nickan111 skrev:
Jag ville bara ha hjälp. Och jag testar nog några till och försöker vara mera konkret. Jag har ringt igen och de skulle höra av sig om de försvunna offerterna men inget ännu har hänt. Jag ska inte ta självklart.
Det låter ju som du redan sitter inne på lösningen. Skriv gärna ner vad du vill ha gjort på ett papper som du kan överlämna till hantverkarna. Försök vara så konkret som möjligt och upplys om allt som du tror kan påverka arbetet. Sen när du väl fått in offerter så gäller det som vanligt att kolla upp företagen mer noggrant. Lycka till!
 
OHE skrev:
Om hantverkaren är ekonomiskt rationell bör ett ROT-avdragsarbete kosta mer än än ett vanligt ROT-arbete. Utan att komplicera frågan alltför mycket kan följande konstateras. Ett ROT-avdragsarbete medför faktiskt merarbete. Hit hör bl a den tid det tar för hantverkaren att sätta sig in i regelverket (inledningsvis är denna post antagligen som högst, men man kan inte bortse från att hantverkaren behöver konsultera reglerna mer än en gång), tid för att kontrollera om beställaren kvalificerar för ROT-avdrag, administrativt arbete (material och arbete ska separeras liksom arbete som sträcker sig över två år skall fördelas på liknande vis; det går inte att avtala om vilket belopp som skall utgöra material och vilket belopp som ska utgöra arbete.

En annan aspekt hänför sig till osäkerhetsfaktorn i betalningen från skatteverket. Denna osäkerhet kan dels bero på att lagstiftningen inte är värst tydlig. Skatteverket kan göra bedömningen att arbetet inte kvalificerar rotavdrag, något som delvis kan bero på reglernas otydlighet (främst gränsdragningsproblem). Även om ett dylikt beslut kan överklagas och eventuellt ändras så uppkommer ofta en rad komplikationer. I många avtal mellan hantverkare och konsument stipuleras att konsumenten ska betala hela arbetskostnaden under förutsättningen att arbetet inte kvalificeras som rotavdrags-arbete alternativt att konsumenten inte kan nyttja avdraget. Emellertid är ofta är en sådan formulering i avtalet otydligt formulerad (hantverkare och konsumenter är oftast inte jurister och oftast konsulteras inte heller en jurist vid ROT-arbeten). Ska skatteverkets beslut att inte bevilja ROT-avdrag ligga till grund för denna bedömning? Eller ska det vara Förvaltningsrättens bedömning? Eller kanske Kammarättens bedömning, eller kanske rentav Regeringsrättens bedömning om prövningstillstånd meddelas? Och hur ska betalningsfrågan lösas under denna tidsrymd? Även om denna fråga i en domstol antingen bedöms som juridiskt svart eller vit så uppkommer praktiska problem, vilka i realiteten är kostsamma för någon eller bäggedera av parterna.

En annan och i verkligheten mer sannolik anledning till ekonomiska problem har att göra med risken för att skatteverket inte betalar hantverkaren i rätt tid. En fordran är inte detsamma som pengar i fickan och en fördröjd utbetalning från skatteverket kan i vissa fall leda till allvarliga likviditetsproblem.

Självfallet ska ett fakturerat ROT-avdragsarbete kosta mer än en ett vanligt ROT-arbete.
Nej, det ska det verkligen inte! Den lilla pappersexercis det innebär går ihop sig pga minskade kostnader för marknadsföring och en högre beläggningsgrad. Är du hantverkare?
 
Marlene:Det handlar dels om ökad risk dels om merarbete och någonstans ska det ju betalas eller hur?

Administration är faktist en ganska betydande del av en hantverkares arbete detta för att staten och även beställaren ska hålla sig nöjda. Plus att det inte går att sälja ROT-delen av en faktura.

Dessutom kan man själv dra av det i deklarationen om man så önskar, skillnaden är att då får man själv ligga ute med pengarna sålänge....

Och nej jag är inte hantverkare.
 
Snacka om att göra en höna av en fjäder, eller en storm i ett vattenglas, eller annat lämpligt ordtstäv.
Vi håller på med det mesta inom el-tele-data och allt annat som rymms inom begreppet "nu när ni ändå är här" :p och det innefattar ganska många rotavdrags jobb. Och vi har gjort detta sedan starten. Och jag kan bara säga att det är ingen större skillnad mot hur det var innan rotavdraget. Visst, det kanske blir några minuters extra jobb med handläggningen, men det kan jag leva med. Skatteverket är kanon att ha och göra med vad gäller utbetalningar samt frågor rörande knepiga avdra eller inte frågor.
Så sluta gnälla och utnyttja denna utmärkta möjlihet istället, man vet ju inte hur länge den finns kvar.
Nä, ni som är företagare, se till att skaffa ett bra ekonomiprogram till datorn så löser det alla "strul" med hanteringen av rotavdraget.
Och ni kunder, ta in referenser, be om ett utdrag av skatteverket som visar att ni har rätt till avdrag, och sluta misstro ALLA hantverkare :@. Det finns faktiskt några som inte varit med i fuskbyggarne på tv.

Fraggelberget, med på tok för många år i branschen :D
 
v-g skrev:
Marlene:Det handlar dels om ökad risk dels om merarbete och någonstans ska det ju betalas eller hur?

Administration är faktist en ganska betydande del av en hantverkares arbete detta för att staten och även beställaren ska hålla sig nöjda. Plus att det inte går att sälja ROT-delen av en faktura.

Dessutom kan man själv dra av det i deklarationen om man så önskar, skillnaden är att då får man själv ligga ute med pengarna sålänge....

Och nej jag är inte hantverkare.
Här har det smugit in ett fel i debatten :D
Man kan INTE dra av det på deklarationen längre. Numera ska alla rotavdrag göras enl. faktura modellen vilket innebär att hantverkaren gör det direkt på fakturan d^_^b.

/Fraggelberget
 
fraggelberget:Vaffasen ja läste ju i en chat eller vad det var där en från skatteverket svarade. Jaja aftonbladet säger sanningen som alltid :(
 
Ad acta
Jag tycker rot-avdraget är bra och framför allt kom till i rättans tid.

Det talades om kris som var värre än 30-talets. Då var inte jag med, men jag var med i början på nittiotalet då jag byggde hus, vart av med jobbet och låste räntan på 17,25 % och var skapligt nöjd med det.
När vi byggde så hade vi 25,5 %.innan lånen var placerade som det hette då.
Då fanns räntebidraget som hjälpte till men försvann senare (helt rätt)

Jag tar inte ut ett öre extra pga rot-avdraget utan är otroligt nöjd med regeringens snabba beslut som ledde till att många av byggbranschens ärliga småföretagare fick överleva
 
Redigerat:
Jag tror ingen nekar rot när det gäller större jobb men när det är mindre vet jag flera som blir småputta.

Vore _jag_ hantverkare skulle jag _inte_ göra så utan i möjligaste mån hålla kunden nöjd men jag vet som sagt en del som inte vill hålla på med småtjaffs typ rot för att installera ett dass. (150:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.