Jaha, nu har man letat efter en mega-catch i två dagar, de är slut överallt, och alla som har haft och/eller säljer dem säger att de är skit i jämförelse med Mosquito Magnet.

Svenska generalagenten är tydligen jätte bra på MM så om de skulle gå sönder så fixar de lagning på 3 dagar. Och de måste ju anses vara OK.
Så det blir en MM independence istället, men de verkar slut också ... precis som alla andra modeller av alla märken ... suck

Edit: MM Independence inköpt, det gick att hitta till slut, fångst rapport om en vecka.
 
Redigerat:
Status rapport efter två veckor:
Helt otroligt vad bra den fungerar, den fångade på första veckan ungefär en kaffekopp med ihoptorkade mygg, det måste vara flera tusen - lätt.

Väl värd pengarna över alternativen ! (som grannarna har)
 
några fler reflektioner?
Tar den knott och småsven lika bra som mygg?
 
Jajjemen, det gör den men i ärlighetens namn så har vi inte så mycket knott hos oss.

Efter lite drygt en vecka så var myggorna borta, i alle fall honorna som sticks. Man var lite nervös när det kom myggor om de skulle bita eller inte men de var helt ointresserade av mina svettiga bygg-armar (eller så dåsade de av...) så det måste ha varit hanarna som blev över.

Ev. så drar den gasol snabbare än vad man läst, men jag hade inte så bra koll på när jag fyllde den. Det får bli något att reda ut nästa år, det är slutkört för i år. Nästa år börjar jag i mars/april då det gör som mest skillnad. Octanol luktämnet verkar det vara väldigt stor prisskillnad på, så den måste vi hjälpas åt att hitta vart den är billigast. Det är ett gift så det är restriktioner på att exportera/importera mellan länder.
 
tallmilan skrev:
Octanol luktämnet verkar det vara väldigt stor prisskillnad på, så den måste vi hjälpas åt att hitta vart den är billigast. Det är ett gift så det är restriktioner på att exportera/importera mellan länder.

Jag köpte octenol på Ebay. Ca 250.- inkl frakt från USA, motsvarar väl halva priset i Sverige. För mig var det inget problem med importen...
 
Kostar 80:- i Japan, ska bara lösa språkförbistringen först ...
 
Efter Tallmilans positiva erfarenheter blir det nog en MM-investering till nästa säsong!

En fråga bara: Vi har en tomt på knappt 4000 kvm, helt omgiven av skog (det är i skogen vi har våra "myggodlingar"!). Efter att ha tittat på diverse hemsidor verkar placeringen av MM vara helt avgörande för effekten (höjd över marken, mot/medvind etc). Hur har ni MM-ägare placerat era maskiner?
 
Redigerat:
mha det medföljande placeringsprogrammet som låg på en cd-skiva.
 
Tar upp tråden igen...

Hur har det gått med myggfångsterna? Funkar MM lika bra i år??

Hos oss är det mer mygg i år än nånsin, funderar på att slå till på en Predator (se www.myggfri.nu). Har någon provat den?
 
Nä, den fungerade uselt i år tills jag blev upplyst om att IKEA batterier ska man inte blanda med elektronik. Man ska köra MM på Duracell eller Energizer ... egentligen med vad som helst utom IKEA bevisligen ...

Sedan blev det bra igen
 
Jag beställde en Defender från USA (Ebay) förra hösten.

Det visade sig vara lite krångligt att få den att fungera här i Sverige dock. Dels passade inte en svensk gasoltank med det munstycke som följde med och dessutom klarade inte strömkabeln som följde med någon annan spänning än 120V.

Lösningen blev att beställa en adapter för gasoltanken:
http://www.propaneproducts.com/cata...es/retro-q-propane-tank-adapter-3170-486.html
Samt att beställa en svensk stömadapter
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=acreto&subgid=38&gid=11

Nu fungerar enheten bra och suger i sig minst ett par hundra myggor per dygn. Det blev dock dyrare än jag räknat med.
Enheten kostade $305 (2200:)
Adaptern kostade $59 (470:)
Strömsladden kostade 678:-
Totalt 3348:-

De verkar kosta ca 6000:- att köpa här i Sverige, så jag fick ett rätt bra totalpris ändå.

Det skulle ändå vara intressant att höra om någon av er som köpt från USA hittat bättre lösningar på att få ström/gasol att fungera med de amerikanska modellerna. Ni som köpt enheter som går på batteri, hur fungerar det?
 
Ja det hade nog varit bättre om du köpt en av de modellerna som går på batteri istället så slipper då både adaptrar och skarvsladd. Sedan hade det varit mycket billigare för dig att köpt en ny tryckregulator med slang, kostar bara 199:- och finns överallt eftersom de används på allt från gasolgrillar till husvagnar.

Sen kostar de bara 4500:- i Sverige med garanti (vilket man vill ha på denna produkt, tyvärr)
 
Tack för tippset om tryckregulator! Fungerar det att köpa vilken tryckregulator som helst, eller ska den släppa igenom en viss mängd gas?

Om man vill man betala 1500:- extra för att få garanti på produkten är förstås upp till var och en. Tyvärr verkar de kunder som vänt sig till tillverkaren med garantiärenden i USA inte vara nöjda med den hjälp de fått. Det kanske fungerar bättre i Sverige.
 
Alla regulatorer du hittar (förutom specialprodukter) är gjorda för de korrekta 30mBar.
Det är "småmaskinsservice" i Göteborg som sköter servicen åt Acreto (GeneralAgent), och de var duktiga. Delarna är så pass dyra att det kan löna sig med garanti, för sönder verkar de gå ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.