Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
J
Använder både vedeldat (www.harvia.fi/files/pdf/9162/FlareSmoker_SV.pdf´) inget kan bli godare.

Sedan har jag en Weber vilken jag tycker är klart överreklamerad, svår att få bra jämn värme i och kräver mycket briketter.

Sedan har jag ett stekfat model typ Per Mobergs fast "bara" 70 cm. Det kan jag verkligen rekommendera för man kan göra så enormt mycket kul på det.
 
Veritas skrev:
Ok.... vilken temperatur skall köttet ha (inuti) ? Har köpt både probe termometer & trådlös dito...men det kan ju hjälpa att veta vilken temp man skall gå efter:);)

kasta termometern och kör på känn ;-)
somsagt, kolla det då och då, och låt det vara lätt rosa (om du vågar, har ätit det så en sommar utan några problem som helst) och rulla in den i folie och låt ligga en 5 min, blir supergott :)
 
Felde skrev:
kasta termometern och kör på känn ;-)
somsagt, kolla det då och då, och låt det vara lätt rosa (om du vågar, har ätit det så en sommar utan några problem som helst) och rulla in den i folie och låt ligga en 5 min, blir supergott :)
Tackar för hjälpen ! Imorgon & till helgen skall det grillas ! :)
 
Om man orkar ta fram termometern så blir det självklart bäst med hjälp av den.
Själv brukar jag inte orka;)
När det gäller gris/fläsk, så är halsen/karré den bästa grillbiten enligt mig och då behövs absolut ingen temometer, då den gärna får gå ganska länge.
 
Nej fy, koka skinkan går ju inte alls för sig!
Grilla har jag förvisso inte gjort men in i ugnen ska den med folie runt och honung på sig mm tills den är 67 grader i centrum.
Sedan ut på svalning avnätning och svålborttagning innan den åker in igen på grilljering eller glaze beroende på vilket man föredrar.
Skyn som blir kvar i folien är utmärkt till dopp i grytan ;)

Cujo skrev:
Hädare!!!:O

Spöstraff och stegling är en god början, men sedan får man bli kreativ, om du skall få det straff du förtjänar!

En julskinka skall ovillkorligen kokas. Hur skall man annars kunna göra riktigt doppspad. Det finns en anledning till att det heter doppare-dagen!:cool:
 
Angående temperatur så ska man tänka på att stora köttstycken som tex en skinka kommer att efterstekas en stund av sin egen värme så tar man av den från värmen vid 67-68C så kommer den att stiga till 70 och bli garanterat parasitfri ;)
 
Tossegubbe skrev:
Angående temperatur så ska man tänka på att stora köttstycken som tex en skinka kommer att efterstekas en stund av sin egen värme så tar man av den från värmen vid 67-68C så kommer den att stiga till 70 och bli garanterat parasitfri ;)
Aha, det förklarar saken... efter att ha sett på en hel del grill videos på youtube så har jag aldrig förstått varför de lindar in en brisket eller liknande i metallfolie efter att den är grillad & lägger den åt sidan.

Ikväll ska det grillas !!! :)
 
När jag grillar större köttstycken, tex Karre i bit, eller fläskfile och sådant låter jag dem alltid ligga en stund i folie, blir som sagt rejält saftigt och fint.
Mindre bitar, tex Karrekotletter eller hamburgare tycker jag förlorar på att läggas i folie, de blir gärna lite "fuktiga" och den fina grillfinishen på dem försvinner, där tycker jag man skall lägga upp direkt från grill till tallrik!
 
Ngn som har tips på hur jag ska rengöra/tvätta lockets utsida på min gröna master-touch 57?
Provat diskmedel och disktrasa, men funkar inget vidare. Börjar bli lite flottigt och prickigt ut trots att jag använder ett skydd över grillen.
 
matte2k skrev:
Ngn som har tips på hur jag ska rengöra/tvätta lockets utsida på min gröna master-touch 57?
Provat diskmedel och disktrasa, men funkar inget vidare. Börjar bli lite flottigt och prickigt ut trots att jag använder ett skydd över grillen.
Weber har väl "speciella" medel för detta. Tror det finns tre olika varianter som kostar 59 spänn styck varav en är för emaljen.
 
Ja jag har provat sådan spray, den funkar bra.
 
Avfettning och högtrycken funkar för mig ;)

Eventuellt kan man ta bilen på samma gång :D
 
petersson79 skrev:
Weber har väl "speciella" medel för detta. Tror det finns tre olika varianter som kostar 59 spänn styck varav en är för emaljen.
ok. blir till att fixa. tack!
 
Aftonbladets Webbshop har ett väldigt bra pris på Webers Premium överdrag just nu, 199 :-!
 
petersson79 skrev:
Aftonbladets Webbshop har ett väldigt bra pris på Webers Premium överdrag just nu, 199 :-!
Det svarta? Det är bra pris. Jag köpte det grå men är inte helt nöjd. Det går sönder sjukt lätt. Har man verktyg hängade på sidan med dess krokar så river det upp stora hål i det omgående. Väldigt skört. Det svarta kanske är kraftigare nylon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.