Jag hade problem med min GSM-modul (GSM-300) i mitt larm, ett Powermax Complete.
Jag kommer inte ihåg vad det var för felmeddelande i displayen. Mitt larm är svenskt.
I mitt fall berodde det på att inget av de sim-kort jag satte i fungerade med modulen.
Jag provade med både Telia Refill och Comviq Kontant.
När jag satte i ett kort med abonnemanget Telia Telematik så fungerade det fint. Kanske är det bara det som är ditt problem?
Det är f.ö. ett abbonnemang anpassat för larm m.m. som inte behöver fyllas på ibland som t.ex. ett refillkort.

Kom på en sak till...
Om du plockar ur och sätter i GSM-modulen så MÅSTE du göra det när larmet är strömlöst. D.v.s. utan både nät och batteri.
Modulen fungerar inte som den ska om du sätter i den när spänningen redan är på.
 
Redigerat:
telematikkort från telia är kanon, 20 spen i månaden!
vet inte hur privatpersoner får tag på sådana, måste väl bara vara å ringa telia!
 
Hammare_GBG skrev:
telematikkort från telia är kanon, 20 spen i månaden!
vet inte hur privatpersoner får tag på sådana, måste väl bara vara å ringa telia!
Stämmer bra det.
Det finns bara med på deras företagssida, men kan även tecknas av privatpersoner.
Kom ihåg att lägga till moms på priserna (125:- inträde, 25:- i månaden).

Jag fick ett 14-siffrigt 071-nummer till mitt larm.
Tycker att jag känner igen den nummerserien... :wow:
 
Så är jag tilbåck...

Jag har prövat at skaffa mej Telia Telematik men det är inte lykkes dette är for företag, men en från företag skulla komma at ringe mej for at hitta en lösning til mej.
 
Hej, jag läste om Powermax och köp från England här på byggahus.se och beställde efter lite tvekan ett powermax+ larm med en "massa godis" från Sapphire Alarms. Priset inklusive VAT och frakt blev 7.400 SEK och exakt samma konfig från Trygga Hems web shop skulle kosta 13.700 SEK. En poäng i sammanhanget är ju att pundet för tillfället ligger lägre än på många år, i mitt fall 11.30 kr/pund
Det gick kanonbra, jag fick flera mail från leverantören med status kring min leverans och mindre än en vecka från beställning kom Postens paketservice med prylarna till min hemadress. Allt var komplett och fungerande, jag är med andra ord supernöjd :).

/Hasse
 
3pac skrev:
Jag har prövat at skaffa mej Telia Telematik men det är inte lykkes dette är for företag, men en från företag skulla komma at ringe mej for at hitta en lösning til mej.
Jag lyckades i alla fall. Jag har inget företag.:rolleyes:
 
Jag har nu testa med Telia telematik i min larm och det funga...
 
Biggles Berg skrev:
Hej, jag läste om Powermax och köp från England här på byggahus.se och beställde efter lite tvekan ett powermax+ larm med en "massa godis" från Sapphire Alarms. Priset inklusive VAT och frakt blev 7.400 SEK och exakt samma konfig från Trygga Hems web shop skulle kosta 13.700 SEK. En poäng i sammanhanget är ju att pundet för tillfället ligger lägre än på många år, i mitt fall 11.30 kr/pund
Det gick kanonbra, jag fick flera mail från leverantören med status kring min leverans och mindre än en vecka från beställning kom Postens paketservice med prylarna till min hemadress. Allt var komplett och fungerande, jag är med andra ord supernöjd :).

/Hasse
Hej!

Bra att det funkar att köpa från England. Jag funderar att göra samma sak men har det svårt att bestämma mig om vilka delar behövs. Skulle vara jätte tacksam om du eller andra kunde hjälpa mig med detta.
 
Hur ser ditt hus ut, hur många dörrar har du, ska du larma garage, brandvarnare, hur mycket kan du betala?
 
marre4933 skrev:
Hur ser ditt hus ut, hur många dörrar har du, ska du larma garage, brandvarnare, hur mycket kan du betala?
Det är ett 2plans hus med en altandörr och en entre. Garagen behöver jag inte larma i dagsläge och har tänkt att installera brandvarnare med larmpaketet.

Min egentliga fråga är vad får man för 7000kr som Biggles Berg betalat? Vad ska jag tänka mig för budget när det gäller Powermax+ ?
 
3pac skrev:
Jag har nu testa med Telia telematik i min larm och det funga...
Ser man på! d^_^b
 
fartow skrev:
Det är ett 2plans hus med en altandörr och en entre. Garagen behöver jag inte larma i dagsläge och har tänkt att installera brandvarnare med larmpaketet.

Min egentliga fråga är vad får man för 7000kr som Biggles Berg betalat? Vad ska jag tänka mig för budget när det gäller Powermax+ ?
Jag tänkte berätta hur mitt larm ser ut, bor i ett 1,5 planshus med källare och vidbyggt oisolerat garage.
Jag köpte ett svenskt Powermax Complete från Protexus för 8000:- inkl. frakt och möjlighet att dela upp betalningen.

