Å nej, det där får du allt prova själv :)

Prenumererar inte på Råd&Rön men upptäckte att man kan köpa tester styckvis, så nu har jag investerat i deras test av diskmaskiner för 25 kr. Där låg Miele i topp, följt av Siemens och Bosch. Får åka till en butik och titta på modeller och jämföra.
 
Min bror har Miele i hemmet och ett par tre stycken på företaget och dom går och går och går... men dom kostar mer såklart.
 
Miele eller Siemens - helt klart!

Köpte en Siemens för 6 mån sedan. Har glömt modellnr nu men de har bara en som har en ljudnivå på låga 40 dB vilket var viktigt för oss då vi har en öppen planlösning. Den är så tyst så man får gå och kolla om den verkligen går.
Bestickvagn längst upp (liksom Miele har) så man slipper korgen där nere som tar plats. Suve.

M v h
/ Cochen
 
Vår förra Miele var 13 år när vi bytte den, mot en ny, 2006. Inga fel mer än att luckans fjäder var lite slapp
och det gjorde att den föll ner lite för fort. Tyckte inte det var värt att reparera utan vi köpte en ny Miele.
Inga fel än så länge.
Det skall väl tilläggas att maskinen går 4 -7 gånger per vecka.

Petgus
 
OK, det blir alltså ingen Candy.

Min svärmor har en Miele och jag gillar inte besticksfacket på den. Det är en plan korg överst där man ska lägga i besticken ett och ett. Har de varianter med bättre besticksfack så kanske det kan komma i fråga.
 
kinshasa skrev:
Jag kan inte bidra med någon fördjupad kunskap i ämnet - men reagerade på denna artikel i AB beträffande vilket märke/modell man INTE ska köpa

[länk]

( Candy )
Frågan är hur de lyckades få den att explodera? :)
Tvättade de C4?
 
Marlene Eskilsson skrev:
OK, det blir alltså ingen Candy.

Min svärmor har en Miele och jag gillar inte besticksfacket på den. Det är en plan korg överst där man ska lägga i besticken ett och ett. Har de varianter med bättre besticksfack så kanske det kan komma i fråga.
Då kommer du inte att gilla Siemens heller. Men det är nog en vanesak, de jag har hört som har den plana korg du pratar om skulle aldrig kunna tänka sig att gå tillbaka till en traditionell bestickkorg. Det tar kanske några sekunder längre tid att stoppa i disken, men iom att du sorterar redan när du stoppar i så går tömningen av full maskin mycket snabbare....
 
jhenrikj skrev:
Då kommer du inte att gilla Siemens heller. Men det är nog en vanesak, de jag har hört som har den plana korg du pratar om skulle aldrig kunna tänka sig att gå tillbaka till en traditionell bestickkorg. Det tar kanske några sekunder längre tid att stoppa i disken, men iom att du sorterar redan när du stoppar i så går tömningen av full maskin mycket snabbare....
Vi har en ny Siemens med traditionell bestikkorg..........
 
cust3000 skrev:
Vi har en ny Siemens med traditionell bestikkorg..........
Jo det finns båda...men det var väl tips på bra maskin hon hon ville ha ;=) Skämt och sido...vet ingenting om hur bra/dålig siemensmaskinerna är, bara att de är supertysta.
 
jhenrikj skrev:
Jo det finns båda...men det var väl tips på bra maskin hon hon ville ha ;=) Skämt och sido...vet ingenting om hur bra/dålig siemensmaskinerna är, bara att de är supertysta.
Hej henrikj!
Vi har bara haft vår Siemens sen i höstas, men hittils fungerar den mycket bra.
Vi får se när den rullat på ett tag :)
 
Miele med "bestickhyllan". Tvättar otroligt rent eftersom besticken är separerade. Givetvis kan man köpa till en konventionell bestickkorg om man vill ha det.

Hörde att just bestickhyllan var ett Miele-patent. Om nu Siemens har en liknande lösning så antar jag att Mieles patent gått ut och att vi snart kommer att få se liknande lösningar hos konkurrenterna.
 
Miele är enligt handlare och supporttekniker jag pratat med bäst på disk och tvätt.
Dvs mekanik, de är oerhört robusta på dessa områden. Dock dyrare.
 
Min första fråga i butiken när jag ska handla vitvaror är "Vilket fabrikat har ni minst problem/reklamationer på?", snarare än att börja kolla på finesser och design...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.