Hej!
Tänkte anlägga en sandstrand till vårt landställe. Det finns viss sand nere vid vattnet nu, men vår son börjar komma i den åldern att det skulle vara juste med en "riktig"

Stranden skall göras ca 24kvm och i snitt skall sanden vara 30 cm djup, så det blir ju en del.
Vart får jag tag på sand, samt en firma som kan leverera detta direkt till stranden sjövägen (Tyresö). Att at det bilvägen är otänkbart då det är alldeles för långt/brant från bilvägen ned till vattnet.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Robin Täby
  • Laddar…
Undersök med miljökontor och/eller länsstyrelsen först. Det kan bli dyrt om du senare måste ta bort sanden igen...
 
en fyrhjuling med släpvagn kanske kan ta sig till vattenkanten?
 
Självklart kollar jag upp och ser till att få alla tillstånd först, men det var inte riktigt svaret på min fråga. :)
Om det visar sig vara omöjligt att få sand levererat, är det ju onödigt att lägga tid på att söka tillstånd, så detta är steg 1. :)

@ styrman1: Med den branten är en fyrhjuling helt uteslutet, så det måste ske sjövägen.
 
Då ska jag svara på frågan också...

Tyresö, där är det väl is varje vinter eller? Kör ut sand och dumpa den på isen/stranden. Blir iofs inget i år, men nästa sommar är också en sommar.
 
Tack för tipset, men då återstår problemet att få ut en bil på isen, vilket i dessa terrängförhållanden är "omöjliga" (allt går väl, men inte att rekomendera i detta fall
. Den delen av tyresö vi har hus på är rätt brant ned till vattnet. Söker vidare efter en "båttransport" :)
 
M/F Runa II Sjötransport AB Svartsö Hjälmö 139, 130 33 Gällnöby08-571 662 70‎

....används flitigt i trakterna kring Waxholm. Kan säkert puttra ner till Tyresö också.
 
Tackar!
Kollar upp det.
'Om inte annat kanske dom har numret till en mer lokal kollega.
 
Muskö byggvaror kör ut med båt. har de kran på båten kan de ju ta med Bigbag säckar fulla med sand och lyfta iland.
 
@ styrman1. Stort tack för tipset. Det skall jag kolla upp!
 
....det måste ju finnas fler båtar än Runa som har transportör för sand/jord/grus.
 
på kymendö så finns det minst en pråm med kran som borde kunna köra ut bigbag säckar med sand.
 
Du måste ha en "sjömatta" om du vill få ett bestående resultat. Annars kommer det börja växa upp här och där igenom sanden och du måste gå med kratta och lie en gång i veckan för att hålla rent :)
 
Califali skrev:
Du måste ha en "sjömatta" om du vill få ett bestående resultat. Annars kommer det börja växa upp här och där igenom sanden och du måste gå med kratta och lie en gång i veckan för att hålla rent :)
Duger det inte med vanlig markduk?
 
styrman1 skrev:
på kymendö så finns det minst en pråm med kran som borde kunna köra ut bigbag säckar med sand.
Dum fråga, men kan inte en pråm ta sanden "i lösvikt"? Det är väl bara att fylla pråmen, bogsera ut och ankra upp, sedan hiva av allt på rätt ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.