Hej,

Har precis köpt hus och fick veta av en hantverkare att huset inte har "jord framdraget." Vad innebär det? Är det något viktigt som måste göras direkt? I så fall, är det omfattande och dyrt?

Skulle uppskatta lite hjälp här.
 
Han menar troligen att du inte har jordade vägguttag. En del apparater vill gärna ha jordade vägguttag för att fungera "rätt", t.ex. vissa datorer och tvapparater.

I köket har du dock troligen jord? Kolla uttag runt diskbänken och för kylskåpet. Har du uttag ute är dessa troligen också jordade. Om de är jordade ser du om det finns två metallbleck i uttagsbrunnen, har de det är de jordade. Finns bara två hål är det ojordat.
 
I ett gammalt hus är det helt normalt att uttagen inte är jordade. Då är det viktigare att se till att uttagen är petskyddade (och att de är hela givetvis), samt att installera jordfelsbrytare (skyddar fastän man har ojordade uttag).
 
Kanon. Tacka för blixtsnabba svar. Jag växer i insikt! Är det dyrt att installera jordfelsbrytare?
 
Det kan bli skitdyrt att installera jordfelsbrytare, om det finns ett jordfel som måste åtgärdars... Å andra sidan är det just jordfel man vill slipa... :)
 
Så om jag läser rätt så skyddar en JFB lika bra mer eller utan jorduttag eller är det ett felaktigt tolkning av mig?

Saknar erfarenhet men läste om att JFB mäter mellan fas och nolla och skiljer sig den 0.002 ampere eller något så bryter den på 0.05 sekunder.

Om jag tänker rätt så med jordade grejjor så bryts strömmen direkt. Och utan jord så bryts strömmen när maskinen som blir strömförande får kontakt med jord dvs troligtvis dig. Farligt?
 
Redigerat:
JFB fungerar lika bra utan jordade uttag, blir maskinen strömförande SKA JFB bryta när det går 30 mA genom dig. Det bör du överleva men det är ytterst smärtsamt. Vore maskinen jordad skulle säkringen omedelbart lösa ut vid fel och du skulle inte känna nått, så JFB ersätter inte på något vis jordning, JFB kan vara felande och inte fungera som tänkt, JFB är endast en komponent som höjer säkerheten vid ev fel.
 
Så om man flyttar in i en äldre villa så är det inte det första man ska byta till jordade uttag då skillnaden är att man får en snabb odödlig stöt utan jord. Har agerat som ledare en gång utan JFB och det var inte så uppskattat. Höll en kabel i varje hand och kompisen satte i kontakten. Då var man ung och dum.

Kan man seriekoppla 2 JFB för extra säkerhet då man läst att det inte är helt ovanligt att dem inte gör sitt jobb som du nu också påstog. Eller är det överkurs?
 
Seriekopplat är överkurs. Se till att motionera JFBn regelbundet istället.
 
En JFB som testas enligt anvisning ger ett rätt säkert skydd men man kan ha en 30 mA för hela centralen och 10 mA för enskilda grupper, men det bästa "skyddet" är att se till att man använder hela sladdar och apparater, inte blandar jordat och ojordat i samma rum, och inte använder ojordat i "farliga" miljöer. Det är alltid myyyycket bättre att förebygga ett tillbud än att göra tillbudet så ofarligt som möjligt.
 
Låter fint.

Citerar mig själv från frågan innan så man inte är dumsnål när det väl gäller "Så om man flyttar in i en äldre villa så är det inte det första man ska byta till jordade uttag då skillnaden är att man får en snabb odödlig stöt utan jord"?
 
Menar du att det är bättre att installera JFB än jordade uttag? Det stämmer, men ännu bättre är ju både och.
 
Okej. Ungefär så jag menade Kollar på hus i dem mindre prisklasserna och vill modernisera huset själv med årena och det blir ju en hel del utgifter så om det går att vänta med några poster så är det bra.

Inte helt gratis att byta till jordat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.