans i området.

Ni som svarat i tråden har ganska mycket samma bild och den går på syskonens linje. Finns det alltså inget tvivelaktigt i syskonens resonemang? Kan man inte kräva någon gnutta generositet syskon emellan. Ska de inte vara glada för att någon köper tomten och att dom får ett bra tillskott till kassan? Är det i deras fall värt att bråka om att få 108' (325/3) istället för 83' (250/3) av sitt syskon?

Vi har bestämt oss för att betala marknadsvärde för att slippa ha dåligt samvete och ännu sämre stämning i familjen. För min del mycket tack vare er. Tack!
 
Varför ska säljaren vara mer generös en köparen? Ett "fair price" innebär att båda är nöjda. Ni vill få en deal där bara ni är nöjda...

Att som några är inne på försöka utnyttja situationen att tomten inte säljs på öppna marknaden och därigenom försöka få till ett pris under marknadsvärde rekommenderar jag inte. Dels är det moraliskt förkastligt, och dels KAN som påpekats tidigare, syskonen tvinga fram en försäljning på öppna marknaden mot övriga familjens vilja.

Dessutom skulle denna typ av utpressning även kunna användas av säljaren i vissa situationer. Tänk situationen att tomten var en del av ett föräldrahem. Säljarna skulle kanske då kunna pressa ut mer pengar än marknadsvärdet. Inte snyggt det heller!
 
Jag förstår dig till en liten del men större del era syskon. Det var lite klantigt av föräldrarna att ge 1 sak till 3 personer. Som Suhagg skrev så är detta en varning, ett testamente bör skrivas.

Du kan inte "lika gärna" köpa tomten bredvid. Du får denna tomten till 2/3 delar av priset, det är där erat arv är lika stort som syskonen.
 
Det är föräldrarna som väljer att enbart sälja till någon av syskonen. Tomten ligger i anslutning till föräldrarnas tomt och anledningen till att de äger den är att slippa grannar inpå knuten. Dock ser dom gärna att någon av syskonen bygger å tomten.

Jag blir lite skraj när det näms att vid föräldrarnas frånfälle kommer värdeökning av tomten räknas in och dras från min sambos del av arvet. Jag och min sambo kommer inte försöka roffa åt oss av arvet men det är jobbigt att känna att vi inte riktigt äger tomten. Dvs att vi kommer att få "betala" mer för tomten en dag i form av mindre arv... Misstolka mig inte nu!

Nu när vi går syskonen till mötes och betalar marknadspris vill vi inte bli straffade för det senare. Kan man gå runt det genom att säga att det är en ren gåva?
 
Jag tycker TS skall vara glad att inte "systrarna" kräver ett högre pris. För TS verkar ju sugen på just den tomten, och då får TS kanske slanta upp lite extra för det.

Nä, betala vad "Systrarna" vill ha, bjud hem dem på god middag, ge dem kontanter (känns alltid gott med kontanter) skriv kontrakt o ha det trevligt, det kommer ni ha igen när resten av arvet kommer att delas en dag.

Ops, såg inte att TS hade bestämt sig att betala ett riktigt pris, det gör TS rätt i.
 
Redigerat:
Lite skrev:
Jag förstår dig till en liten del men större del era syskon. Det var lite klantigt av föräldrarna att ge 1 sak till 3 personer. Som Suhagg skrev så är detta en varning, ett testamente bör skrivas.

Du kan inte "lika gärna" köpa tomten bredvid. Du får denna tomten till 2/3 delar av priset, det är där erat arv är lika stort som syskonen.
Det är sant att vi går miste om arvet på 1/3 men då blir det helt rättvist och det skulle känns lite gött att syskonen inte får en krona! (Så får man inte säga... :blushing: men så känns det nu)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.