Målade första lagret av köksskåpen med Beckers Elegant Lackfärg. Andra strykningen var tvungen att ske med deras vattenburna variant (Elegant Aqua), då samtliga större färgtillverkare tagit det vansinniga beslutet att bara tillverka vattenfärg. :@

Den vackra EU-blomman på burken väger för mig inte upp det faktum att det, järmfört med den oljeburna färgen, kräver mer färg och ger ett sämre resultat. Färgen täcker oerhört mkt sämre, är rinnigare etc. q(;^;)p

Jag använder självklart penslar, roller etc av bra kvalitet (samma som jag målade oljefärgern med).

Någon mer som känner igen sig?
 
Delvis känner jag igen mig. Jag har växlat lite mellan att använda beckers elegant alkydoljefärg och akrylatfärg. Det bästa resultatet är tveklöst med alkydoljefärgen. Varför jag använt den vattenbaserade är för att den inte är lika elak för halsen att jobba med. Det jag kommit fram till är att man inte skall ha samma penslar som till den oljebaserade. Det blir bättre resultat om man använder penslar av syntetborst trots att dessa känns billiga och äckliga när man känner på dem. Det stämmer även överens med vad det står på penslarna att de är bra till.

Erik
 
Eh, finns visst lackfärger med lacknafta. Har kommit tillbaks på hyllorna. I alla fall hos den lokala byggmarknaden som jag går till.

Den värst hysterin ser ut att ha lagt sig. Iallafall i Stockholm...

Håller annars med dig. Kräver sin man att måla snyggt med vattenfärger. Mycket enklare
med lacknafta då den är öppen mycket längre. Finns all tid i världen att 'gå tillbaks' samt att det flyter ur fint.
 
Jag använder penslar av hög kvalitet med blandborst som, enligt färghandlaren, ska passa båda typerna av färg. Samt skumgummiroller som förut har gett utmärkt resultat.

Har varit på lågprisställena Bauhaus och Hornbach samt tre välrenommerade färgaffärer i Göteborg. Ingen har en droppe oljefärg att sälja. Efter övertalning fick jag tre liter på Bauhaus som de typ hittade på lagret och som jag målade första strykningen med. Blev mkt bra resultat.

Sen är jag medveten om att öppettiden är kortare på vattenburen. Det kan man ändå hantera med lite träning/erfarnehet. Vad som däremot är svårare att komma runt är:

1. När jag målar blir det ränder verkligen hur lätt som helst (alltså inte pga nybörjarmistaget att gå tillbaka och peta på halvtorkad färg), och när jag rollar ser det bra ut i 1½ minut för att sedan "dra ihop sig" och det ser ut som jag duttat med en svamp (korallmönster). Det är tydligt att det behövs tre strykningar (= mkt extra arbete och pengar) för att få lika bra täckning som där jag gjort två strykningar med oljefärgen. :@

2. Den är verkligen rejält mycket mattare än Beckers oljelackfärg, trots att båda skall ha glanstal 40. :@

Jag är verkligen ingen perfektionist, men den nya färgen är faktiskt ren skit jämfört med den gamla. Matt, rinnig och kass täckförmåga är nyckelord.

Ska ringa Beckers och/eller färghandlaren imorn och skälla ut dem efter noter samt kräva att få pengarna tillbaka. Min köksrenovering är ett viktigt projekt för mig och jag har blivit lurad att köpa Beckers Aqua, efter att säljare och burken övertygande slagit fast att resultatet skulle bli identiskt.

Någon som vet om ett ställe i Göteborg som säljer kvalitetsfärg som ej är vattenburen?
 
Prova att måla med Jotun Lady Classic, det är en alkydoljefärg. Den kommer de inte att ta bort enbart deras 80 glans. 40 kommer finnas kvar även efter 2010. Du får övergå till den.
 
Tack för tipset!! :) Ska försöka få tag i den. Aldrig mer vattenburen skit för min del iaf...
 
Redigerat:
Flügger har kvar sina naftabaserade lackfärger. Det är jag jäkligt glad för.
 
bramstoker skrev:
Tack för tipset!! :) Ska försöka få tag i den. Aldrig mer vattenburen skit för min del iaf...
Får du inte tag i den så skicka ett pm!
 
Sen finns det ju alltid linoljefärg. Den har bra täckning, inte rinnig och innehåller inga lösningsmedel. Förvisso blir det inte glans 80, men ca 60 - 70. Vill man ha lite mer glans tillsätt lite linoljelack (innehåller läsningsmedel) för ökad glans.
 
Lady färgen är grymt bra!
 
Beckers har väl av någon grumlig anledning en 'proffsserie' och en 'konsumentserie' med färg, där Elegant Aqua väl tillhör konsumentserien? Kan det inte vara så att det helt enkelt är en billig sämre färg som de säljer dyrt med hjälp av massiv reklam? Jag förstår inte annars anledningen till att ha två olika serier. Jag har för övrigt också dåliga erfarenheter av Aqua, på en av våra innerdörrar skavdes färgen ner till underlaget på mindre än ett år (grundfärg + två strykningar Elegant Aqua).
 
Har målat en hel del med Caparols V75 vattenbaserade färg och tycker den är bra. Sen det faktum att man slipper allt söl med lacknafta osv när man ska rengöra penslar är för mig värt en del.
 
Ja, suck, har varit på inköpsrunda och kom hem tomhänt.
Brukar köra med Byggmax's lacknafta-lackfärg, men den var borta. Säljaren bara skakade på huvudet och höll med mig. Colorama hade bara vattenbaserad, Nordsjö hade lacknaftafärg, men 270 kr/liter??? Nä, jag åkte hem igen.
Hur ligger Flügger i pris?
Jag ska måla skrivbord, säng och snickerier i barnrum och den vattenbaserade har säkert många fördelar, miljövänlig, snabb torkning osv, men vad hjälper det när det blir FULT???
Jag har målat mycket med lackfärg och är skapligt bra på det, men inte tillräckligt bra för att få godkänt resultat med vattenbaserad.
Rusta ska ha lacknaftabaserad, men vågar jag chansa där?
 
Ja hörni, det är bara till att vänja sig med vattenburna lacker. Merparten av målarkåren prioriterar väl idag vattenburna alternativ, även till finish-jobb?
 
En erfaren målare kan säkert lära sig tekniken snabbt, för dem är det dessutom ett hälsoproblem. För mig, som bara målar några ggr/år lyckas jag inte lära mig tekniken och hälsoriskerna känns inte så överhängande.
Såg att Landora har en lacknaftabaserad, den borde finnas på ICA Maxi, kanske den kan vara likvärdig med Byggmax, som jag haft bra resultat med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.