Hej!:)

Jag har en Partner gräsklippartraktor med en B&S motor från 2005. 14,5 hästar som inte vill gå runt helt. Efter att ha felsökt i tron att det kunde vara det vanliga och även provat med fullt uppladdat bilbatteri direkt på startmotorn har jag, med hjälp, fått det konstaterat att det kan vara någon sorts mekanisk ventil som släpper tryck från cylindern i startögonblicket så att motorn ska orka runt och kan starta. Om jag vrider på nyckeln går motorn runt för att stanna i ett visst läge och sedan är det stopp. Inte ens mkt kräm direkt på startmotorn hjälper. Om jag istället vrider tillbaks motorn till nästa ändläge bakåt kan den få tillräckligt med moment för att komma över "dödpunkten" och startar då. Den går som en klocka bara den kommer igång. Jag har letat på utländska sajter men inte kunnat hitta något. Det verkar vara ett enkelt problem bara man vet var man ska leta! :S

Busster :cool:
 
Låter ju som något fastnat tycker jag.

Hade samma problem men på en ryckstartad B&S då var det såpass mycket SOT på toppen & kolven att det tog stopp.

Du får känna hur det stummar, sakta ska man alltid kunna dra runt motorn då kompressionen kommer med farten så att säga. Ledsen o säga det men jag tror det måste vara något i cylindern som stoppar upp alternativt något på vevaxeln som typ låser remmen.
 
Milkshaken
jag tippar på startreläet jag. Följ en röd kabel från startmotorn, en går till batteriet och en går till reläet.... Byt reläet.
 
När man sätter mkt ström direkt på startmotorn går man förbi startreläet! ;)
 
Kan det inte bara vara så att starten är mer eller mindre kass då?!?
 
Oj då! :x

Jag tror att jag varit otydlig i mitt första inlägg eftersom jag får svar på frågor som redan är besvarade.:p
ÄVEN om jag sätter ström direkt på startmotorn, dvs. förbi allt vad startvred, knappar och reläer heter går motorn runt till ett visst läge för att sedan stanna. När jag då vrider motorn tillbaka, mot rotationsriktningen för hand och startar igen med ström direkt på startmotorn orkar motorn över den punkt där den stannar om jag inte vridit tillbaks. Min teori i det fallet är att motorn då har så stort moment så att den orkar över den punkt där den stannar om jag inte vridit tillaks. Ett hett tips har jag fått om att det kan vara sot i toppen. Jag har inte följt upp det ännu. Dels för att jag är lat :rolleyes: men också för att jag har hört att det kan finnas en ventil som ska öppna för att släppa på trycket i cylindern tills motorn tänt. Det är rimligt att tro, om det finns en sådan ventil, att den hakat upp sig och sålunda INTE släpper ut trycket och därför orkar motorn inte runt. :O

Är det någon som har en bra ide eller har hört talas om en sådan "ventil"?:S

Busster

Klipparen, motorn, är ifrån 2005 och jag använder den relativt sällan. 10 ggr om året? Dessutom har jag "fixat" stoppet för gasen vilket betyder att jag kan dra på FULL gas. Det gör jag iofs vädigt sällan men det borde tala för att jag blåst rent toppen från sot. Ännu en anledning att jag inte riktigt köpt den iden fullt ut. :)
 
Ventilen du talar om finns nog inte annars skulle den nog tydligt synas på toppen.

Minns att det satt en sån på en gammal moppemotor vi hade som satt i en invalidmoped och den var då där för att stanna motorn. Samt på större typ motorcyklar för att det överhuvud taget ska gå att kicka igång dem.

Jag har däremot aldrig sett det på gräsklipparmotorer men i sanningens namn så har jag ju inte sett alla heller.

Typen på de flesta är dock densamma det är det enklaste möjliga med så få delar det bara går.

Sotet förbryllade även mig det var inte extremt tjockt precis och har troligen kommit pga oljeläckage in i motorn från motoroljan. En snöslunga brukar ju sällan gå på "lågfart" om vi säger som så ;)
 
Dekompressionsventil är nog det du söker, har manuell sådan på ett par maskiner typ motorsåg m.m Kan ju tänkas att det finns med automatik.
 
Kan startmotorn va dålig så den bara kör med halv styrka?
 
C
Snälla nån!
Vi hörde vad du sa! Kopplat spänning direkt på startmotorn och den orkar inte ändå. Jag har aldrig hört talas om en briggs med dekompressionsventil, det är något man brukar ha på tvåtaktare. Jag gissar på att startmotorn är felaktig, precis vad jag tror att Orthafix menade också.
 
cheetah1 skrev:
.Jag har aldrig hört talas om en briggs med dekompressionsventil,
128 träffar på google med sökorden "dekompressionsventil gräsklippare" varav de flesta träffar tar upp bl.a motorsågar så det låter inte troligt att det finns på en gräsklippare.
det är något man brukar ha på tvåtaktare.
Och små handstartade dieselmotorer.


Lite löst tänkande men på vissa bilar har startmotorn 4 kol, om 1 kol är dåligt går startmotorn bara på 2 kol ger då halv effekt.
Kan samma system även finnas på en mindre startmotor till gräsklippare och är det något som kan gå att mäta upp med multimeter?
 
Mitt gamla inlägg försvann.

Prova skruva ur tändstiftet och se om motorn går runt på starten, återkom därefter!
 
Hej,
Använder en gammal tråd då svaret inte kom fram. Jag har exakt samma problem. Kör ström direkt på startmotorn men den orkar inte dra runt mer en en liten bit. Kopplar jag däremot ur tändstiftet så kompressionen försvinner går den runt runt runt. Är en 11,5 hp OHV Briggs motor som sitter på en Stiga Villa.

Så jag antar att jag har för hög kompression eller att startmotorn är för klen. Ska testa att montera isär startmotorn och slipa lite lätt på kolen och se om det hjälper.

Men om det inte gör det, hur får jag ner kompressionen?
 
AlfonsK skrev:
Hej,
Använder en gammal tråd då svaret inte kom fram. Jag har exakt samma problem. Kör ström direkt på startmotorn men den orkar inte dra runt mer en en liten bit. Kopplar jag däremot ur tändstiftet så kompressionen försvinner går den runt runt runt. Är en 11,5 hp OHV Briggs motor som sitter på en Stiga Villa.

Så jag antar att jag har för hög kompression eller att startmotorn är för klen. Ska testa att montera isär startmotorn och slipa lite lätt på kolen och se om det hjälper.

Men om det inte gör det, hur får jag ner kompressionen?
Jag tror att du kan skippa spåret för hög kompression. I vilket skick är batteriet? I vilket skick är polskor och kablar? Om du använder startkablar och inte fastskruvade kablar kan det vara att det är för hög resistans någonstans så att startmotorn inte får tillräcklig ström. Det eller dålig startmotor tror jag på.
 
Jag har testat fler olika strömkällor så det har inget med batteriet att göra och som sagt, jag kör strömmen direkt på startmotorn.
Ska montera ner startmotorn då och se om jag kan fila lite på kolen, såg en gammal forumtråd att detta hade hjälpt någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.