Det gick uppenbarligen att få fart på mäklaren, idag skrev jag på kontakt! :D Slutsumman blev 330.000:- Känns faktiskt riktigt bra, 10.000:- över utgångspris!

Härligt när man köper på sig en himla massa jobb sådär perfekt inför sommaren!
 
Grattis! nu har du inte längre nån fritid som måste fyllas med meningslösa aktiviteter :)
 
honung
Gratulerar!! Lycka till med den "nya kärleken" :D (Huset alltså :) )
 
Ad acta
Grattis!!!
Nu är det bara att kavla upp armarna och köra :D
 
Den där gamla rötan är inget att oroa sig för. Det går ju hundratrettifem år innan skadan blir dubbelt så stor och då har den ändå inte kommit igenom stocken :)
Det här är bättre än hus byggda 100 år senare. Klokt köp!
 
Mikael_L
Sultanen, nu får du fortsätta och hålla oss uppdaterade, allteftersom er "renovering" går framåt.

Grattis förresten. :) :) :)

Kasta upp en bild ert nya hus, vetja.
 
Mikael_L skrev:
Är läget och det övriga bra så går det ju alltid att riva och bygga nytt och bra. :)

Jag tror att gamla renoveringsobjekt kan kosta mycket mer an nybyggen.
just det! Mikael L ,Jag kunde inte sagt det bättre självd^_^b
 
Tackar alla för de positiva kommentarena! :)
Det känns riktigt spännande, på måndag blir det snack med banken för att lägga upp lånen och på torsdag morgon är tillträdet, träffas på banken och gör klart affären sen har jag nycklarna i handen och ett hus i plånboken! :p
 
blir det bygga nytt eller renovera det gamla?
Det borde ju gå sälja delar ur det gamla huset , typ timmerstommen osv.
 
Mikael_L
Förhasta er inte nu, vare sig med renovering eller ev riva-tankar (som jag fått för mig aldrig varit tanken). Eller..., givetvis får ni göra precis hur ni vill. :p

Ev trasiga läckande tak, bleck och rör måste givetvis omedelbart åtgärdas då sådana saker genererar ett fortgående förfall, men i övrigt tror jag det är smart att ta det lite lugnt och känna in sig i sitt nya hus, lära känna det liksom.
 
Helt rätt! Bo in er i huset, ni kommer att veta bättre om ett år eller två hur och vad ni vill göra.
Riva? det var väl aldrig meningen?? :O
 
Grattis !
Instämmer med föregående gör så lite som möjligt första året/åren
Bor själv i ett hus från 1828 och började riva direkt när jag fick nyckeln, skulle jag inte gjort med facit i hand...
(Tips: Skaffa Gysinges Handbok)
 
Kunskapskanalen visade ett program om timmerhus igår, de bytte en syll och gjöt bjälklaget. Gjuten platta rekommenderades väl inte generellt, men för det huset var det lämpligast av någon anledning. Mycket trevligt program, även om man inte har timmerhus. Det heter "se om ditt hus" och finns på play på kunskapskanalen. Avsnittet med timmerhus heter konstruktion.
 
Se om ditt hus har jag faktiskt sett varenda avsnitt av, mycket trevligt och givande program!

Tyvärr är kåken inte i någon form av orginalskick, den är redan "sönderrenoverad", alla gamla lister är utslitna, det sitter halvdant uppsatta spånskivor på alla väggarna i övervåningen, där taket var skrevt som tusan dessutom. Jag hade gärna väntat med att renovera men det känns inte som om det går och det känns inte så viktigt dessutom när det inte är något gammalt och trevligt man river i.

Har börjat med att slita ut innertaket då det var så otroligt skevt samt att takhöjden var 190-199cm (ja, bjälkarna varierade så, golvet är inte skevt, det är slarvigt byggt) vilket betyder att jag inte kan stå raklång därinne.

Den gamla isoleringen var ett lager gullfiber, fått för mig att jag hellre vill ha någon cellolusa variant för dess fuktabsorberande egenskaper, men vad bör jag välja, vill ha bra isolering till så lågt pris som möjligt, gör inget om man får jobba lite för att få in det. Tänker sätta panel i taket istället för den gamla spånskivan, det borde väl räcka att lägga isoleringen rakt ovanpå panelen, jag kan väl inte behöva sätta någon skiva eller liknande under panelen, förutom fuktspärr då möjligen?

Det hade varit lite intressant att låta taket gå hela vägen upp till nocken eller iaf närapå hela vägen upp, vilka problem skulle det ställa till med? Är det möjligt att göra något sånt eller ger det en garanterad fuktskada om man inte har en vind med självdrag?
 
  • 3582.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant projekt. Påminner en hel del om vad jag har framför mig. Vi har ett timmerhus från kring 1900 med tilläggsisolering på utsidan och en massa trätex, board, spånskivor etc på insidan. Murket, röta och vitmögel lite här och var, bl.a. syllar, yttertak, blindbotten, bjälklag etc. Eftersatt underhåll överallt.

Värsta rivningsobjektet kan tyckas. Köpte det 2003, besiktningmannen slog ner på allt så det var lätt att få säljaren att förstå att vi i princip bara ville betala för tomten. Efter flera års våndor där vi var helt säkra på att vi skulle riva huset så bestämde vi oss plötsligt i vintras för att renovera. Vi ska ha det som fritidshus och det är ju lite annorlunda mot er som ska bo där jämt. Vi kan nöja oss med lägre standard.

I vart fall ska jag börja med att klä av huset alla lager så att timmerstommen blir blottad och man kan besikta den vad gäller skadedjur och också åtgärda det ruttna/angripna. Just nu är jag optimistisk även om ALLT behöver åtgärdas. Finns faktiskt ingenting som är bra. Allt funkar okej, men allt är dåligt eller felaktigt.

Om timmerstommen går att rädda så då går vi vidare och renoverar allt. Ett gammalt hus har en stil och planlösning och proportioner som nya hus inte har. Och det återinförda rotavdraget gör ju det kanske ekonomiskt fördelaktigt jämfört med att bygga nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.