Jag glömde att våra fönster är målade för fem år sen med ottosons linoljefärg, den har varit kanon där! Mycket sol exponerat sydvästläge på framsidan och det har hållit bra. Nordost sidan med lite solexponering har inte heller någon påväxt alls och här ser färgen helt nymålad ut.

mvh plexi
 
Det är så mycket desinformation om färg nu att man bara vill stänga öronen. Man kan befara att Folksama test får en orimlig påverkan på färgmarknaden då det inte görs andra test.
Vi har använt Ottossons linoljefärg sedan år 2000, då vi målade förstukvisten.
Vi har inte haft någon nämnvärd påväxt trots att den sommaren var mycket fuktig. Det möglade däremot friskt på rödfärgen och på undertak målat med alkydoljefärg. Detta fick vi tvätta bort (inte på rödfärgen, där svarta prickar inte stör mig).
Nu är folk lika nojiga över några svarta prickar på fasaden som de är över några på vinden - som om det vore en katastrof.
Störs man får man väl tvätta bort dom. Betydligt mer intressant hur färgen sitter kvar (flagning) och hur virket mår.
ericl - Skulle Ottossons titanvitt inte innehålla pigment? Har du känt burkens tyngd? Tror du det är oljan som väger?
Ottossons färger är oerhört dryga.
Nu är lösningsmedelsfria färger på modet så jag tror jag ska prova dom inne i huset.
Men jag kommer att sakna doften av balsamterpentin.
 
Jag har tittat på testet och några aspekter gör mig litet tveksam till dess användbarhet för oss som målar enbart med linoljefärg, snarare än 'linoljefärg'.

som påpekats är exponeringstiden kort.

Om det är sant som ibland påpekas att viss algbildning trots kokning av linoljan nästan alltid förekommer initialt på ljusa linoljefärgsytor, men sedan avtar, är testet helt olämpligt för bedömning linoljefärger, men möjligen lämpligt på giftfärger som är tänkta att målas om titt som tätt, och där garanti om avsaknad av algbildning är ett säljargument.

Färg är ju inte bara dekoration utan skall ju även skydda panelen, från uttorkning, rötbildning etc. Liksom panelen, åtminstone på timmerhus, i sin tur skyddar konstruktionen. Att då säga att färgen A är generellt bättre, dvs att föredra framför färgen B, för att A efter 2 år har mindre algpåväxt, oavsett vad för konsekvenser i övrigt färgen A har på längre sikt, för träet, framstår som rena skojet.

Kombinationen av den korta testperioden och parametrarna som valts framstår för mig litet som att jämföra olika färgertypers blankhetsgrad: 'Plastfärgen höll sig härligt blank i 2 år, linoljefärgerna (de riktiga) blev snopet matta efter redan en säsong' etc. Aspekter av linoljefärg som är väl kända och har att göra med den process färgen genomgår när den torkar och härdar, blir här 'upptäckta' och kategoriserade som defekter.

Kort sagt frågan är om testet med denna korta testtid, och sina parameterval, är relevant för val av fabrikat på linoljefärg, och om det är intressant för val mellan linoljefärg och andra färgtyper. Jag är tveksam i båda fallen.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Syftet med denna tråd var ffa att höra vad ni har för praktiska erfarenheter av linoljefärg i allmänhet och Ottossons i synnerhet. Inte att penetrera Folksams test.

Ibland känns det som att man klampar in på ett heligt revir om man framför någon som helst kritik mot linoljefärg. Jag gillar också linoljefärg. Det är därför vi använder den! Men jag tycker det vore grymt tråkigt om man inte kan diskutera de problem som finns och kanske få tips om hur man kan undvika eller lindra effekterna av dem.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
"Anledningen till att vi valde just Ottossons färg var dels förstås att vi ville måla med linolja och dels att den är så miljövänlig - inga extra tillsatser, "bara" linolja. Men om konsekvenserna blir så här finns det inget att välja på - vi måste byta färg! I Folksams test får två linoljefärger högsta betyg; Engwall och Claessons samt Beckers. Tyvärr är dessa två betydligt giftigare än Ottossons men vad skall man göra? Det är väl bara att välja en av dessa!?"

