Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
Har länge velat smaska på riktiga ribs... inte kokta, inte direktgrillade, inte 1h-i-ugnen... utan fall-of-the-bone, finger lickin´goooood :p

...så vi slog till på en Weber Smoker häromveckan. Herregud vilken grej! Smokern höll perfekt röktemperatur i ungefär 7 timmar med hjälp av ett 50-tal Weber-briketter. Bilden visar första försöket med ribs efter ca 5 timmar. De behövde ungefär en halvimma till innan köttet dragit sig tillbaka en bit på benet. Makalös smak... fin rökrand i köttet som tog åt sig Mesquite-flisens karaktär. Hur saftiga som helst utan massa såser, bara ordentligt med dry rub kvällen innan.

Jag kan verkligen rekommendera den om man tycker det är ok att middagens tillagning börjar direkt efter lunch :p
 
  • aaaa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bulldog skrev:
Har länge velat smaska på riktiga ribs... inte kokta, inte direktgrillade, inte 1h-i-ugnen... utan fall-of-the-bone, finger lickin´goooood :p

...så vi slog till på en Weber Smoker häromveckan. Herregud vilken grej! Smokern höll perfekt röktemperatur i ungefär 7 timmar med hjälp av ett 50-tal Weber-briketter. Bilden visar första försöket med ribs efter ca 5 timmar. De behövde ungefär en halvimma till innan köttet dragit sig tillbaka en bit på benet. Makalös smak... fin rökrand i köttet som tog åt sig Mesquite-flisens karaktär. Hur saftiga som helst utan massa såser, bara ordentligt med dry rub kvällen innan.

Jag kan verkligen rekommendera den om man tycker det är ok att middagens tillagning börjar direkt efter lunch :p
Ser grymt ut för att vara första försöket. När får jag komma och smaka;)
 
Då var det äntligen inhandlat en Weber Genesis e-310 :). Köpte ett visnings ex (för övrigt den enda de hade kvar) vilket passade perfekt då jag slapp montera ihop den.

Ska bli riktigt skoj att prova grillen imorgon.

Funderar för övrigt på att eventuellt sälja Weber klotgrillen (Platinum) & ersätta den med en Weber Smokey Mountain istället...får se hur det går med det:);)
 
Bulldog skrev:
Har länge velat smaska på riktiga ribs... inte kokta, inte direktgrillade, inte 1h-i-ugnen... utan fall-of-the-bone, finger lickin´goooood :p

...så vi slog till på en Weber Smoker häromveckan. Herregud vilken grej! Smokern höll perfekt röktemperatur i ungefär 7 timmar med hjälp av ett 50-tal Weber-briketter. Bilden visar första försöket med ribs efter ca 5 timmar. De behövde ungefär en halvimma till innan köttet dragit sig tillbaka en bit på benet. Makalös smak... fin rökrand i köttet som tog åt sig Mesquite-flisens karaktär. Hur saftiga som helst utan massa såser, bara ordentligt med dry rub kvällen innan.

Jag kan verkligen rekommendera den om man tycker det är ok att middagens tillagning börjar direkt efter lunch :p
Hej där, har haft min smoker sedan i februari och jag tycker att den är grymt kul att röka med. Har haft lite problem med att hålla värmen. Men fått tips att strunta i att hälla vatten i baljan. Körde du med eller utan vatten? Kan tillägga att jag har en 57cm och eventuellt så är det lite svårare att hålla tempen i dem.
 
Nedeco,
vattnet har ju så som jag förstått det som enda uppgift att hålla värmen nere och skall vara fylld om inte receptet säger annat. Däremot såg jag på en gubbe på nätet som hade sand istället. Tydligen samma effekt som vattnet med skillnaden att briketterna håller längre. Plus att det var lättare att hålla rent. Har inte hunnit prova det ännu.

Kolla här http://virtualweberbullet.com/index.html :wow:
 
Har nu prövat den nyinköpta Weber Genesis grillen (gasol) & är över förväntan nöjd:).

