Dclxvi skrev:
Jag har fått info om att tvättmaskinen inte ska stå upphöjd, åtminstone inte om man inte har gjutit en avsats för den att stå på. Skulle gärna ha båda maskinerna i arbetsnivå, men är ju inte så sugen på att gjuta upp ngt åbäke för den att stå på. Hur har ni gjort?
Förstår inte heller riktigt den synpunkten.. Varför skulle man behöva gjuta en avsats till en tvättmaskin? Kommer att bygga en egen variant för att få rätt höjd. Inget problem om man bygger tillräckligt stadigt, och den som länkas ovan har min mor o far vilket fungerar perfekt.

Vår tvättstuga blir bägge maskinerna upphöjda, en lång tvättbänk med ho för att kunna ha yta för vikning, kunna skölja enkla saker etc. Kommer också att göra tvättkorgar på hjul så man kan rulla in/förvara dem under bänken ( inga skåp undertill alltså), en för vittvätt, en för kulör och en för svart/mörkt. Enkelt att rulla fram dem till maskinen sedan utan att behöva lyfta dem.Dessa göms med ett snyggt draperi längs med hela bänken.
Det kommer finnas överskåp längs med hela ena väggen för förvaring, på andra sidan väggen blir det linor att hänga tvätt i. Med 5meter långt rum så blir det en del yta att hänga på :)

Så kort:
höjda maskiner
lättflyttade korgar
bra placerade skåp i tillräcklig mängd
väl tilltagen yta att hänga tvätten på
bra lyse
 
Redigerat:
Min TM o TT står på vanliga överskåp till kyl o frys från IKEA. I 3 år har det fungerat ok!
 
Det har sagts men säger det igen, upphöjd maskin !! suvve !
 
Tvättnedkast till källaren vill jag ha. Jag såg en smart lösning någonstans där de hade tvättstugan brevid badrummet och mellan detssa två rum garderober som var öppningsbara på båda sidorna. Nytvättat, viks, in i garderoben och plockas ut från badrums sidan när man badat/dushat. Smart tycker jag! Sen vill man gärna ha en stor yta för att vika kläderna efter tvätt.
 
v-g skrev:
Upphöjda maskiner är mycket bra för ryggen och gör otroligt mycket skillnad i komfort för den som tvättar.
Vi testade upphöjda maskiner men tog bort det igen. Dels ska du ha en tvättkorg a la stortvättstuga som står på en ställning med hjul. Upphöjda maskiner är nämligen inte mycket värt om du bara har vanliga tvättkorgar och öser ner tvätten ner på golvet.
För det andra förlorar du bänkyta. För oss var det viktigare att få 180 cm bänkyta (vi har två tvättmaskiner och en torktumlare) än upphöjda maskiner. Lyckades heller inte få tag i en sån hög tvättkorg på hjul som man ser i hyreshusens tvättstugor. Så för oss blev det q(;^;)p med upphöjda tvättmaskiner.
 
Vi hänger tvätten direkt ur maskinen eller häver ur den i en vanlig liten backkorg och ställer denna på ett bord vi har i tvättstugan innan vi hänger upp.

Men det är klart har man liten tvättstuga så tar det ju utrymme om man inte tex sätter skåp ovanför.

Vi har även maskinerna bredvid varandra så ska man torktumla så kastar man bara över det i andra maskinen _utan_ att böja ryggen.

Kan nämna att både jag och sambon är halvlånga.
 
det bästa jag gjort i min tvättstuga var att sätta in 4 st av de djupaste elfa trådbackarna i en 60-garderob och har som tvättkorgar för olika kulörer och grader. De sväljer ofantligt mycket tvätt och går att dra ut helt och ställa på golvet framför maskinen och bara lasta in. Inga mer tvätthögar på golvet eller lösa tvättkorgar som flyttas runt...
 
Har inte läst hela tråden men om vi nångång ska bygga nytt hus så vill jag ha en STOR garderob a´la walk in-modell, där hela familjens kläder kan få plats. Ett stort rum mao som inreds som garderob. Så man slipper släpandet upp och ner och ha dubbla tvättkorgar mm mm mm...själva tvättstugan bör innehålla ordentligt med hängyta, stora bänkytor för vikning av tvätt, tumlare, förvaring både på vägg och under bänkar, ordentliga korgar för direktsortering av tvätten samt en diskbänk.

ja drömma kan man ju men i verkligheten så har vi en 3kvm stor tvättstuga för 5pers tvätt....
 
men hur dum får man bli,garderoben som jag vill ha ska vara i direktanslutning till tvättstugan, alltså nästan som en del av den:)
 
Dclxvi skrev:
Jag har fått info om att tvättmaskinen inte ska stå upphöjd, åtminstone inte om man inte har gjutit en avsats för den att stå på. Skulle gärna ha båda maskinerna i arbetsnivå, men är ju inte så sugen på att gjuta upp ngt åbäke för den att stå på. Hur har ni gjort?
Haha..det måste vara bland det dummaste jag har hört:)
Jag har byggt 2st olika tvättstugor och använt mej av IKEA överskåp till kyl/frys, på det den enklaste bänkskivan så att man kan brottas med dom när dom ska dit:)
Gjorde om luckorna till överskåpen och satte i fullutdragslådor i stället.
Hade en trådback på hjul som jag tog tvätten i, funkade kanon och ska snart till att gör en 3e:D

Ps diskmaskinen ska också monteras på liknade vis.
 
Klart man ska ha maskinerna upphöjda men man kanske inte ska ställa dem på det rappligaste skåpet man har. Vid centrifugering behövs rejäl stadga och jag tror inte ett vanligt IKEAskåp pallar det i längden om man inte limmar det.

De som har riktigt fall i badrummet och tvättmaskin kan bli varse detta iom att tvättmaskinen vandrar iväg.
 
Y
LAINE skrev:
Mitt tips är att leda vattnet från tvättmaskinerna till en utslagsvask som du filtrerar bort ludd mm och samtidit kan du utnyttja den för viss grovtvätt. Kanske inte världens snyggaste men väldigt bra att ha.

detta har jag sett på ett ålderdomshem och tror varit räddningen för att förhindra några avlopp-stop. Deras var egengjord, vilket jag hade planerat att svetsa ihop oxå. Plåtlåda med ett utloppsrör i ena gaveln och en lös hålplåt någon cm ovanför lådans botten, lite sne lutad ifrån utloppsröret,

MEN, finns det färdiga 'utslagsvask' att köpa?
 
Redigerat:
Y
hum, jasså sådan. det var ju inte riktigt vad jag tänkte på men kanske kunde funka det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.