Utifrån din text tolkade jag det som att det var folksams testresultat som fick dig att fundera på att byta färg. Då är det en relevant diskussion att fråga sig om folksams test verkligen testar rätt saker. Färg är ju både skydd och estetik. Om linoljefärgerna med standolja har mindre mögel men skyddar träet mindre eftersom det inte sugs in på samma sätt, vad ska man då värdera högst?

Svarta prickar på färg verkar vara ett riktigt lotteri, det har diskuterats kring vanliga färger också, samma färg på olika hus möglar olika mycket. Kanske läge att spika på lite provplankor på förrådsfasaden och köra sitt eget 5-års test! Pigment-träkvalitet-lutning och färgsort. Underlag för en doktorsavhandling kanske?

Apropå heligt revir så börja prata linolja med en yngre målare, då får du se på utbrott! Senast så var linolja supergiftigt och cancerframkallande.
 
Ja lavin, så kan man kanske uppfatta det. Men som jag också skrev har vi själva fått erfara mögelprickar efter målning förra sommaren. Eftersom Folksams test också pekar på detta och visar på 2 andra linoljefärger som fått bra betyg så nämnde jag det...

Din fråga om standolja är intressant. Enligt vissa tillverkare, tex Wibo, www.linoljefarg.se, så har standolja ingalunda några dåliga träskyddande egenskaper. Visserligen sugs det inte in riktigt lika bra som vanlig linolja men ger ändå ett mycket bra skydd. Detta enligt Wibo. Kanske standolja är vägen att gå för tillverkarna av "äkta" linoljefärg?
 
lavin skrev:
Fast det där med lutning stämmer inte för mig, vi har engelskt rött frän ottossons på fönster, inkl blecken, och de lutar ju. Ingen påväxt alls. Jag har inte märkt något där, jag har även målat utemöblerna med en grön kulör och en modern grupp i svart, ingen synlig påväxt, och då står de ute i rusket hela året. På det svarta lär man väl inte se något, men iaf.

Men engelskt rött känns om den bästa varianten, den vita är jag lite tveksam till.
Lavin, här är kommentaren till ditt inlägg igår som raderades i samband med uppgraderingen av sajten. Skrev ungefär så här:


Detta känns som ytterligare belägg för att de mörka kulörerna torkar ut bäst. Kanske lite tur för oss då vi funderar på att måla fönstrena i engelskt rött :D. Är det alltså ljusa kulörer som inte är bra på lutande underlag?

Varför tycker du engelskt rött känns som den bästa varianten av alla och varför tveksam till den vita? Har ni målat fasaden med linoljefärg? Vilken kulör i så fall?
 
Vi bestämde oss trots allt för att fortsätta med Ottossons. Vi gillar ju färgen och sedan hjälpte det till att jag inte fick något svar på mina frågor från Engwall & Claesson. Kändes som att de inte vill diskutera det här med biocider, undrar varför... Gunnar Ottosson har i alla fall det mycket sympatiska draget att alltid svara på förfrågningar via mail. Seriöst!

Målade inte om på norrsidan där det värsta möglet var men tvättade bort det förstås. Får se om det återkommer eller om vi gjorde rätt.
 
Tror snarare det är klimatet som gör att det blir mer mögel nuförtiden. Mina svärföräldrar har målat med plastfärger, och alkydoljefärger hemma och har fått mögelprickar lika fort som oss. (Vi använder Ottossons linoljefärg).
Och även om det skulle visa sej att vi får mer påväxt på våran färg så tycker jag inte det spelar någon roll. Träet som man målar på håller ju mycket längre med linoljefärg, och det är huvudsaken tycker jag :)
 
En gammal tråd men jag känner mig föranledd att ta Ottosons färger i försvar. Vi har målat huset med Ottosons linoljefärg och är extremt nöjda. Ett otroligt lyster i färgen även nu 3-4 år efter målningen. Det känns som den är speciellt lämplig utomhus och på fasad, Jag upplever den som något blankare och mjukare än andra linoljefärger som relativt snabbt blir hårda och torra. Därigenom också direkt olämplig inomhus på snickerier och dylikt då den inte tål mekanisk åverkan typ blomkrukor.

Vi bor dessutom i Enskede , Stockholm med tung trafik runt knuten och inflygningen till Bromma ovanför huvudet. Verkar inte bita på fasaden.

Men till saken hör att man måste göra exakt rätt. Minsta fel vid målningen ger katastrofala resultat med t ex sot och mögelbildning.

