Ja jag tror det är byggahusiska för "kortla" dvs sätta kortlingar dvs korta reglar vinkelrätt mellan de långa reglarna. Men jag har ingen aning :)
 
kortla=krysskolva bjälklaget, i detta sammanhanget..

kortla=sätta upp fästreglar inne i väggarna för skåp etc.....
 
estwing skrev:
kortla=krysskolva bjälklaget, i detta sammanhanget..

kortla=sätta upp fästreglar inne i väggarna för skåp etc.....
öh... Sätter man reglar i ett kryss i någon utvald mellanrum då?
 
Lite skrev:
öh... Sätter man reglar i ett kryss i någon utvald mellanrum då?
gammal term.
man reglar 60cc mellan varje golvregel så kortlar man sicksack emellan... kolla min tråd.
mitt projekt!!!
här under altan trådarna så ser du.
 
Ah nu fatta jag. kryssa=sicksacka. Då hänger man med. Det var 2 pilar på bilden så ja leta som en dåre på vad som skilde mot resten av sicksackningen
 
gör det någon skillnad om man inte kortlar?
 
Lite skrev:
Ah nu fatta jag. kryssa=sicksacka. Då hänger man med. Det var 2 pilar på bilden så ja leta som en dåre på vad som skilde mot resten av sicksackningen
Samma här :blushing: men nu hajjar jag klyket! :p
 
doggy_t skrev:
gör det någon skillnad om man inte kortlar?
se inlägg nr 14.
 
Den enda nackdelen med att bygga altan är att man efter ca 6 månader kommer att tänka "fan varför byggde jag inte större". Snygg och fin altan! Gillar den snitsiga ramen runt om trallen. Mycket fin.

/HN
 
Inte helt ovanligt att folk har megastora altaner 50 kvm stort. Så står det en grill där, en hammock och ett bord med stolar runt men dem resterande 30 kvm är helt tom...varför ska man ha stor altan?
 
Smeddie skrev:
Ungefär så där känner jag när jag läser om hur ni kottlar ..:x wtf pratar ni om? Försökte googla men hamnade ofelbart tillbaka på byggahus.se. Är det något spexialuttryck som bara används här eller? Inte ser jag något på bilderna med pilarna heller som kan avslöja ert kryptosnack. Avslöjar förmodligen mig själv som den motvilligt hobbysnickrande amatören som jag är men om man inte frågar lär man sig inte ..
De korta tvärreglarna heter KORTLINGAR (även om många stavar fel och skriver KOTTLINGAR). Av nån anledning heter det inte att man KORTLAR när man sätter fast sådana, utan man KOTTLAR sina KORTLINGAR. Dock är inget av de verben egentligen något riktigt ord, utan något som nästan bara existerar i talspråk och i detta forum. Verbet KOTTLA uttalas dock som om det skulle stavas KORTLA, om man inte är från Göterborg/Bohuslän.

http://www.googlefight.com
Tyvärr är få svenska sidor indexerade där, ,men söker man normalt får man överlägset flest svar på KORTLINGAR, de andra orden är bara felstavade/talspråk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.