Vad fick jag då för 8 papp?
1 st Svenskspråkig Centralapparat Powermax Complete GSM
2 st Handsändare MCT-234
1 st Husdjursimmun IR-detektor NEXT K9-85 T
4 st Magnetkontakter MCT-302

I efterhand har jag kompletterat med:
1 st Expansionskort (för att kunna driva en brandvarnare med 12V, se mer info nedan)
1 st Trådlös manöverpanel MCM-140
2 st Husdjursimmun IR-detektor NEXT K9-85 T
2 st Trådbundna inomhussiréner (i hallen och garaget, centralapparatens sirén bortkopplad)
3 st Trådbundna magnetkontakter (sitter i kallgaraget)
3 st lysdioder.

Lysdioderna har jag satt en på vardera sida om ytterdörren, samt en utanför garagedörren, för att visa om larmet är aktiverat. Då kan jag larma av med fjärren från parkeringen om jag ska direkt in i garaget och få en visuell bekräftelse på att det verkligen slagit av.
Bra även när mina föräldrar ska in och vattna blommor. De har ju en nyckel till ytterdörren, men klarar inte av larmet och jag tycker det är onödigt att dela ut handsändare till halva släkten, så istället ringer jag bara, eller skickar ett SMS till larmcentralen som slår av och släcker lysdioden så de vet att de kan gå in med nyckeln.
De som har husnyckel och är så pass duktiga att de klarar av larmet får låsa upp och använda den trådlösa manöverpanelen som sitter innanför dörren med sin egen kod. Om jag vill kan jag dessutom få ett SMS när de larmar av med sin speciella kod, så jag vet att det är någon inne i huset och springer.

Eftersom garaget är ett kallgarage har jag valt att dra gamla hederliga trådbundna magnetkontakter där för att slippa onödiga batteribyten när de trådlösa magnetkontakterna sitter ute i kylan.
Då garaget står ihop med huset och även har en dörr där så har jag larmat den dörren på den varma sidan med en trådlös magnetkontakt (MCT-302) och eftersom dessa även har en universalingång så var det bara att koppla in den trådbundna slingan på den, så slapp jag dra kabel genom hela huset ända fram till centralapparaten.
Universalingången larmar dessutom som en egen slinga.

En annan trådlös magnetkontakt använder jag bara universalingången på.
Den är kopplad till summalarmet på min bergvärmepump som har en slutande larmutgång. Ingen onödig kabeldragning där heller och nu får jag ett SMS om värmepumpen lägger av.

Som brandvarnare har jag använt de trådlösa brandvarnare som finns att köpa på olika ställen, bl.a. Jula, DollarStore, Kjell & c:surprised: SE HÄR.
Jag har 4 st och har gett 100:- / st för dessa och vill jag ha fler, så är det bara att handla och "lära in" dem också.
En av dessa har jag sedan utrustat med ett kretskort som ersätter 9V-batteriet och driver brandvarnaren med 12V från larmcentralen istället SE_HÄR. Dessutom innehåller kretskortet en strömövervakning som växlar en kontakt när brandvarnaren drar mer ström än normalt, alltså tjuter.
Därmed larmar hela larmcentralen på varje enskild trådlös brandvarnare på ett betydligt billigare sätt än med originalvarnare.
Den enda nackdelen är att du inte får veta av larmet exakt vilken brandvarnare som larmar.

Det enda jag saknar nu är ett larm på husvagnen som står parkerad här utanför, men det går att lösa det också.
Man kan sätta en magnetkontakt på dörren, men då blir det problem när vagnen åker på semester och man inte plockar bort den, eller avaktiverar den i larmet. Då blir det fellarm.
En annan variant är då att sätta en IR-detektor löst på en liten fot och ställa den på ett bra ställe i vagnen. När du åker på semester så kan du bara flytta in detektorn in i huset så är problemet löst!
Kruxet då är att IR-detektorn måste ha lite uppvärmt för att fungera bra på vintern, magnetkontakten klarar sig bättre i kyla.

Kom gärna med funderingar och frågor om mina grejer!
 
vafaan skrev:
Lysdioderna har jag satt en på vardera sida om ytterdörren, samt en utanför garagedörren, för att visa om larmet är aktiverat. Då kan jag larma av med fjärren från parkeringen om jag ska direkt in i garaget och få en visuell bekräftelse på att det verkligen slagit av.
Jag har titta after sådan en lösning men har inte hitta den?
 
Jag har också funderat på att beställa larm från UK. Men jag läste tidigare i tråden att man inte får med klisterdekaler. Stämmer det, eller hur har ni andra löst det? De som finns att köpa hos t.ex Clas Ohlson är ju skitfula.

Jag behöver GSM-modul till mitt larm. Är de identiska med de som säljs i Sverige, eller är det nåt speciellt man bör tänka på?
 
Der var inte klisterdekaler med till min larm som jag köpt från UK
Jag design selv nogle klisterdekaler, och köpt 100styk hem från en trykkeri

Jag talt med Visonic UK och DK och GSM-modul skulla väre identiska med de som säljs. for jag har haft många problemer med mit GSM inte funga før der kom telematik från telia.
ham från visonic i SE ville inte tala med mej for min larm var köpt i UK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.