Har idag sålt Weber Platinum klotgrillen pga att kolgrill inte riktigt var min grej.... & skall istället jaga fatt på en Weber smoker istället...men, smokern får vänta lite så jag får tid att lära mig gasolgrillen.


Hittills har jag grillat kyckling klubbor, hamburgerbiffar, korv, svamp & zucchini & det blev mycket gott.

Har köpt en fläskfilé som jag tänkt grilla i gasolgrillen.... några tips för lyckat resultat?
 
Bulldog skrev:
Nodeco,
vattnet har ju så som jag förstått det som enda uppgift att hålla värmen nere och skall vara fylld om inte receptet säger annat. Däremot såg jag på en gubbe på nätet som hade sand istället. Tydligen samma effekt som vattnet med skillnaden att briketterna håller längre. Plus att det var lättare att hålla rent. Har inte hunnit prova det ännu.

Kolla här [länk] :wow:
Har varit inne på det forumet och blivit rekommenderad att strunta i vattnet. Eftersom de kör med andra briketter i usa (kingsford) och jag kör med weber så är jag intresserad av att höra hur andra som grillar med weberbriketter har det med värmen. Har haft problem med att hålla den uppe och trots öppna ventiler så ligger tempen på runt 100. Vilka briketter kör du? Vilken smoker har du 47/57cm?

Skall kolla min termometer, och ifall den visar rätt strunta i vattnet.
 
Bezt skrev:
...Förra året körde jag julskinkan i grillen...
Hädare!!!:O

Spöstraff och stegling är en god början, men sedan får man bli kreativ, om du skall få det straff du förtjänar!

En julskinka skall ovillkorligen kokas. Hur skall man annars kunna göra riktigt doppspad. Det finns en anledning till att det heter doppare-dagen!:cool:
 
Dopp i gryta ger mig barndomsminnen och därmed kväljningar så nej tack.
 
Nodeco,
jag har kört med Webers egna briketter och de funkar för mig. Tänder med ett tändrör som jag sen häller ned i en "grop" som jag gjort i briketthögen. Jag har ungefär hälften av mändgen som står i deras rekommendationer men det brinner ju till långt inpå natten fastän jag tänt på vid lunch...

Jag har inget bra svar, tyvärr. Har du stabil temperatur, även om den är lägre än vad det skall vara så kanske det är den brinnande mängden som behöver ökas.

Storleken är 47, förresten.
 
Veritas skrev:
Har köpt en fläskfilé som jag tänkt grilla i gasolgrillen.... några tips för lyckat resultat?

Marinera med valfri marinad och grilla den hel och nästan klar (skall vara lite rosa) och slå in den i folie efter. lått ligga en stund. blir supergod och saftig.
Föredrar fläskfilen lätt rosa då köttet känns mörare och saftigare då.
Många kan nog ha lite svårt med det dock ;-)
 
Felde skrev:
Marinera med valfri marinad och grilla den hel och nästan klar (skall vara lite rosa) och slå in den i folie efter. lått ligga en stund. blir supergod och saftig.
Föredrar fläskfilen lätt rosa då köttet känns mörare och saftigare då.
Många kan nog ha lite svårt med det dock ;-)
Ok.... vilken temperatur skall köttet ha (inuti) ? Har köpt både probe termometer & trådlös dito...men det kan ju hjälpa att veta vilken temp man skall gå efter:);)
 
yps skrev:
70 grader för fläsk för att vara säker på att trikiner och salmonella bakterier är döda.

Finns lite mera info här:
[länk]
Aha... Tackar ! :)
 
yps skrev:
70 grader för fläsk för att vara säker på att trikiner och salmonella bakterier är döda.

Finns lite mera info här:
[länk]
På den länken stod det 65-68grader. 70 grader låter mycket, blir det inte torrt?

Jag brukar grilla både kyckling och fläsk precis så att det inte finns någon röd köttsaft (bara transparent), då blir det saftigt och fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.