Ytan måste vara perfekt slät och jämn, dvs hyvlad panel, absolut ej rå. Detta då lagren av färg bör målas mycket tunt. Det skall vara tungt att dra penseln då är det tillräckligt tunt och biter bra. Man gör i princip inte av med någon färg alls.

Om fasaden inte är perfekt jämn, om man målar med fel spädning, eller för tjockt får man inte fram den "plastiska" ytfilmen. Istället blir färgen lite bubblig när den torkar (om den torkar alls) och verkar bli poröppen där sot och mögel kan vandra in som det behagar.

Vi har avskilda områden på fasaden där vi gjort olika typer av "misstag" och det negativa resultatet är frapperande i förhållande till hur bra det kan bli.

Jag kan tänka mig att målarna i Folksamtestet helt enkelt inte har målat färgen på ett korrekt sätt då jag tvivlar på att de har tid för ett sådant 2-3 veckors projekt med spädningar och torktider som det är frågan om. Tror också att få eller ingen yrkesmålare idag kan stryka linoljefärg som skiljer sig som natt och dag i hur den stryks ut mot dagens färgbegjutning som görs vid måleriarbete.
 
  • Gilla
Snorkeljohn
  • Laddar…
Jag målade med Ottossons gräddvita förra året, resultatet är bra men på utstickande vattbrädor kan jag konstatera att det blivit lite påväxt/svarta prickar. Färgen fäster bra, har god täckning och jag tycker mig hittils ha ett bra resultat.
 
Vi använder också Ottossons gräddvita, började med den 1996. Och jag kan inte tänka mig att byta färg! Precis som Anders_Roslagen skriver så har även vi lite påväxt/svarta prickar på utstickande delar, men vi brukar tvätta med algtvätt varannat år där det är som mest. Och vi har ett hus i nordöstra Skåne med massor med snickarglädje och krusiduller, hela huset är klätt med pärlspont :)
 
Jag skulle tro att det finns ett ganska linjärt samband mellan giftinnehåll i en färg och hur stor risken är att det möglar. Dvs, vill man ha den mest miljövänliga färgen så får man stå ut med lite mögel om det finns förutsättningar för mögel. Fungicider kan inte vara så mycket annat än giftiga, sedan finns det nog en skillnad i hur väl de är bundna i färgen. Tillsatta fungicider kan lakas ur snabbare medan verkan av zinkvitt börde finnas kvar längre eftersom det där är pigmentet i sig själv som är fungicid. En olja av låg kvalitet med mycket slemämnen kan vara grogrund för mögel men dom oljor som finns i färger från erkända linoljefärgstillverkare är nog rätt bra på den punkten. Jämföra erfarenheter av olika färger är rätt omöjligt om de inte är målade bredvid varandra, dvs har samma förutsättningar. Jag har själv målat med Engwall o Claessons Lasol förra och förrförra året och det har gått bra på vertikala ytor medan vattbrädorna är mögliga på norr och östra sidan av huset, men det skulle behövas att en bit var målat med vardera Wibo/Ottosson/Uula och Kulturhantverkarna innan det egentligen går att dra några slutsatser.
 
Målar om fasaden med Ottossons nu under några år.
Blandar i lite bensaltensid i slutmålningen. Sprejade också med
kraftigt utspädd bensaltensid efter grundningen.
Ingen påväxt någonstans efter tre år.
Den jag köper färgen av målar många k-märkta byggnader, och använder bara Ottossons.
Till grundfärg utspädd och sedan gradvis mer koncentrerad.
Som spädning använder han enbart linolja pga bestämmelser om arbetsmiljö.
Så jag har också börjat göra så, och det fungerar bra,.
Saknar dock lite doften av balsamterpentin.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Håller på att prova med linolja från Wibo. Målar i princip bara vitt i år, sista året i mitt 3-årsprojekt.
Har tidigare haft Beckers täcklasyr men nu är det akrylat i den så vill inte fortsätta med den.
Linoljan är väldigt lätt att stryka på men ger inte lika tjockt täckskikt. Ska gå att lägga på rå linolja efter några år utan att lägga på mer pigmenterad linolja. Blir både enkelt och billigt om det fungerar så jag hoppas att det fungerar.
Annars är färgen lite dyr 1 L har nu kostar 420 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.