Jag har inte använt ngn luft spalt på den få områden som vi har i vår Villa Kalmar med kupa. Är nog inga som helst problem att inte ha ngn luft spalt där=). Dock se till att innan ni isolerar alla fack med lösull lr vad ni nu tänkt att sätta dit riktigt nät i takfoten som inte insekter kommer in.
 
Madeleine&Daniel skrev:
Jag hade kontakt med SMV's tekniska avdelning i höstas när vi började fundera på bygget av övervåningen. Nu ställde jag en hel del frågor och kan blanda ihop en del saker, men om jag inte missminner mig helt så fattade jag det som om man inte behövde göra luftspalt på gummit utan kunde lägga isoleringen direkt på. Hoppas att någon annan som kommit lite längre kan förkasta eller styrka detta? Vill ju inte gärna lura någon.
Ok ja men då känns det ju som att vår lösning duger gott,blir ju en luftspalt iaf.
Nästa problem blir att få till någon vettig isolertjocklek i samma hörn. Hur har ni fäst skivorna runt hörnen? Någon typ av band eller likande? Eller har alla lösullat så ni har sluppit bekymra er om detta?
 
anna_jimmy skrev:
Ok ja men då känns det ju som att vår lösning duger gott,blir ju en luftspalt iaf.
Nästa problem blir att få till någon vettig isolertjocklek i samma hörn. Hur har ni fäst skivorna runt hörnen? Någon typ av band eller likande? Eller har alla lösullat så ni har sluppit bekymra er om detta?
Jag har lösull, tog det för att slippa allt jobb med isolering. Kostade inte spec mkt mera. Gjorde allt för jobb med luftspalt, plats och gles. sedan kom de och fyllde på och 2½ timme senare var det klart. Enkelt och bekvämt. Du har ju resten av övervåningen du skall göra oxå så spara din energi till det.

/Robert
 
lindhaga skrev:
Jag har lösull, tog det för att slippa allt jobb med isolering. Kostade inte spec mkt mera. Gjorde allt för jobb med luftspalt, plats och gles. sedan kom de och fyllde på och 2½ timme senare var det klart. Enkelt och bekvämt. Du har ju resten av övervåningen du skall göra oxå så spara din energi till det.

/Robert
Vi har redan börjat isolera och har köpt in en hel del av isoleringen redan, så det blir ingen lös ull för oss möjligtvis skulle man kör apå lös ull i säck just i detta lite svåra parti;)
Vi valde bort lösullen pga de stora köldbryggopr som blir där det är dubbla takstolar om man inte reglar på på tvären över dem.
 
anna_jimmy skrev:
Vi har redan börjat isolera och har köpt in en hel del av isoleringen redan, så det blir ingen lös ull för oss möjligtvis skulle man kör apå lös ull i säck just i detta lite svåra parti;)
Vi valde bort lösullen pga de stora köldbryggopr som blir där det är dubbla takstolar om man inte reglar på på tvären över dem.
Kyldbryggor har jag inte haft några som helst problem med där jag isolerat med lösull, har gått runt med kinden i vintras när det var som kallast och kännt efter. De enda jag hittade var under kupan där jag isolerat med skivor och kunde grejja till det då.

Ni reglar väl ändå ut på takstolarna nu kör med eller? Jag reglade ut med en 95 på de befintliga takstolarna så blev det iallafall 95 mm isolering över de dubbla stolarna.

En fråga jag har till någon här inne, hur har ni gjort med tilluft på övervningen, ventil? Satt och kollade själv ochinsåg att om man sätter ventil ovan för fönstrena på gaveln kommer den ju nästa ut mitt i plåten mellan övervånings delen och vindsdelen på huset?
 
Vi sprutade också in lösull. Där det är dubbla takstolar sprutade vi in fogskum för att täta. :)
 
snysop skrev:
Vi sprutade också in lösull. Där det är dubbla takstolar sprutade vi in fogskum för att täta. :)
Det gjorde ja med kom ja på!

Snysop: Hur har du gjort med tilluft på övervåningen?
 
Vi har bara isolerat än så länge. :S Men maken säger att vi sätter ventiler i alla sovrum. Frånluftsdon finns i badrum och i "hallen" utanför.
 
snysop skrev:
Vi har bara isolerat än så länge. :S Men maken säger att vi sätter ventiler i alla sovrum. Frånluftsdon finns i badrum och i "hallen" utanför.
Jo precis det har jag oxcå tänkte göra men tanken är bara vart och hur, då det övervåningsdelen och vindsdelen på huset (övervåningen är juh indelad i två sektioner) sitter ihop precis ovanför fönstret och där är även ett bläck (avriningsplåt).

/R
 
lindhaga skrev:
En fråga jag har till någon här inne, hur har ni gjort med tilluft på övervningen, ventil? Satt och kollade själv ochinsåg att om man sätter ventil ovan för fönstrena på gaveln kommer den ju nästa ut mitt i plåten mellan övervånings delen och vindsdelen på huset?
en lösning kan vara spaltventiler som monteras ovankant i fönsterkarmen
 
mype skrev:
en lösning kan vara spaltventiler som monteras ovankant i fönsterkarmen
Ngt som går fint att montera själv? Hur monteras detta? Vräser man ngt eller bara borra?
 
lindhaga skrev:
Ngt som går fint att montera själv? Hur monteras detta? Vräser man ngt eller bara borra?
Inte så svårt att montera.
det finns en borrmall att köpa till, finns även en printad mall på kartongen har jag för mig. Sen är det bara fram med borrmaskinen och ett borr, model längre, och borra igenom karmen.
 
lindhaga skrev:
Jo precis det har jag oxcå tänkte göra men tanken är bara vart och hur, då det övervåningsdelen och vindsdelen på huset (övervåningen är juh indelad i två sektioner) sitter ihop precis ovanför fönstret och där är även ett bläck (avriningsplåt).

/R
Vi satte in tilluftsventiler förra veckan i vår Villa Västervik, var tvungna att sätta dom rätt högt upp på väggen för att dom skulle hamna ovanför plåten du nämner.
Tror att en liten del av ovansidan på plåten försvann när snickaren borrade hålet men det är inget som syns eller som påverkar.

Har ingen bild på hur det ser ut från utsidan men har lagt upp en bild på ett av rummen.
Vi satte en ventil i varje sovrum (3st)

/M
 
  • CIMG2570.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Buttox skrev:
Vi satte in tilluftsventiler förra veckan i vår Villa Västervik, var tvungna att sätta dom rätt högt upp på väggen för att dom skulle hamna ovanför plåten du nämner.
Tror att en liten del av ovansidan på plåten försvann när snickaren borrade hålet men det är inget som syns eller som påverkar.

Har ingen bild på hur det ser ut från utsidan men har lagt upp en bild på ett av rummen.
Vi satte en ventil i varje sovrum (3st)

/M
Kanon tack för bilden! Fasiken då måste det få plats där då. Tycker själv att det känns som det är förlite plats=/ Men får försöka mäta på nå vettigt sätt igen!
 
lindhaga skrev:
Kanon tack för bilden! Fasiken då måste det få plats där då. Tycker själv att det känns som det är förlite plats=/ Men får försöka mäta på nå vettigt sätt igen!
Glömde skriva att vi beställde ventiler med mindre borrdiameter.
Fresh 90-serien har en borrdiameter på ca 110 mm (minns inte exakt) medan 80-serien har ca 85mm.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.